انواع لباس بهشتی و جهنمی و رنگ ها

.

 

انواع لباس بهشتی و جهنمی و رنگ ها

از بررسی ایاتی که به توصیف لباس بهشتیان که از الیاف طبیعی حریر و ابریشم می باشد و لباس جهنمیان که از ماده ای شبیه قیر چسبنده و سوزان است استفاده می شود این است که رنگ سبز رنگی بهشتی و رنگ سیاه (استرج چسبان) لباس های چسبان و نفتی نشانه ای نمادین از لباس های جهنمیان است.

لباس های پیامبر اسلام(ص)

لباس های پیامبر اسلام (ص) شامل دو دسته: لباس های معمولی و نظامی بود.

لباس های معمولی ایشان شامل لباس های سراسری،عمامه،تن پوش،پائین پوش و پاپوش و کمربند بود. ایشان از لباس ها با رنگ های مختلف (سبز،سفید،قهوه ای،زرد،مشکی) با توجه به موقعیت های متفاوت استفاده می فرمود که همگی نسبتا گشاد بوده و از جنس پنبه یا کتان بودند و بیشتر لباس هایش سفید رنگ بوده و به پوشیدن رنگ سفید بسیار سفارش می فرمود.

ایشان لباس وصله داری داشت که گاهی آن را می پوشید و بلندی لباس های آن حضرت تا بالای قوزک پاها بود

آداب پوشش

برای پوشیدن لباس،آدابی در سیره و اقوال ائمه اطهار (ع) دیده و شنیده شده است،از جمله: خرید لباس و کفش های نو و مرغوب،تا کردن لباس ها پس از بیرون آوردن از بدن،خواندن دعا هنگام لباس نو پوشیدن (اللهم البسنی التقوی و جنبنی الردی)، لباس را از سمت راست پوشیدن(که درد سیره امام رضا (ع) مشاهده شده)،جداسازی و استفاده مجزا از لباس ها(لباس کار،لباس مهمانی و رسمی و …)، توصیه به پوشیدن کفش های زرد و سیاه، ترجیح لباس سفید بر سایر رنگ ها،نهی از پوشیدن لباس سیاه(مگر در وقت تعظیم شعائر)

 

 

نهی از پوشیدن لباس های نامناسب

 

پوشیدن لباس های نازک در وقت حضور در اجتماع برای خانم ها،و لباس ابریشمی و زرباف برای مردان، و نیز پوشیدن لباس شهرت(لباسی که مطابق شان آدمی نباشد) از جمله پوشش هایی است که در فرهنگ اهل بیت (ع) از آن ها نهی شده است. همچنین پوشیدن لباس خانم ها توسط آقایان و بالعکس هم ممنوع است.

خواص الیاف مختلف و فرش ماشینی تاثیر آن بر سلامت انسان

الیاف به طور کلی به دو دسته مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند.

الیاف مصنوعی و ضررهای آن

الیاف مصنوعی فرش های ماشینی مانند پلی پروپلین باعث کاهش تراکم استخوانی می شوند و دردهای استخوانی را افزایش می دهند.

فرش ماشینی باعث حساسیت های پوستی می شوند و به همین دلیل افرادی که دچار اگزماهای پوستی شدید هستند باید به شدت از خرید فرش های مصنوعی جلوگیری کنند. اگر عادت دارید روی زمین می خوابید سعی کنید سعی کنید روی فرش ماشینی نباشد یا حداقل تشک در زیر خود پهن کنید زیرا خوابیدن مستقیم روی این فرش ها باعث کاهش تراکم استخوانی می شود تا کلسیم های مواد غذایی جذب بدن نشوند. کیفیت فرش های ماشینی متنوع است سعی کنید حتما قبل از خرید یک فرش ماشینی مناسب با یک فرش فروش ماهر مشورت کنید تا بهترین فرش را برای منزل خود خریداری کنید. فرش های ماشینی در نهایت با آسیب رساندن به عضله ها و استخوان های شما قدرت حرکتی را از شما باز می دارند و عضلات شما را ضعیف و ناتوان می کنند. پس عزیزان،با توجه به این که قالی یا همان فرش دستباف در هر قیمتی قابل خرید می باشد،حتما با شناخت خوب از قالی چه روستایی با رج شمار پایین و چه شهری بافت استفاده نمایید.

و نکته آخر اینکه قیمت برخی قالی ها کمتر از فرش ماشینی می باشد،اما د رهنگام فروش و یا تعویض،فرش ماشینی هیچ ارزش ریالی ندارد.

الیاف طبیعی هم به سه دسته کلی لیف های نباتی،حیوانی و معدنی تقسیم می شوند که از میان برای تهیه انواع پارچه ها بیشتر از پنبه،کتان،پشم و ابریشم استفاده می شود.

عوامل زیر برای شناسایی یک قالی دست باف خوب به شما کمک خواهند کرد:

1-محل بافت

2-رج شمار

3-مواد اولیه مصرفی

4-مساحت

5-مزایا

6-معایب

7-قیمت بازار

لباس جهنمی سرابیل قطران و مواد نفتی

خداوند در سوره ابراهیم آیه 49 و 50 در وصف لباس جهنمیان چنین فرموده است:

«و تری المجرمین یومئذ مقرنین فی الاصفاد سرابیلهم من قطران تغشی فی وجوههم النار:در آن روز گناهکاران را میبینی که در زیر چرخ قهر خداوند قرار دارند،پیراهن هایشان را از مس گداخته آتشین است و شعله آتش چهره آن ها را می پوشاند. سرابیل:جمع سرابل به معنای پیراهن از هر جنس که باشد،است و قطران در خواندن آن سه وجه آمده است: فتح قاف و کسر طاء فتح قاف و سکون طاء کسر قاف و سکون طاء و آن را «قطران آن»، هم خوانده اند، به معنای مس مذاب که به نهایت حرارت رسیده است شیخ طبرسی می گوید: قطران چیزی است سیاه،بد بو و چسبنده که بر بدن شتر می مالند. این ماده از درختی به نام «ابهل» گرفته می شود و آن را می جوشانند تا سفت شود و جسمی سیاه،بد بو و قابل اشتعال به دست آید. با توجه به این مشخصات می توان قیر و مشتقات مواد نفتی را معادل این ماده را در نظر گرفت،به هر حال مفهوم جمله «سرابیلهم من قطران» این است که به جای لباس، بدن های آنان را از نوعی ماده ی سیاه رنگ و بدبوی قابل اشتعال می پوشانند،لباسی که هم زشت و بدمنظر است و هم بد بو و قابل سوختن و شعله ور شدن و با داشتن این عیوب، بدترین نوع لباس محسوب می شود،چرا که لباس را برای آن می پوشند که زینت انسان باشد و نیز او را از سرما و گرما حفظ کند در حالی که این لباس هم زشت است و هم سوزاننده و مضر.

خواص پارچه های کتانی

این پارچه ها دارای سطحی صاف و درخشنده اند وزودتر از پنبه تمیز می شوند. لذا در مصر باستان،به عنوان سمبل خلوص و پاکی شناخته می شوند. جاذب خوب آب هستند و جذب کننده عرق بوده و با خیس شدن باعث خنک شدن می شوند. چنانچه لباس زیر انسان در چهارفصل از پارچه کتانی باشد،پوست بدن که مظهر سلامتی است نرم و لطیف نگه داشته می شوند و از لاغری غیرطبیعی نیز ممانعت به عمل می اید.

با توجه به صاف بودن سطح ظاهری الیاف آن نسبت به کثافات و باکتری ها حساس می باشد و از این خاصیت کتان استفاده بهداشتی می گردد و معمولا برای تهیه روپوش پزشکان و دستمال جیبی از کتان استفاده می شود.

خواص پارچه های پنبه ای(نخی)

پارچه هایی که ازالیاف پنبه تهیه می شوند هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می کنند در نتیجه خنک هستند و عایق حرارتی خوبی نیز می باشند و تهویه بدن با این پارچه ها بهتر صورت می گیرد.

این پارچه ها در برابر سائیدگی مقاوم هستند و به راحتی لکه گیری و شستشو می شوند. در سراسر جهان برای پانسمان سوختگی ها و زخم از پارچه های پنبه ای خالص استفاده می شود چرا که این پارچه ها با خواص منحصر به فرد خود موجب بهبود سریع تر زخم می شوند و هیچ گزارشی راجع به حساسیت پوست در برابر منسوجات پنبه ای داده نشده است. الیاف چون بیشترین سنخیت را با بدن انسان دارند بیشترین هماهنگی را با بدن انسان دار می باشند.

 

خواص پارچه های پشمی

پشم الیافی حیوانی است که از پروتئین مخصوصی به نام کراتین تشکیل شده است.

از خواص فیزیکی پشم می توان به خاصیت ارتجاعی آن،نازکی و ظرافت،درخشندگی و شفافیت استحکام و جذب رطوبت و گرمی ضد الکتریسیته بودن آن اشاره کرد.

پارچه های تهیه شده از پشم به علت ذخیره شدن هوا در بین الیاف آن ها،عایق می باشند و از دفع و انتقال حرارت و بار الکتریکی بدن به خارج جلوگیری می کنند.

به واسطه عایق بودن،لایه گرم اطراف بدن را ثابت نگه می دارند و موجب گرم نگه داشتن بدن می شوند و چون خاصیت رطوبت پذیری دارند و دارای خلل و فرج می باشند عق بدن را جذب کرده و آن را به آرامی تبخیر می کنند و بدین طریق حرارت بدن را در خود نگه می دارند.

خواص پارچه های ابریشمی

ابریشم پیله کرمی است که روی درخت توت زندگی می کند. پیله و منزل خود را با لعاب خود می سازد. هرگاه پیله را با قیچی باز کنند به آن ابریشم مقرض می گویند. مزاج:تر گرم به درجه اول

افعال و اثرات:اعصاب را به تحریک،غدد را به تحلیل و عضلات را به تسکین در می آورد. با اثرات شیمیایی خود رطوبت و حرارت خون را افزایش می دهد.

خواص:محرک مغز و اعصاب است. سوزش کبد و کلیه و روده ها را رفع می کند. مفرح قلب،مخرج صفرا و ادرار است. ارواح را تقویت می کند.

فواید:ضعف مغز و اعصاب را درمان می کند. کبد وکلیه ها را تمیز می کند. سوزش سینه و امعا را رفع کرده و دل پیچه و سرفه را درمان می کند. سوزش بر اثر ریزش آب بینی را از بین می برد. حرارت قلب را رفع میکند. انبساط و سرور در قلب به وجود می آورد. بی قراری روح را تسکین می دهد. بلغم را لطیف می سازد.با استعمال لباس ابریشمی خارش از بین می رود. شپش نیز به وجود نمی آید. خاکستر ابریشم جریان خون را قطع می کند. و زخم ها را التیم می بخشد. اگر به عنوان سرمه استفاده شود خارش چشم را رفع می کند.

پارچه های ابریشمی همانند پشم قدرت زیادی در جذب آب دارند و قلیایی های ضعیف مانند صابون و آمونیاک اثر بسیار ناچیز بر روی آن می گذارند. هادی حرارت نیستند و حرارت را در خود نگه می دارند.

این پارچه ها نقش عایق را بازی می کنند و از دفع و انتقال بار الکتریکی بدن به خارج جلوگیری می کنند و طبعا اثرات مضری نسبت به وضع مزاجی فعال وحساس مردان به دنبال دارند زیرا به طور طبیعی سوخت و ساز در بدن مردان بیشتر است و نباید با عوامل محرک دیگری تحریک شود و شاید به همین علت شارع مقدس پوشیدن لباس حریر را برای مردان حرام اعلام فرموده است.

خواص الیاف مصنوعی

امروزه بر اثر پیشرفت تکنولوژی و علوم شیمی مدرن الیاف مصنوعی جای الیاف طبیعی را گرفته اند و متاسفانه این الیاف هیچ گونه سنخیتی با شرایط طبیعی و بیولوژیکی بدن ندارند و به شکل های مختلف منشا اختلالات گوناگونی در بدن می شوند. همه پوشاکی که با الیاف مصنوعی تولید می شوند خاصیت الکتریسیته زایی و در نتیجه ایجاد تحریک عصبی دارند. هادی گرما هستند و بدن احساس گرمای زیادی می کند و چون نمی توانند عرق بدن را به راحتی جذب کنند باعث آلرژی و تحریک پوستی شوند.

 

 

چرا الیاف طبیعی؟

پوشیدن لباس های تهیه شده از الیاف طبیعی مثل کتان،کنف،ابریشم یا ترکیبی از آن ها برای سلامت و راحتی پوست بسیار موثر است چون پوشاک الیاف طبیعی بر خلاف الیاف مصنوعی در تنظیم دمای پوست بدن هیچ گونه اختلالی ایجاد نمی کند.این نوع پوشاک عموما در تماس با پوست آلرژی زا و ناراحت کننده نیستند و اجازه می دهند پوست به راحتی تنفس کند؛به طور مثال پشم یک عایق طبیعی است که در زمستان گرم است و با خاصیت تنفس پذیری طبیعی ای که دارد در تابستان خنک است و لباس های خیلی مقاومی از آن ساخته می شوندکه زود از بین نمی روند و به صرفه هستند. الیاف گیاهی مثل پنبه و کنف به خاطر خاصیت مویینگی به راحتی عرق سطح بدن را به خود می کشند و در طول الیاف پخش می کنند. با این کار از ایجاد بوی نامطبوع بدن جلوگیری می شود و در اثر تبخیر این رطوبت ها فضای بین بدن و لباس خنک باقی می ماند. یک نکته مهم هم اینکه این لباس ها ازطبیعت اند و به طبیعت بر می گردند و زباله ای از خود روی زمین به جای نمی گذارند. درست است که الیاف مصنوعی شاید در ظاهر زیباتر و متنوع تر باشد اما گرمای بیش از حد،عرق کردن بدن و ایجاد آلرژی برای پوست به خاطر استفاده از رنگ ها و مواد شیمیایی،تجزیه ناپذیر بودن،رنگ رفتگی در برابر آفتاب و … تنها چند نمومنه از مضرات الیاف مصنوعی هستند.

منابع:احمدصبوراردوبادی،آئین بهزیستی اسلام،ج1،چاپ دوم،ص107

حسین یاوری،نساجی سنتی ایران،اول،سوره مهر1380،ص35

قریشی،تفسیر احسن الحدیث،ج5،ص315

شبنم رنجدوست،تاریخ لباس ایرانیان،تهران،نشر جمال هم سفر،1387،ص67

دانش، مهدی، پوشاک و بافته ها،ص44

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا