معجزه ای به نام جوش شیرین

بی‌کربنات سدیم یا جوش شیرین با فرمول NaHCO۳ یکی از نمکهای سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده‌است.

این ترکیب، بی‌بو و بی‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است. بی‌کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.

جوش شیرین و بهداشت پا

پاها در طول سال در معرض آسیب‌های متعدد قرار می‌گیرند. جوش شیرین در حفظ شادابی و مراقبت از سلامت پوست پاها معجزه می‌کند.

همچنین با پینه‌های آزادهنده مقابله و پوست پاها را تمیز می‌کند، خارش را از بین می‌برد و باعث نرمی و لطافت پوست پاها می‌شود.

بنابراین یک چهارم فنجان جوش شیرین را در یک لیتر آب ولرم حل کرده و پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.

نظر کارشناس در مورد اثر جوش شيرين روی پوست پاها و پينه‌ها بايد واقع‌بينانه سخن گفت، معجزه‌اي در كار نيست. پينه‌هاي آزاردهنده تنها با رفع عامل ايجادكننده‌‌شان (مثلا كفش نامناسب) و نيز با كمك داروهاي مناسب رفع مي‌شوند.

البته جوش شيرين با توجه به خاصيت لايه‌برداری ملايم تنها مي‌تواند تا حدي به رفع زبري و ناهمواري پوست و احيانا پينه‌ها كمك كند و هرگز جوش شيرين را به عنوان يك درمان مناسب و موثر‌تر و قطعي براي پينه و ميخچه نمي‌شناسيم.

جوش شیرین و بهداشت دهان و دندان

جوش شیرین در حفظ سلامت دهان و دندان نیز موثر عمل می‌کند زیرا دهان را تمیز می‌کند، مانع از ایجاد جرم و پوسیدگی روی دندان‌ها مي‌شوند و نفس را خوشبو می‌کند.
برای از بین بردن بوی بد دهان یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و با آن قرقره کنید، سپس دهانتان را با آب به‌خوبی شست‌و‌شو دهید.

همچنین اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفید داشته باشید کافیست گاهی به‌اندازه یک نوک انگشت جوش شیرین را روی خمیردندانتان بریزید و با آن مسواک بزنید تا لکه‌ها محو و دندان‌هایتان سفیدتر ‌شوند.

براساس خاصيت سايندگي ملايم و نيز جاذب بودن جوش شيرين مي‌توان آن را به صورت خشك و يا محلول در كمي‌آب به دندان‌ها ماليد.

اين عمل به از بين رفتن لك‌هاي زرد و قهوه‌اي روي دندان كه بیشتر در اثر مصرف قهوه و چاي به وجود مي‌آيند كمك و دندان‌ها را سفيدتر مي‌كند.

جوش شيرين اثر ضد ميكروبي نيز دارد و محيط رشد ميكروب‌هاي مضر را در دهان به هم مي‌زند و به حفظ سلامت دهان و دندان كمك مي‌كند.

بي كربنات سديم (نام شيميايي جوش شيرين) اغلب يكي از اجزاي تشكيل‌دهنده فراورده‌هاي خميردندان است.

لایه برداری با جوش شیرین

جوش شیرین مرطوب‌کننده و همچنین یک لایه‌بردار طبیعی است. برای استفاده از خواص لایه‌برداری جوش شیرین کافی است یک خمیر ساده درست کنید، سه پیمانه جوش شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کنید.

این خمیر را با نوک انگشتانتان، دایره‌وار روی پوست تمیز صورتتان بمالید؛ سپس با آب ولرم به خوبی شست‌و‌شو دهید. البته می‌توانید از این خمیر به صورت ماسک نیز استفاده کنید و یا اینکه مقداری از آن را با نوک انگشت روی جوش هایتان قرار دهید.

در این صورت اجازه دهید خمیر جوش شیرین به مدت سه الی پنج دقیقه روی پوستتان بماند، سپس صورتتان را با آب ولرم به خوبی شست‌و‌شو دهید.

اين مطالب كه استحمام و شست‌و‌شو با آب سنگين با درصد املاح بالا موجب خشكي پوست مي‌شود يك واقعيت است. در بسياري از نواحي دنيا و همچنین ايران، آبي كه براي استحمام و انجام امور بهداشتي و پاكيزگي به كار مي‌رود و حتي آب شرب لوله‌كشي داراي درصد بالايي از املاح است.

اين مطالب گاهي به صورت جرم بستن جداره قوري و حتي رسوب املاح غيرمحلول در آب در ته ليوان يا پارچ ‌آب مشخص مي‌شود. افزودن جوش شيرين به آب با قليايي كردن آن باعث مي‌شود مقداري از سختي آب گرفته شود. پوست ما به طور کلی با آب كم املاح سازگاري بيشتري دارد.

نكته قابل يادآوري اين است كه هرچه محيط سطح پوست قليايي باشد، تحريك‌پذيرتر مي‌شود، بنابراین به ميزانی جوش شيرين به آب اضافه کنید كه در پوست احساس خشكي، سوزش و آزار ايجاد نكند.

پیشنهاد می کنیم حتما مطلب ” دوای طلایی جوش شیرین برای انواع عفونتها و الودگی ها از جمله عفونت ناشی از کرونا ویروس ” را نیز مطالعه نمایید.

تهيه و تدوين: علي حسنخاني محقق و پژوهشگر در عرصه طب سنتي

جوش شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا