تدابیر رفع کراتین بالا از منظر طب سنتی

سید جواد علوی درباره تدابیر کراتین بالا اظهار داشت: بهتر است این افراد صبح ناشتا یک لیوان مخلوط عرق خارشتر و خارخاسک (از هر کدام نصف لیوان) گرم کرده با 2 قاشق غذاخوری سکنجبین عسلی ساده همراه با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط و گرم مصرف کنند.

بعد از گذشت یک ساعت یک لیوان آب انگور شیرین تازه بدون پوست و هسته و حداقل بعد از یک ساعت صبحانه خود را مصرف کنند که شامل مربای سیب، «به»، مربای انجیر یا 7 عدد انجیر باشد. این کارشناس طب سنتی بیان داشت: برای افرادی که کراتین خون بالا دارند، مصرف سیب، به، انار شیرین، انگور شیرین، گلابی و هویج مفید است.علوی افزود: با تجویز پزشک طب سنتی روغن مالی کلیه های با روغن های گرم مانند زیتون، بابونه انجام شود و با حوله گرم روی آن قرار داده شود. شال پشمی بر روی کلیه ها بسته شود تا گرم بماند.

وی گفت: مصرف ماءالشعیر طبی مناسب است، برای تهیه آن جو پوست کنده را با 10 تا 15 برابر آب خیسانده روی شعله ملایم قرار دهید. به محض شکفته شدن جوها، آن را از روی حرارت برداشته تا سرد شود، البته برای تأثیر بهتر آن را گرم مصرف کنید.

وی اضافه کرد: شربت لیمو برای رفع تشنگی افراد مبتلا به کراتین بالا مفید است به این ترتیب که مقداری عسل را در ظرفی ریخته آبلیمو روی آن ریخته تا سطح شکر پوشیده شود و یک شب در ظرف در بسته در هوای معمولی قرار داده شود، سپس صاف کرده و با مقداری دیگر آبلیمو روی کمی حرارت به قوام آورده شود.

علوی افزود: مصرف آب هویج، آب سیب و آب کاهو حداقل 2 استکان برای این افراد مفید است.

وی ادامه داد: مصرف آش انار نیز مناسب است، برای تهیه آن به این ترتیب عمل شود؛ برنج را در آب نیم­پز کرده، آب انار ترش با کمی شکر، یا آب انار شیرین و کمی آب بِه شیرین به آن اضافه کرده با کمی روغن بادام شیرین یا شیره مغز بادام شیرین چند جوش داده تا چاشنی جذب برنج شود، با کمی مراغ و ادویه هایی مانند دارچین، نعناع و زعفران مصرف شود. این کارشناس طب سنتی یادآور شد: خورش کرفس با زیره، ماش پلو با گوشت پرندگان، و همچنین نخودآب برای این افراد مفید است. (نخودآب غذای بسیار مقوی است که از نخود خیس خورده همراه با گوشت پرندگان همراه با پونه، کرفس، مغز بادام و زیره تهیه می شود.

کراتین محصول نهایی سوخت و ساز پروتئین است: پروتئین از آمینو اسیدها تشکیل شده و از ترکیب مشتقات آمینواسیدها کراتین به وجود می آید.

منبع:  ماهنامه عسل درمانی (مهر و آبان ماه 94) شماره 12 و 13  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا