توصیه بهداشتی: اقدامات پیشگیرانه در فصل سرما (فصول پاییز و زمستان)

هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم.
با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:
–    در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.
–    مدت زمان تابش خورشید کم تر از دیگر فصول می باشد.
–    احساس افسرگی و دلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایر فصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.-    طبیعت پاییز، سودازاست و خلط سودا در پاییز و خلط بلغم در زمستان بیش از سایر اخلاط می توانند بسته به شرایط افراد در آنها غلبه پیدا کنند.
انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:

–    گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

– پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد

–    انجام حجامت عام به عنوان اقدامي پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)
–    اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.
–    اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.
– اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)
–    خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما.
–    استفاده فراوان از چای های افتیمون و استخدوس.
–    خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).

–    استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.

ضمنا توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما واژه ای به عنوان دم نوش نداریم و متاسفانه این نام یک نام وارداتی است تا واژه چای را منحصر به چای سیاه مضر گرداند. واژه ی چای یک واژه ایرانی است و مربوط به بسیاری از گیاهان می باشد مانند چای به لیمو، چای بابونه، چای گل گاو زبان و … .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا