ایرینا ارماکوا محقق برجسته روسیه: تراریخته = ناباروری و مرگ

  ایرینا ارماکوا – دکترای علوم زیستی، متخصص بین المللی زیست محیطی و امنیت غذایی، محقق برجسته در انستیتوی فعالیت آموزش عالی اعصاب و فیزیولوژی اعصاب از آکادمی علوم روسیه (تا سپتامبر 2010). نویسنده پژوهش که اثرات مضر سویا اصلاح شده ژنتیکی در عملکرد تولید مثل پستانداران را نشان می دهد شناخته شده است.

“روزنامه فردا” چرا جامعه باید در مورد مشکل غذاهای اصلاح شده ژنتیکی نگران باشد؟

ایرینا ارماکوا. محصول تراریخته با استفاده از تکنولوژی بسیار ناقصی به دست آمد. مطالعات متعددی از دانشمندان و پزشکان داخلی و خارجی نشان می دهد که محصولات تراریخته، منجر به ناباروری، آلرژی، چاقی، سرطان، ناهنجاری های ژنتیکی، و غیره می شود. هر چقدر محصولات تراریخته بیشتر باشد به همان میزان مرگ و میر بیشتر است.

اما بدترین چیز، به نظر من، این است که محصول تراریخته باعث ناباروری نسل های آینده تا مرحله تکمیل عقیم سازی می شود. در جولای 2012 در رم دانشمندان برای تحقیق در زمینه پزشکی پاداش دریافت می کردند. در این بین توجه خاصی به کار تحقیقاتی دانشمندان آمریکایی وجود داشت.

یکی از این آثار یک مطالعه بر روی دیابت و چاقی با توجه به معرفی محصولات غذایی تراریخته بود. اشاره شده بود که پس از شیوع محصول تراریخته، چاقی در ایالات متحده آمریکا از میزان 20-30٪ (سالهای1950-1988) به 70٪ (در سال های 1990-2010) افزایش یافته بود.

همچنین می توان به افزایش چشمگیر در تعداد افرادی که مبتلا به بیماری قند دیابت نوع 2 هستند، که با چاقی ارتباط دارد اشاره کرد. به عقیده کارشناسان نظامی ناتو، که در سال 2004 اعلام کردند در بلژیک، محصول تراریخته نیز ممکن است به عنوان یک سلاح بیولوژیک به کار گرفته شده باشد.

خطر تراریخته در روش های معرفی ژن ها (با استفاده از باکتری های پاتوژنیک و ویروس ها)، و همچنین خود ژن ها است. در این هنگام در روند معرفی ژن ممکن است خودشان جهش یابند. یعنی تغییر کنند و به طور منفی بر ژنوم ارگانیسم میزبان تاثیر بگذارند.

در نتیجه فعال بودن معرف ژن ها، می توانند توسط تشکیل پروتئین های ناشناخته سمی، باعث مسمومیت و واکنش های آلرژیک در انسان و حیوانات شوند.

علاوه بر این، گیاهان می توانند علف کش ها و آفت کش هایی را که در برابر آنها مقاوم هستند جذب کنند و در حین کاشت، انسان مواد شیمیایی سمی آنها را جذب می کند.

ورود محصول تراریخته به بدن می تواند به سلول های اندام های داخلی مانند ارگانیسم بزرگسالان و کودکان که با استفاده از برچسب فلورسنت سبز به اثبات رسید نفوذ کند.

مردم باید سعی کنند برای محافظت از خود و عزیزان خود از محصولات تراریخته فاصله بگیرند، اما انجام این کار متاسفانه بسیار دشوار است. متاسفانه، هیچ نشانه گذاری برای محصولات تراریخته وجود ندارد. همچنین در حال حاضرهیچ دستگاه ه قابل حملی که با آن هر شهروند بتواند به شناسایی اینکه محصول تراریخته است یا نه بپردازد وجود ندارد.

خوشبختانه چنین دستگاه هایی در جهان و در کشور ما (روسیه) در حال توسعه یافتن هستند. گرچه تست محصولات در آزمایشگاه خیلی گران است ولی همیشه موثر نیست.

“روزنامه فردا” آیا می توانید خوانندگان ما را با تاریخ این مسئله آشنا کنید؟چطور محصولات اصلاح شده ژنتیکی در زندگی ما ظاهر شده اند؟

ایرینا ارماکوا. تراريخته ها برای اولین بار توسط شرکت شیمیایی مونسانتو آمریکا توسعه داده شدند که به خوبی برای ایجاد آفت کش ها و عامل نارنجی شناخته شده است. این شرکت دو نوع سود دارد:

فروش سموم دفع آفات و دانه های گیاهی مقاوم به آنها. به تازگی، گزارش شد که مونسانتو سویای اصلاح ژنتیکی شده و ذرت مقاوم به عامل نارنجی ایجاد کرده است. مقاومت در برابر مواد شیمیایی به اين معنی است که این مواد شیمیایی بر روي محصولات اسپري خواهند شد. عامل نارنجی در محصولات تراريخته تجمع می یابد و مواد شیمیایی بسیار سمی در محصولات را به ما خواهد داد.

 “روزنامه فردا” آیا تجربه بین المللی به منظور مقابله با توليد محصولات تراريخته وجود دارد؟

ایرینا ارماکوا. تلاش برای محافظت در برابر محصولات تراريخته در بسیاری از کشورها با برچسب زدن بر روی آن ها انجام مي شود، و يا اينكه اقدام به فروش آنها در یک قیمت بسیار پایین مي كنند، و برخی از كشورها بطور كل مواد غذایی تراريخته را از طریق سازماندهی مناطق عاري از اين محصولات رد كرده اند.

در حال حاضر بیش از 1300 مورد از چنین مناطقی در 35 کشور شناخته شده است. بيشتر اين مناطق تقریبا در اروپا هستند. ولي اتریش، سوئیس، آلمان، فرانسه، یونان و لهستان به طور کامل عاري از محصولات تراريخته هستند. در کشور ما (روسيه) هم نیاز به معرفی چنین ممنوعیتي هست و لایحه اي برای بررسی به مجلس دوما ارائه شد، و ما امیدواریم که به تصويب برسد.

 “روزنامه فردا”: آيا انسان مي تواند خود را از استفاده از محصولات تراريخته محافظت کند؟ و آيا امروزه ” مواد غذایی جايگزين” وجود دارد ؟

ایرینا ارماکوا. اول از همه شما نیاز هست به دقت محتويات محصول را بررسي كنيد و اگر پروتئین گیاهی در آنجا وجود داشته باشد ( قاعدتا، سویا كه 93٪ آن اصلاح ژنتیکی شده است) و یا اينكه کشور توليد كننده به عنوان یک تولید کننده محصولات تراريخته شناخته شده باشد آن را خریداری نكنيد.

سعی کنید مواد غذایی كه طبيعي هستند را خريداري كنيد كه در آنها از مواد شیمیایی مضر براي رشد استفاده نكرده اند. اينچنین غول کشاورزی مانند روسیه میتواند به رشد فرهنگ سازگار با محیط زیست كمك كند.

“روزنامه فردا” موضع دولت روسیه در رابطه به محصولات تراريخته چیست؟ آیا در اجلاس هايي كه در روسيه تشكيل مي شود طرفداران و مخالفان اين نوع محصولات وجود دارند ؟

ایرینا ارماکوا. در دولت هر دو مورد طرفداران و مخالفان محصولات تراريخته وجود دارند. اين به دلیل اعمال نفوذ و لابي طرفداران محصولات تراريخته در محافل دولتی است كه باعث جلوگيري از تصويب و اتخاذ قوانین لازم به منظور ممنوعیت استفاده و گسترش از محصولات تراريخته همانند کشورهای توسعه یافته اروپایی مي شود.

در سال گذشته (2013)، توسط وزارت علوم و آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد پیش نویس دستوري “درباره تصویب مراحل ثبت دولتي ارگانیسم های اصلاح ژنتیکی شده در نظر گرفته شده برای انتشار به محیط زیست، و همچنین محصولات مشتق شده از چنین ارگانیسم هایي و یا حاوی اين اگانيسم ها” راه اندازي شد.

در پیش نویس قطعنامه بسياري از مواضع عجیب و غریب وجود دارد. به عنوان مثال، آزمايش تراریخته برای مشخص كردن هزینه های امنیتی لازم نیست. اگر پروتکل های پژوهشی در کشورهایی که در آنها ثبت انجام شده بود وجود دارد ، براي چه مشخص نمي كنند كه نتيجه اين مطالعات چيست و اینکه آیا تضمین می کنند که در واقع آزمایشي انجام شده است؟ اينچنين كه بررسی انجام شده توسط چندین آزمایشگاه روسی در زمينه ايمني سویاي تراريخته توليدي در ایالات متحده آمريكا نشان داد، سرطان، آلرژی و ناباروری در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده و ثبت شد.

همچنین در برنامه قانون پیشنهادی، برای مثال، گفته مي شود كه محصولات تراريخته به عنوان خوراک دام را می توان بدون بررسی بیشتر در خوراك نوزاد نيزاستفاده كرد.

گواهی ثبت دولتي به طور نامحدود صادر خواهد شد، با وجود این واقعیت که تراريخته ها – توليدات مصنوعی ارگانيسم هاي زنده هستند که در آنها جهش ایجاد شده و باید دوباره مورد بررسي قرار بگيرند.

اگر پیش نویس قطعنامه ثبت دولتي محصولات تراريخته به اين صورت به تصويب برسد، اين سند را می توان به عنوان تخریب قانونی جمعیت با استفاده از مواد غذایی، دارو، دانه و خوراک دام در نظر گرفت.

با وجود اينكه حدود 80 هزار رای بر ضد این قانون جمع آوری شده بود، مدودف آن را در سپتامبر 2013 به امضا رساند. اين به چه علت است: بعلت بدفهمی مشکل محصولات تراريخته، بازی هاي سیاسی، سرمایه گذاری پولی در بخشی از شرکت های چند ملیتی و یا دلایل دیگر – این امر منجر به پيگيري مردم فعال در برابر تراريخته ها شد، انجمن سراسري ایمنی ژنتیکی دادخواستي علیه این تصمیم طرح كرد و در دومای دولتی(مجلس قانونگذاري فدراسيون روسيه) لایحه ممنوعیت کامل تراريخته ها معرفی شد و خوشبختانه، وضعیت تغییر کرد.

به اين صورت چند وقت پیش، مدودف در کنگره نمایندگان سکونتگاه های روستایی روسیه، گفت: “ما هیچ هدفي به منظور توسعه تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی و یا واردات آنها در کشورمان نداريم. ما قادر به توليد محصولات طبيعي براي تغذیه عادی هستيم و نيازي به محصولات اصلاح شده ژنتیکی نداريم”.

اگر آمريكايي ها علاقه به استفاده از محصولات تراريخته همانند محصولات طبيعي دارند بگذاريد استفاده كنند، ما نيازي به استفاده نداريم ، ما فضا و فرصت كافي را براي استفاده از محصولات طبيعي در كشورمان داريم.

“روزنامه فردا” در مورد موقعيت پوتين درباره موضوع تراريخته ها چه نظري داريد؟

ایرینا ارماکوا. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین به طور مداوم مخالفت خود را از محصولات تراريخته اعلام مي كند. ايشان در سال 2008 در دیدار با سازمان های جامعه مدنی در سنت پترزبورگ گفتند که نیاز به اطلاع عموم مردم در مورد خطرات ناشی از غذاهای تراريخته مي باشد.

و در ماه اوت 2013 او به دولت دستور داد تا برای اصلاح قانون سخت تر کردن کنترل بر محصولات حاوی اجزای محصولات تراريخته و ممنوعیت واردات محصولات اينچنيني اقدام كنند.

“روزنامه فردا” وضعیت جامعه علمی كشور در مورد مسئله تراريخته ها چیست؟

ایرینا ارماکوا. در جامعه علمی اين وضعیت مبهم است. طرفداران اصلی تراريخته ها بیوتکنولوژی ها هستند که تمایل دارند کمک های مالی خوبی از تولید کنندگان دريافت كنند.

آنها صحبت های زیادی در مورد ایمنی ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی ميكنند، اما هیچ کدام از آنها هرگز در مورد تاثير محصولات تراريخته بر روی حیوانات مورد مطالعه سخن نمي گويند. در پاسخ به سوال بررسي هاي آزمايشگاهي آنها جواب می دهد: “این مساله اصلي (مشكل) ما نیست.”

با توجه به اطلاعات موجود در آموزش عالی منتشر شده در روزنامه انگلیسی تایمز، از 500 دانشمند مشغول به کار در صنعت بیوتکنولوژی در انگلستان، گزارش شده است که 30 درصد آنها مجبور شدند جزئیات نتایج خود را به درخواست حاميان مالي تغيير بدهند. از این تعداد، 17 درصد با تحریف داده های خود موافقت كردند و برای نشان دادن نتیجه به مشتری ها 10٪ گفتند که ” اينمورد را از ايشان درخواست كرده اند:” با تهديد به تعليق قرارداد كاري 3 درصد آنها مجبور شدند برای انتشار اين تحيقات تغييراتي را در نتايج تحقيقات ايجاد كنند.

در همان زمان، دانشمنداني که تاثیر منفی محصولات تراريخته در موجودات زنده را در تحقيقاتشان یافتند و به طور مستقیم و صريح در مورد آن صحبت كردند، مورد حمله توسط تولید کنندگان قرار گرفتند. چنين افرادي بعدا بيان كردند كه آزمایشات آنها نادرست بوده و نتایج نامعتبر هستند و مشكلات بوجود آمده جهت نشر را مرتفع كردند.

برخي از دانشمندان، خودشان را از کمک هاي بلاعوض محروم كردند و برخي به ان بي اعتا بودند.

اولين دانشمندان آمریکایی كه ضربه وجود آلودگی ژنتیکی از نتيجه ورود دانه های گرده محصولات تراريخته به گیاهان دیگر را ثابت كردند ايگناسيو، چاپل و ديويد كوئيست بودند. پس از انتشار نتایج اين تحقيقات در مجله معتبر Nature (Quist and Chapela, 2001) اين دانشمندان مشکلات جدی “در محل کار” خود با مشكلات زيادي مواجه شدند.

اما چند سال پس از آن، داده هايي در مورد پیدا شدن 142 نقطه آلودگي ژنتیکی در 44 کشور در سراسر جهان، حتی در کشورهایی که محصولات تراریخته رشد نمی کند ارائه شد.

دانشمند انگلیسی معروف A.Pushtai اولین کسی بود که نتايج آزمايش پاتولوژی از اندام های داخلی از حیوانات، که در خوراک آنها سیب زمینی محصولات تراريخته اضافه كرده بودند را فاش کرد از دانشكده اش اخراج شد.

ویلیام انگدال در کتاب خود توضیح داد که چگونه به نتايج تحقيقات A.Pushtai بي اعتنا بوده اند:

“… پنج سال طول کشید و چند حمله قلبی قبل از تقریبا آسيب ديدن كامل پوشتاي رخ داد و در اين مدت او توانست جزئياتي را كه در 48 ساعت پس از اولین حضور خود در تلویزیون در سال 1998 و متعاقب آن بركناري او از انستیتو Rouett اتفاق افتاد را در كنار هم قرار دهد …”

… شرکت “مونسانتو” گفتگويي با رئیس جمهور آمریکا بیل کلینتون، که، به نوبه خود، به طور مستقیم با بلر در مورد “مشکل آسيب ديدن پوشتاي” بود داشت. بلر پس از آن با مدیر موسسه انستیتو رو ات، “فیلیپ جیمز” صحبت کرد. بیست و چهار ساعت بعد، دکتر آرپاد پوشتاي در خیابان ديده شد، صحبت در مورد تحقیقات وي با همکارانش براي او ممنوع اعلام شد.

… این بدان معنی است که یک شرکت خصوصی با یک تماس تلفنی ساده می تواند حمایت رئیس جمهور ایالات متحده و نخست وزیر بریتانیا را طلب كند. یک تماس ساده از “مونسانتو” می تواند اعتبار یکی از دانشمندان مستقل و پیشرو جهان را نابود كند. این مورد، پیامد های ناگوار زيادي برای آینده آزادی آکادمیک و استقلال علم به دنبال داشت. اما همچنين تاثیر بسیار زیادی نيز بر گسترش محصولات تراريخته در سراسر جهان داشت. “

حمايت هاي مالي از يك گروه از محققان ایتالیایی قطع شد كه در نتيجه تحقيقاتشان نشان می دهد یک تغییر ساختاری در اندامي از موش ها که مواد غذایی با سویاي تراريخته خوردند رخ داده است . نشانه آن داستان یک کشاورز کانادايي “پرسی اشمايزر” است، که جایزه معادل نوبل را برای مبارزه طولانی اش با شرکت آمریکایی “مونسانتو” ، که تولید کننده اصلی محصولات تراريخته است دريافت كرد.

این شرکت برای چندین سال ملزم به پرداخت جريمه به کشاورزان در امریکا برای آنچه که در زمینه محصولات تراریخته شناسایی شده است شد.

همان جريمه بايد به پرسي اشمايزر نيز پرداخت مي شد ولي در بجاي آن، اين کشاورز شجاع از شركت مونسانتو بابت آلوده كردن زمين هايش با محصولات تراريخته شكايت كرد.

در تقابل با آلودگی شیمیایی و رادیو اکتیو، آلودگی ژنتیکی كمتر مورد بررسي قرار گرفته و غیر ممکن است كه در مواقع لزوم بتوان آنرا متوقف و يا حذف كرد. بعد از چند سال مبارزه توسط اشمايزر او موفق به دريافت غرامت جهت جبران خسارت هاي وارده شده بود.

در سال 2008، پرسی اشمايزر به مسکو سفر كرد. او بيان كرد كه استفاده از محصولات تراريخته نه تنها باعث بدتر شدن سلامت شده است (سرطان و بیماری های آلرژیک، افزایش خطر ناباروری)، بلکه بعلت افزایش استفاده از مواد شیمیایی مضر باعث ظهور علف های هرز مقاوم در برابر اين مواد شده است. چنین “سوپر علف های هرزي”، زمینه ساز رشد بيابان شده اند و هنوز راه مبارزه با آنها يافت نشده است.

اپیدمیولوژیست استرالیايي و بیوشیمیست، مدیر انستیتو تحقیقات بهداشتی و محیط زیست جودی کارمن، توجه خود را به شیوع بیماری های مختلف بعد از خوردن محصولات تراريخته جلب کرد.

او به درستی در نظر گرفت که در برخی موارد، استفاده از روش های ناکافی برای ارزیابی ایمنی تراريخته ها اجازه تشخیص تغییرات بیوشیمیایی و ایمنی، بافت غیر طبیعی، تغییر در عملکرد دستگاه گوارش، کبد، کلیه ها و اندام های دیگر را نمي دهد. به نظر او روش هاي رسمی آزمایش تراريخته بیش از حد برای تشخیص سرطان یا تعیین شرایط فیزیولوژیکی كوتاه هستند.

جودی آشکارا از فرايند تصویب تراريخته در “انجمن مردمي سلامت استرالیا” انتقاد کرده است. به عنوان یک نتیجه، او منتقدي قوی در بخشی از شرکت های چند ملیتی بوده است.

ماریا کارپووا -9 آوریل 2014

با تشکر از جناب آقای مهندس محمدمهدی روبین و  م-ق.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا