مصرف گوشت از منظر احادیث

رسول الله (صلی الله علیه وآله) نها ان يوكل اللحم غريضا و قال انما ياكله السباع “.(7)

رسول خدا نهى مى فرمود از خوردن گوشت نيمه خام و مى فرمود: آن غذاى درندگان است .

“دانشمندى در مورد آپانديسيت و بيمارى عفونت روده بزرگ عقيده دارد كه اين امراض به علت افراط در خوردن گوشت است مخصوصا خام يا نيمه پخته. حالا درك مى كنيد كه چرا ورم روده و مرض آپانديس در شهرهاى بزرگ انگلستان، هلند، بلژيك و رومانى بسيار است. زيرا در اين شهرها گوشت و تخم مرغ و حبوبات زياد مصرف مى شود و مخصوصا اينكه تازگيها مد شده است كه گوشت را نيمه پخته بخورند، اين گوشت نيم پخته محصول غذايى جديد است كه فعلا در اروپا معمول است. و اين رژيم، عفونت هاى معده را بيشتر كرده است در زندانها كه گوشت خوارى كمتر است مرض آپانديس بسيار نادر است. در صورتيكه اين امراض در همان شهرى كه زندان در آن واقع است بسيار است “.(8)

گوشت هاى مانده و كهنه

يكى از خطرناكترين مسموميتها را مى توان در خوردن گوشتهاى مانده و كهنه دانست. درست است كه بعضى غذاهاى ديگر هم انسان را دچار مسموميت غذايى مى كند اما قدرت سمى و سرعت مسموميت هيچكدام به اندازه گوشت نيست

امام صادق در اين باره مى فرمايد:

نوشته های مشابه

“ثلاثة يهدمن البدن و ربما قتلن اكل القديد…”.(9)

سه چيز است كه بدن را در هم مى شكنند و گاهى مى كشند، گوشت كهنه يكى از سه چيز است .

“در علم ميكروب شناسى ثابت شده است كه به هيچ وجه ميكروبها نمى توانند آنطورى كه در گوشت نشو و نما مى كنند در مواد گياهى فعاليت داشته باشند. معده و مدفوع هيچ حيوانى مثل انسانهاى گوشتخوار متعفن نيست. و اين بوى زننده كه از مدفوع انسان متصاعد مى شود دليل گنديدن مواد گوشتى در روده هاى آنها است “.(10)

انواع گوشت ها

هر حيوانى داراى گوشت مخصوصى است، كه از نظر خاصيت و مواد غذايى با گوشتهاى ديگر تفاوت دارد. اسلام با دقت بيشترى خواص گوشتها را براى ما بيان مى نمايد، يعنى بعضى را حرام و بعضى را مكروه و براى بعضى ترجيح بيشترى قائل شده .

مثلا گوشت حيوانات گوشتخوار را بطور كلى حرام مى داند، گوشت الاغ و استر و اسب را مكروه شمرده و در مقايسه بين گوشت گوسفند و گاو، گوشت گوسفند را بر گاو ترجيح داده و در عوض شير گاو و روغن آن را، بر شير و روغن گوسفند برترى داده است . و فقط گوشت گاو را در يك مورد بعنوان دوا تعريف نموده .

“عن النبى (صلی الله علیه وآله) لحم البقر بالسلق ينفع من البرص “.(11)

پيغمبر اكرم مى فرمايد: گوشت گاو با چغندر براى بيمارى پيسى (برص) مفيد است .

و امام صادق (علیه السلام) مى فرمايد:

“لحم البقر داء و اسمانها شفاء و البانها دواء”.(12)

گوشت گاو بيمارى است و روغن آن شفاء، و شير آن داروى بيمار است .

__________________________

پی نوشت:

1-  سفينه البحار، ج 2، ص 507

2-  بهداشت كبد و معده و رژيم آن، ص 127

3-  بحارالانوار، ج 66 ص 70

4-  بحار، ج 66 ص 70

5-  اسرار خوراكيها، ص 35

6-  بحار، ج 66 ص 71

7-  بحار، ج 66 ص 71

8-  اسرار خوراكيها، ص 36

9-  بحار، ج 66 ص 64

10-  اسرار خوراكيها، ص 47

11-  سفينه، ج 2 ص 507

12-  بحار، ج 66 ص 74

 

منبع: اسلام، پزشك بی دارو  – نویسنده: احمد امين شيرازى  

کدمطلب:97082333


مصرف گوشت از منظر احادیث

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا