در محضر شیخ الرئیس: تاثیرات هوا

#تاثیرات_هوا

وبا

دفع مضرت وبا که در لغت عبارت است از مرض عام و پیش اطبا عبارت است از عفونت هوا که سبب مرض عام است. یعنی گاهی که بخارها، خواه نیک خواه بد با هوا مختلط شود به حیثیتی که حرارت هوا قوت آن را نداشته باشد که آن بخار را از هوا جدا کند و از این جهت وبا در خریفی که تابستانش تر باشد یا اول تابستانی که بهاری تر داشته است رخ می دهد. چون آن بخار در هوا بماند مزاج هوا را متغیر کند و متعفن گرداند، مثل آبی که مدتی در چاهی مانده و اندک حرارتی در او اثر کرده باشد، طعام و قوام او بگردد و خاصیت آبی از او فوت شود; یعنی دفع تشنگی و ترقیق غذا نتواند کرد. بلکه اگر از آن آب بیاشامند،فساد بدن پیدا شود و این حال آب را عفونت نامند و همچنین آن هوا نیز به سبب بخار و کمی حرکت و حرارت از صلاحیت استنشاق بیرون رود.چنانچه استنشاق به آن موجب فساد روح حیوانی گردد و به تبعیت آن فساد بدن لازم آید و چون روح لطیف ترین اجزای بدن است این فساد در او زودتر اثر کند وخستگی عام و تب های محرق پیدا کند و گاه باشد که اعضا سرخ باشد و اندرون از حرارت سوزد و گاه باشد که اعضای رئیسه ماده فاسد از خود دفع کنند به پس گوش و زیر بغل و کشاله ران و این در عرف طاعون گویند.
پس اولأ دفع آن تری هوا باید کرد به بخور صندل و عود و پوست انار و سرکه و چیزهای نشاننده ی بخار مثل سیب و به و غوره و رب انار و مثل اینها باید خورد و غذا هم از اینها ساخت.میل به هوای سرد کردن نافع است و بیشتر مضرت وبا به جوانان و طفلان است به سبب دمویت مزاج ایشان.
والله اعلم!

کد مطلب: H97020201

گردآوری: یکی از حامیان احیای سلامت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا