مافیای شرکت‌های دارویی مانع درمان سرطان در ایران

مقاومت دارویی در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها کم بود که حالا این مقاومت به داروهای شیمی درمانی هم رسیده است، به گونه‌ای که ‌رئیس مرکز کنترل و تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مصرف آزادانه داروهای شیمی انتقاد دارد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مقاومت دارویی در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها کم بود که حالا این مقاومت به داروهای شیمی درمانی هم رسیده است، به گونه‌ای که ‌رئیس مرکز کنترل و تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن انتقاد از مصرف آزادانه داروهای شیمی درمانی در ایران می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل دنیا در درمان بیماری‌های عفونی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی است. این مقاومت در داروی شیمی درمانی نیز در حال پیدایش است. برای پیشگیری از این کار در دنیا، مراکز شیمی درمانی استاندارد شده‌اند. در ایران اما شرکت‌های وارد‌کننده داروهای شیمی درمانی پشت ماجرای استفاده بی‌رویه پزشکان از این داروها هستند.

بیماران سرطانی سرگردان درمانند. این بیماری پر هزینه انگار برای پزشکان حاشیه سود دارد که حاضرند بر سر درمانش با یکدیگر به جدال برخیزند. اختلافات بین متخصصان پرتو درمانی و فوق‌تخصص‌های خون و سرطان بالغین بر سر درمان سرطان با پرتو درمانی یا شیمی درمانی و ادعای هر کدام برای ذی‌حق بودن در درمان این بیماری به جایی رسیده است که وزارت بهداشت برای پایان دادن به این اختلافات رشته رادیوتراپی را دچار تغییرات کلی کرد. بیماران در این بین همچنان سرگردانند و بابت درمان‌های نادرست ناگزیرند هم هزینه‌های هنگفت بپردازند و هم نتیجه مناسب را به دست نیاورند. حالا هم که رئیس مرکز تحقیقات سرطان می‌گوید بر اثر استفاده زیاد از داروهای شیمی درمانی با مقاومت دارویی در این حوزه مواجه شده‌ایم.  

رکوردداری در ابتلا به سرطان

رکورد‌داری همیشه خوب نیست به خصوص اگر درباره بیماری سختی همچون سرطان باشد، اما بالاترین رشد سرطان در منطقه و در میان بسیاری از کشورهای جهان متعلق به ماست. دکتر اسماعیل اکبری با بیان این مطلب می‌افزاید: در سال از هر 100 هزار نفر 140 تا 150 نفر به انواع سرطان مبتلا می‌شوند. در مجموع ما 90 تا 100 هزار بیمار جدید در سال داریم.

درد و رنج بیماری سرطان یک سوی ماجراست و سرگردانی بیماران برای درمان و اعمال سلیقه پزشکان، حکایت دیگری است که درد و رنج این بیماری را مضاعف می‌کند.

رئیس مرکز کنترل و تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است در کشور ما درمان سلیقه‌ای انجام می‌شود و استاندارد مشخصی ندارد. همچنین اظهاراتی که درباره تولید راهنمای بالینی بیان می‌شود، درست نیست. وی در خصوص روش‌های درمانی سرطان اینگونه توضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین بار مالی که برای درمان سرطان به ما تحمیل می‌شود، بار دارویی است، در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و مصرف منطقی دارو برای آنها بسیار مهم است که متأسفانه این موضوع در کشور ما رعایت نمی‌شود. این در حالی است که بیشتر داروهای بیماران سرطانی از خارج از کشور وارد می‌شود. به گفته وی برای پیشگیری از مقاومت نسبت به داروهای شیمی درمانی در دنیا این مراکز استاندارد شده‌اند. وزارت بهداشت نیز دو سال پیش استانداردی را برای این مراکز ایجاد کرد، اما الان به جز دعواهای نامه‌ای هیچ پیشرفت دیگری نداشته است.

اکبری تصریح می‌کند: در درمان سرطان رادیوتراپی همراه با جراحی 40 درصد، جراحی 49 درصد و شیمی درمانی 11 درصد مؤثر است، اما در ایران شیمی درمانی بسیار بیشتر از راه‌های درمانی دیگر استفاده می‌شود. چون شرکت‌ها پشت این قضیه هستند و همچنین آسان‌تر انجام می‌شود. این در حالی است که ما توجه کمتری به رادیوتراپی کرده‌ایم و روی آن سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

  عوامل معنوی در بروز سرطان سینه

به گفته رئیس مرکز کنترل و تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در کشور معده است که کمتر از پنج سال آینده جای خود را به سرطان روده بزرگ می‌دهد در دنیا با تغییراتی در ساختار اقتصادی و همچنین سبک زندگی مردم، مانند بهداشت دهان و دندان، کاهش میزان دود، نوع غذا خوردن و سایر اقدامات بهداشتی این نوع از سرطان از بین 10 سرطان اول در کشورهای اروپایی و همچنین امریکا خارج شده است.

 آنطور که اکبری می‌گوید، ابتلا به سرطان کمتر از 7 درصد به ژنتیک و 90 درصد مربوط به رفتارهای محیطی است. وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مؤلفه در شرایط محیطی سلامت آب و هواست. برای حفاظت از مردم در برابر سرطان باید میزان فلزات سنگین موجود در آب در حد استاندارد باشد که این اتفاق به طور جامع هنوز در کشور صورت نگرفته است.

وی سرطان سینه را در زنان جزو موارد بسیار شایع می‌داند و می‌گوید: این نوع از سرطان پنجمین علت مرگ است و سالانه 10 هزار زن به آن مبتلا می‌شوند. نزدیک به 34 هزار نفر با آن زندگی و حدود 3هزار نفر نیز به علت ابتلا به آن فوت می‌کنند.  اکبری با تأکید بر اینکه فقط برای غربالگری سرطان سینه در ایران به میلیاردها دلار پول نیاز داریم، ادامه می‌دهد: عوامل بیولوژیک مانند چاقی، کم‌تحرکی و مواد غذایی نامناسب در ایجاد سرطان و بیماری‌های غیر واگیر مؤثر هستند، اما مطالعات نشان می‌دهد که تنها این سه عامل به عنوان عوامل اصلی خطر، نقش ایفا نمی‌کنند و عوامل روانی در سرطان پستان بالاترین عامل خطر هستند و از میان این وقایع، مهم‌ترین مورد رابطه بد میان زن و شوهر است.

وی عامل روانی دوم را طلاق و سومین مورد مرگ نزدیکان شامل شوهر، فرزند و همسر عنوان می‌کند و می‌گوید: بعد از این سه عامل، افسردگی و اضطراب جزو موارد مؤثر در سرطان سینه محسوب می‌شوند. اکبری مسائل معنوی مانند توکل، صبر، بخشش و ایثار را جزو شاخص‌هایی می‌داند که افراد واجد آن کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند یا در صورت ابتلا، درمان بهتری دارند و تأکید می‌کند: طبق تحقیقات ما نبود اعتماد مردم به مسئولان، جزو بدترین عوامل در مسائل معنوی مردم محسوب می‌شود.

۰۱ اسفند ۱۳۹۵ – 

منبع: جوان 

کدمطلب:97101822


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

مافیای شرکت‌های دارویی مانع درمان سرطان در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا