مهندس سیدمصطفی میرسلیم ؛ موانع رشد تولیدات علمی

مهندس سید مصطفی میرسلیم:

سرعت فعلى رشد علمی قطعاً مطلوب نیست و از هشدارهاى داهیانه مقام معظم رهبرى باید عبرت گرفت. تشکیل هسته هاى علمى در صنعت و تشکیل هسته هاى فنى و صنعتى در دانشگاه‌ها و اهمیت دادن به آن‌ها و دستاورد‌هایشان از کوششهاى ارزشمندى است که در آینده نباید از آن غفلت کنیم. هسته هایى را که تا کنون تشکیل شده است باید مقدس بشماریم و نگذاریم تحت تأثیر عوامل ناآگاه داخلى و عناصر آگاه خارجى به حاشیه رانده شوند یا متلاشى گردند.
 
 احترام به علم و عالم باید در جامعه ملاک عمل باشد و همه بپذیریم که اگر کارى بدون مبناى علمى آغاز شود ضرر آن بیش از منفعتى است که از آن حاصل مى شود. آنهایى که مدعى‌اند پیشرفت علمى در کشور ما دروغ است یا ناآگاهند یا مغرض و نمى خواهند شور و شوق فعالیتهاى علمى در کشور ایجاد شود. البته بزرگنمایى و تبلیغ غیر واقعى نیز موجب غرور مى شود و آن نیز کُند کننده فعالیتهاى علمى است.

 بدین ترتیب رسالت رسانه‌ها در بیان واقعیت و بررسى نقاط قوت و تشویق عوامل آن و کشف نقاط ضعف و کمبود و انگیزه دادن براى رفع نواقص و کاستى هاست.


مانع رشد تولیدات علمی

فعالیتهاى علمى به چند دسته تقسیم مى شود:

١- فعالیتهاى دفاعى و نظامى که بسیار ارزشمند است ولى به دلیل محرمانه بودن انتشار عام نمى یابد؛ این‌ها تولید علم است ولى در شاخصهاى بین المللى وارد نمى شوند و به حساب گذاشته نمى شوند. فعالیتهاى جمهورى اسلامى در این زمینه گسترده بوده است و برخى از نتائج آن‌ها کاربرد عمومى نیز پیدا کرده است.

 ٢- فعالیتهاى علمى و پژوهشى که در سطح دانشگاه‌ها یا مؤسسات تحقیقاتى مى ماند و به صورت کالا یا خدمتى که مؤثر بر جامعه باشد در نمى آید. این فعالیت‌ها معمولاً منجر به تدوین مقاله مى شود و جزو تولیدات علمى به حساب مى آید ولى فائده عمومى ندارد.

 ٣- فعالیتهایى که به رفع نواقص کنونى مى انجامد یا موضوع جدیدى را مطرح مى کند که منجر به تولید انبوه کالا یا خدمت جدیدى با مصرف عام مى شود. این‌ها نیز اگر توأم با تدوین و چاپ مقاله باشد در تولید علم به حساب مى آید.

 ٤- اختراع یا ابتکار جدیدى که در مراجع بین المللى به ثبت رسیده باشد. بنابراین رتبه بندى هایی که در این خصوص اعلام می شود همه حقیقت را بیان نمى کند. اما کند شدن فعالیتهاى علمى واقعیتى است که در کشور ما به ضعف یا فقدان نوآورى بر مى گردد و یکى از دلائل آن وابستگى نسبى اقتصاد کشور به نفت است و بویژه خام فروشى.

هر وقت ما بودجه کشور را از نفت قطع کردیم و متکى به فکر و ابتکار و نوآورى خود شدیم تولیدات علمى ما نیز به صورت پایدار، و نه مقطعى، رشد خواهد کرد.

میرسلیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا