تدابیر مربوط به کیست تخمدان و بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک

شاید شما هم با خانمهای متعددی رو به رو شده باشید كه از اختلالات دوره ماهانه شكایت دارند و نمی دانند چه کاری انجام دهند و البته در این میان حتی برخی از دختران به دلیل بی اطلاعی از اهمیت موضوع آن را با مادرشان نیز در میان نمی گذارند تا چه برسد به مراجعه به پزشك متخصص.

بعضی دیگر از خانمها هم از وجود موهای زائد صورت ناراحتند و نمی دانند برای رفع این مشكل چه باید بكنند؟
برخی به پزشك مراجعه می كنند و برایشان تشخیص كیست تخمدان داده می شود كه آنها پیش از دیگران نگرانند ولی باز هم درباره مشكل شان حرفی نمی زنند و چیزی نمی پرسند و از تدابیر لازم برای درمان آن نا آگاه هستند.

در تخمدانهای پلی كیستیك با توجه به اینكه كاملاً وضع هورمونی زن به هم می خورد و سطح هورمونهای مردانه بالا می رود، همچنین پرمویی و اختلالات شدید دوره ماهانه دیده می شود (مثلاً هر شش ماه یا هر سه تا چهار ماه یكبار پریود می شوند) فرد دچار الیگومنوره شدید (تعداد کم دفعات قاعدگى) می شود، در نتیجه با شرایط حاملگی دشوار روبه رو است و به كمك پزشك نیاز دارند. علاوه بر این افرادی كه هنوز ازدواج نكردند هم نباید رها شوند چون اختلالات و تغییرات هورمونی ایجاد عوارض می كند و حتی می تواند حالتی شبیه دیابت در بیماران ایجاد كند.
با توجه به رواج زیاد این گونه مشکلات زنان، افراد بیش از گذشته نگران دچار شدن به این بیماری هستند. لذا رعایت توصیه ها و تدابیر مربوطه برای پیشگیری از ایجاد کیستهای تخمدان بسیار ضروری می باشد.
دو مورد که احتمال ایجاد این کیستها را افزایش می هد، یکی شستشو دادن با آب سرد بعد از هر بار تخلیه و همچنین حمام کردن و شستشو در زمان پریود است و علت دیگر پوشیدن شلوارهای تنگ به خصوص شلوارهای جین می باشد چرا که به کنارها و کشاله ران فشار می آورد و خون رسانی را به تخمدان کم می کند و این معضل را ایجاد می کند.
در هر حال بايستي توسط يك طبيب متخصص پزشکی ایرانی (طب اسلامی – سنتی – ایرانی) ديده شويد تا عدم تعادل اخلاط را در شما شناسايي و خلط مزاحم را پاكسازي نمايند. در برخی موارد درمان این کیستها كاري بسيار تخصصي و دشوار است كه بايستي توسط متخصص مربوطه و در زماني طولاني صورت بگيرد، بنابراين اقدامات پيشگيرانه فوق را جدي بگيريد.
ضمناً دیر ازدواج كردن باعث كیست تخمدان، فیبروم رحم، زایمانهای با سزارین، شیردهی ناموفق، آندومتریوز و… می شود.

علایم کیست تخمدان و راه تشخیص:
کیست تخمدان با یک سونوگرافی ساده قابل تشخیص است ولی عمدتاً لكه بینی، پریودهای نامنظم، موهای زائد، دردهای شدید دوره پریود، و دردهای مبهم لگنی از علائم کیست تخمدان هستند.

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت 

کدمطلب: س ق

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا