مراقبت های بعد از تولد

سوراخ بيني نوزاد را هميشه بايد با انگشت گرفته پاك كرد، با انگشت خنصر مقعد او را تحريك كرد تا باز شود. نبايد گذاشت طفل سرما بخورد.
قابله بايد موقع قنداق پيچيدن وي قبل از هر چيز با كمال ملايمت اندام هاي او را با دست مالش دهد و با فشار بسيار خفيف سر انگشتان، هر اندامي را كه سزاوار پهن شدن است پهن كند و هرآنچه را كه شايان باريكي است باريك كند و هر اندامي را به بهترين شكل درآورد. اين كار بايد بارها تكرار شود. چشم¬هاي نوزاد ر ا بايد همواره با چيز نرم حريرمانند ماليد، آبدانش را با دست مالش داد تا ادرار از آن جدا شود. بعد از آن قابله باید كه هر دو دست نوزاد را باز کند و دو ساعد او را بر دو زانويش بچسباند و سرش ر ا پارچه اي بپيچد و يا كلاهي بگذارد. كلاه بايد بر سرش آزاد باشد.
محل خواب نوزاد بايد خانه اي باشد با هواي معتدل، نه گرم و نه سرد و در سايه باشد و نور قوي بر اونتابد. محل سر نوزاد در بسترش بايد بلندتر از ساير قسمت ها باشد و نبايد گذاشت گردن و پهلو و پشت نوزاد به سبب ناهمواري بستر، كج شود. نوزاد را در تابستان بايد با آب معتدل، شستشو داد. در زمستان، آب شستشو بايد كمي گرم باشد ولي نه به آن اندازه كه آزار دهنده باشد. بهترين موقع شستشوي نوزاد بعد از خواب طولاني است.
زياني ندارد كه در تابستان آب شستشوي نوزاد، ولرم و تا اندازه اي خنك باشد ولی در زمستان حتماً بايد معتدل الحراره باشد. گرمي آب شستشو بايد به حدي باشد كه تن نوزاد را گرم كند. موقع استحمام نوزاد بايد مواظب بود كه آب در سوراخ گوش هايش نفوذ نكند.
تا وقتى زائو به حمام نرفته است، قابله هر روز دوبار به خانه زائو مى‏آيد و نوزاد را تر و خشك مى‏كند و تعليمات لازم را براى مراقبت از نوزاد به زائو و كسانش مى‏دهد، روز سوم به دستور وى هشت مثقال روغن كرچك و چهار مثقال روغن بادام شيرين به زائو مى‏دهند تا بخورد و هرگونه ثقل يا سنگينى كه در معده و روده‏هايش باشد پاك شود، زائو در تمام مدتى كه در حال استراحت است نبايد ماست و سيب و آجيل بخورد و خصوصاً از خوردن تخمه بايد بپرهيزد و همچنین خوردن ماست او را دچار خون‏ريزى مى‏كند و خوردن سيب نيز وى را به مرض سيبك‏ مبتلا مى‏سازد.
(منبع:ذریه طیبه)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا