هشدار حکیم دکتر روازاده درباره روش های غلط درختکاری و نگهداری از فضای سبز

? به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حکیم دکتر حسین روازاده؛ دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران  با اشاره به اینکه کاشتن درخت، اصول خاص خود را دارد، گفت:

? ابتدا باید عرض کنم که مشاهده برخی کارها در خیابان ها، بزرگراه ها، بوستان ها و باغات، آدمی را به فکر فرو می برد که چرا برخی از مدیران فضای سبز شهرداری ها با الفبای درختکاری و ایجاد فضای سبز استاندارد آشنایی ندارند؟! وقتي از برخی کارگران شهرداری می پرسیم شما كه كار باغبانی می کنید، چقدر در اين كار تجربه دارید؟ می گویند بیکار بودیم یا کار دیگری داشتيم و از طريق يك آشنا، پيشنهاد کار در شهرداری و فضای سبز به ما داده شده است.

? یعنی اکثر کسانی که در فضای سبز شهرداری ها مشغول به کار هستند، تجربه کار مرتبط با باغداری و درختکاری نداشته اند. در صورتيكه موضوع فضای سبز، آبیاری، پیوند درختان، تشخیص درختان از یکدیگر امري كاملاً تخصصی است. آبیاری درختان در آفتاب سوزان باید ممنوع باشد. در قدیم شب ها را برای آبیاری انتخاب می کردند که آن هم دلیل علمی دارد. یا آنکه نباید آب را با تنه درختان تماس داد، برخی درختان دهها متر دورتر از تنه ریشه دارند.

? اطراف تهران یعنی در چیتگر چند دهه قبل هزاران درخت کاج تراریخته کاشته شد. دقیقاً بغل گوش پایتخت که باید تبدیل به ریه تهران می شد، هزاران اصله درخت کاج در پارک چیتگر کاشتند و علاوه بر تصویر زشتی که این درختان دارند، خاک و هوا را نیز آلوده کردند.

? درخت کاج، بومی خاک ایران نیست و کاشت آن باعث می شود تا اطراف درخت هیچ گونه گیاهی رشد نکند و دی اکسید کربن زیادی نیز در هوا منتشر شود. ریشه آن تولید آهک می کند. بعد از 50 سال، ده سانت بیشتر قطر ندارد. مضرات درخت کاج تراریخته تا حدی است که حتی گنجشك روی آن نمی نشیند. تصمیم غلطی که باید اصلاح می شد.

? بیش از دو دهه با زحمات فراوان و از طریق مجلس شورای اسلامی موفق به جلوگیری از کاشت درخت کاج تراریخته در جنگل ها و مراتع شدیم ولی از آنجا که اگر این امر ادامه می یافت، تولید كننده داخلی غربزده و غربی ها شکست بزرگی را متحمل می شدند، دولت جناب روحانی با دادن چراغ سبز و مجوز به شهرداری های کشور خصوصاً اطراف شهرها توانستند به عمل محکوم خویش ادامه دهند.

? به دلیل ممانعت کاشت کاج در جنگل ها و مراتع، این امر باطل را به داخل شهرها منتقل نموده و اطراف شهرها را مملو از درختان کاج تراريخته كردند. درخت کاج و سرو ایرانی خصوصاً سرو شیرازی مورد تأييد است و مشکل ما با درخت کاج تراریخته است.

? وی افزود: سخن اصلی ما با سياستگذاران مدیریت فضای سبز شهرها مي باشد. شهری مانند تهران مستعد کاشت درختان مفید از جمله توت و گیلاس است. ما در تهران قدیم کوچه باغ هایی داشتیم که آدمي از عطر و بوي شکوفه های گیلاس پيچيده در فضا مست مي شد و مناظر دل انگيزي را رؤيت مي كرد. چرا نبايد درخت چنار که هم زیبایی و استقامت دارد و هم برای خاک و هوای اطرافش نیز مفید است، در تمام خیابان ها کاشته شود؟ تهران به شهر چناران معروف بود. چنار در تابستان بیشترین خنکی را به محیط می دهد و در زمستان کمترین گرما را جذب می کند.

? در تمامی خانه هایی که حیاط داشتند، محال بود درخت انجیر یا توت کاشته نشود! میوه هایي که این درختان به ساکنان خانه می دادند، برای سلامتی بسیار مؤثر بودند. اما حالا مشاهده می شود درختان بی ثمری چون کاج و سرو در حياط خانه ها و ساختمان های چند طبقه دارای حیاط کاشته می شود! این بدسلیقگی باید یک جایی با سیاستگذاری درست اصلاح شود.

? دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، با اشاره به اهمیت سياستگذاري درست گفت: شهرداری ها و شوراهاي شهر هر منطقه و شهری می بایست با توجه به اقلیم، خاك و آب و هوای آنجا، درختان و گونه های گیاهی مثمر و مفید را شناسایی و به کاشت درست آنها اقدام کنند. دیگر کسی حق نداشته باشد تا هر نوع گونه مهاجمی را از خارج وارد کند و بکارد. کاشتی که می تواند باعث نابودی خاک برای دهها سال و حتی تا ابد شود.

? حکیم دکتر روازاده خاطر نشان ساخت: البته کاشت درخت و گیاه به روش صحيح نیز باید در دستور کار قرار گیرد و براساس قوانین مدون و بخشنامه، بند به بند تبیین و اجرایی شود. نحوه کاشت، کود دادن، آبیاری و هرس کردن درختان هر کدام اصول خاص خود را دارد.

? در درختکاری نباید ابتدا خاک را بر سر ریشه ریخت بلکه باید اول چاله را پر از آب نمود و بعد از قرار دادن درخت در آن، خاک را بر روی آن بریزیم تا درختی تنومند، پر محصول و کم آفت و در برخی موارد بی آفت داشته باشيم، فقط به دليل رعايت همين نكات ريز و البته مهم. دقت کنید که چاله را حداقل یک روز قبل بكنيد و آن را پر از آب کنید تا زمین نرم شود. زمان درختکاری هم دوباره باید آب بریزید.

? وی همچنین گفت: کود را به درخت نمی دهند بلکه با فاصله از درخت گودالی حفر می شود و مقداری کود مفید (کود گاوی ممنوع است)، اگر خاکستر هم موجود بود، به آن اضافه کنید. در فرهنگ نیاکان مان، کود دادن به درخت، تعریف خاص خود را دارد و هرگز پای درخت ریخته نمی شود. روشی که الان مشاهده می کنیم کاملاً غلط است و همینطور کود را پای بوته ها و درختان در پارک ها و خیابان ها می ریزند.

? نباید اطراف تنه از کود استفاده کرد! حال بماند که کود نیز مستقیماً برای درخت مفید نیست و باید ابتدا به سماد (خاکستر و کود) تبدیل شود و سپس استفاده شود. خاکستر از سوزاندن شاخ و برگ های درخت در زمان هرس کردن، حاصل می شود. کود باید، کود گوسفندی، کود کبوتر یا کود برگ درختان و امثالهم باشد.

?دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران یادآور شد: متأسفانه برای از بین بردن آفت درختان از سموم خطرناک استفاده می شود ولی غافل از آنند که مهمترین آفت کش در همان درخت است. شاخه های درخت را در چاله می ریختند و علاوه بر ذغال، خاکستر هم به دست می آيد. این خاکستر دواي مسمومیت برای انسان هم است.

? دستورالعمل آن نیز ساده است؛ برای هر یک کیلو خاکستر، ده کیلو آب مخلوط می کنید. زمانی که ته نشین شد، آب زلال را داخل آبپاش می ریزید و آن را به درختان می پاشید و درخت درمان می شود.

?وی در پایان گفت: برای تمامی مراحل درختکاری و نگهداری آن در فرهنگ خودمان اصول و روش هایی داریم که هم کارآمد است و هم آنکه برای محیط زیست مفید است. ما باید کارِ خوب کردن را یاد بگیریم نه خوب کار کردن را. مثل آنچه که می گویند، خوب حرف زدن با حرفِ خوب زدن متفاوت است.

? زمانیکه گنجینه کامل درختکاری و کشاورزی اصولی را در فرهنگ نیاکان سرزمین ایران داریم، چرا باید از روش های غلط و مضر استفاده کرد و بودجه کلانی نیز برای این اقدامات غلط هدر برود؟! ما آمادگی کامل داریم تا به تمامی مؤسسات شهری، شهرداری ها و شوراهای شهر این روش ها را منتقل کنیم تا دیگر شاهد به کارگیری روش های اشتباه در فضای سبز شهری نباشیم.

منبع:  برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران       

ع


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا