روش ساده تشخیص علل صمغ در هسته داران

اغلب در پاییز تا بهار از تنه و شاخه درختان هسته دار، تراوش صمغ را شاهد هستیم. علل مختلفی مثل بیماری ها، آفات و صدمات فیزیکی و هورمونی عموماً در خروج صمغ دخالت دارند.

اگر تراوش صمغ بصورت چسبنده و بیضی شکل روی پوست در شاخه یا تنه، به رنگ تیره و شفاف و بصورت متمرکز رویت شود ، احتمالا بیماری قارچی سیتوسپورایی یا شانکر باکتریایی باشد!!

هر دو بیماری روش درمانی یکسانی دارند. تمیز کردن محل خروج شیرابه با جسم تیز و مالیدن ترکیبات مس یا بردو در هوای خشک، میتواند در کنترل بیماری مؤثر باشد.

علت دیگر حمله آفات ساقه خوار و پوست خوار به تنه درختان می باشد، که از محل سوراخ تغذیه شاهد تراوش صمغ بصورت مارپیچی خواهیم بود. این شیرابه به رنگ کهربایی روشن است و حتی ممکن است با فضولات لارو مخلوط شود. اغلب پوست خواران در شیرابه خارج شده خفه شده و تلف می شوند ولی درخت ضعیف می گردد . در هسته داران لارو سرچکشی بیشترین خسارت را دارد.
مهمترین روش مبارزه تقویت درختان می باشد.

در عوامل فیزیکی مثل سرما ، خسارت ادوات باغبانی و شخم زنی، ضربات باد به شاخه و… خروج صمغ از شکاف پوست ترک خورده ب رنگ روشن و شفاف که بعدا خشک شده، قابل رویت است. این صمغ عامل پاتوژنیک ندارند و در خروج شیرابه در حد ضایعه پوستی می ماند.

تراوش صمغ، بیشتر جنبه دفاعی برای ممانعت از ورود پاتوژن به درون بافت گیاهی است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا