منع خوردن میوه کال (قسمت دوم )

خوردن هر میوه در آغاز فصلش و پرهیز از آن در پایان آن فصل
حتما تجربه کرده‌اید کـه میوه‌ی اول فصل، طعم و مزه دیگری دارد. اگر برای زودتر رسیدن، با حیله‌های عجیب‌وغریب انسان‌ها روبه‌رو نشوند، بسیار هم فائده دارند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند
«علیکم بالفاکِهةِ فی إقبالِها؛ فإنّها مَصَحَّةٌ للأبدانِ مَطرَدَةٌ للأحزانِ، و ألقُوها فی إدبارِها، فإنّها داءُ الأبدانِ»
بر شـما باد میوه در هنگام روی کردنش. چرا کـه دراین هنگام، مایه سلامت تن و از میان رفتن اندوه اسـت. آنرا در هنگام پشت کردن واگذارید کـه دراین هنگام دردی برای بدن اسـت. اگر دقت کرده باشید بعضی از میوه‌های آخر فصل، دیگر آن طعم واقعی و طراوت ابتدای فصل را ندارند و مزه میوه آفت زده و مانده می دهند.
امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر به این مضمون می‌فرمایند
«نگاه کن کـه چگونه بعضی از گیاهان «و درختان» در زمان خاصی بـه بهره‌برداری می رسند، مثل این‌کـه [بعضی ازآن‌ها] در شدت گرما ثمر می دهند تا انسان با شور و اشتیاق بیشتری بطرف آن‌ها برود؛ و اگر زمان این میوه [تابستانی] در فصل زمستان بود، مردم برای برداشت آن‌ها اشتیاقی نداشتند، علاوه بر این‌کـه رنگ میوه تغییر می کرد و بـه بدن نیز ضرر میرساند.
مگر نمی بینی کـه گاهی خیار در فصل زمستان میرسد و مردم از خوردن آن دوری می کنند؛ همان طوری‌که انسان‌هایی هستند کـه از خوردن چیز‌های مضر و ناسازگار با معده دوری نمیکنند؛». خداوند متعال ترتیب فصول و میوه‌های هر فصل را آن چنان پشت سرهم قرار داده اسـت کـه هر فصل خوراک مورد نیاز همان فصل رابا خودش می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا