وقتی جهان کارآزمایی با جهان واقعی ناسازگار است

در جدیدترین مطالعه گسترده منتشرشده در شیلی(1) برای سنجش اثربخشی واکسن سینووک، متولیان این مطالعه خبر از اثربخشی 65.9% در پیشگیری از کرونا، 87.5% در جلوگیری از بستری شدن، 90.3% جلوگیری از بستری شدن در ICU و 86.3% در جلوگیری از مرگ‌ومیر کرونا دادند.

نکته جالب اما اینجاست که بر خلاف نتیجه‌گیری این مطالعه ده میلیون‌نفری و بر خلاف واکسینه شدن 67% مردم شیلی با یک دوز و 57% به طور کامل، هیچ اثری از بهبود آمارها در این کشور مشاهده نمی‌شود و همچنان کرونا روندی افزایشی دارد.

75% واکسن‌های استفاده‌شده در شیلی واکسن سینووک، 21.4% واکسن فایزر، 1.6% واکسن آسترازنکا/آکسفورد و 2% واکسن کن‌سینو بوده‌اند.(2)

مطالعه شیلی نیز به مانند مطالعه بزرگ واکسن‌های آسترازنکا و فایزر در انگلستان(3) و اسکاتلند(4)، با عدم توازن گروه کنترل و گروه واکسن به لحاظ اندازه روبروست.

آرژانتین نیز چندی قبل علیرغم توجه به آمارهای افزایشی کرونا در این کشور، خبر از اثربخشی 70-80% واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک داده‌بود.(5)

                   


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا