لیف و کیسه

لیف و کیسه

نیاکان ما در حمام از (لیف و کیسه با الیاف طبیعی خصوصا پشم) استفاده می کرده اند و امروزه انواع لیف های رنگارنگ و متنوع با اشکال مختلف وکیفیت های گوناگون در بازار تجاری یافت می شود و تاکنون از خود سؤال نکرده ایم که آیا این وسیله هم دستخوش تغییرات و آماج تحولات صنعتی و تجاری شده است یا نه ؟
واقعاً شاید از خود نپرسیده ایم که چرا ایرانیان از لیف و کیسه برای پاکسازی سطح پوست خود استفاده می کنند؟ مگر نمی شود مانند بقیه ی ملل از وسیله ای مثل فرچه استفاده کرد؟ چه حکمتی در کار بوده که مادران یکی از وسایل مهم زندگی که برای نو عروسان فراهم می کردند لیف پشمی بوده است؟ بنا به گفته حکیم عقیلی خراسانی کیسه پشمی بسیاری از دردها را از بین می برد.
البته وی نام کیسه را نیاورده است ولی مالیدن پشم بر پوست را آورده است. جهت خارش شدید پلک که به آن سُکُروشری گویند و نیز بثورات ریز سرخ رنگ در بدن که مخملک هم گفته می شود که بسیار بی نظیر است در درمان آن.
و برای دردهای بدن در اثر کوفتگی و ضربه خوردن و زمین خوردن مالش و ماساژ با کیسه پشمی مناسب است.
حتی بر زخم های بسیار شدید مانند جای گاز گرفتن سگ هار و زخم های عفونی نیز مفید است.
سخت کننده و محکم کننده پوست بدن است.
برای کسانی بیماری های سرد مزاج دارند و درهای این چنین مانند روماتیسم دارند نیز مفید است.

تمام بدن پوشیده از کرک و مو است در برخی افراد مشکی و درشت و قابل رؤیت و در برخی افراد ظریف و بور و میدانیم که این موها می تواند محل مناسبی برای تجمع آلودگی و میکروبها باشد؛ لیف پشمی که دارای الکتریسیته ساکن است به کمک پرزهای خود این موها را بلند می کند و باعث می شود تمام پوست به راحتی پاک و عاری از کثافات شود. از طرفی ظرافت الیاف نخ هایی که برای لیف بافی استفاده می شد و ظرافت بافت این لیف ها و کیسه ها سبب می شد تا منافذ پوست و عرق کاملاً پاکسازی شوند و بدن را برای کیسه کشی آماده می کرد و گردش خون سریعتر میشد و کار قلب تسهیل می شد و انسان احساس شعف و سرزندگی می نمود.

توضیحاتی در مورد لیف طبی
لیف هایی که امروزه در بازار موجود است اکثراً با الیاف مصنوعی عرضه می شود و هیچگونه ارزش طبی و پاک کنندگی ندارد، از استقامت کمی برخوردار است و چون دارای رنگ و الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی است برای بدن مضر است.

برای کیسه کشی ابتدا لازم است بدن زیر آب گرم و بخارهای حاصل از آن برای مدتی طولانی خیس بخورد و سپس با استفاده از روشور و کیسه پشمی، کیسه کشیده شود و چرک روی پوست قبل از تماس با صابون از پوست جدا گردد.
کشیدن روشور و کیسه پشمی به پوست صورت باید به طور نرم و آرام و هفته ای یک بار در حمام گرم انجام شود.
برای بدن نیز صابون را غیر مستقیم استفاده کنید و آنرا به لیف بمالید و لیف را به بدن بکشید، ضمناً از ليف زبر استفاده نشود و کف صابون براي طولاني مدت روي بدن نماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا