آخرین میخ به تابوت نظارت بر واردات گوشت

متاسفانه با خبر شدیم که مسولین سازمان دامپزشکی کشور در یک اقدام تعجب برانگیز و خطرناک از بعد بهداشت عمومی و سلامت جامعه حضور مستمر ناظر بهداشتی مقیم در کشورهای صادر کننده گوشت به ایران را حذف کرده اند این اقدام در شرایطی اخذ و اجرایی شده است که به اذعان کارشناسان صاحب نظری که به عنوان ناظر در این کشورها حضور داشته اند با  همه تلاش و جدیتی که این افراد در تحقق معیارهای بهداشتی انجام می دادند و بسیاری از دوستان و دلسوزان کشور شاهد بودند و باز هم ان چیزی که مطلوب نظر  بود اتفاق نمی افتاد و به انحا مختلف کشورهای صادر کننده از انجام ضوابط بهداشتی مورد نظر طفره می رفتند وای به حال وقتی که دیگرنماینده بهداشتی هم حضور نداشته باشد. شاید تصمیم گیرندگان این موضوع استناد به عدم حضور دامپزشک از اتحادیه اروپا و تعمیم ان به عدم حضور نماینده بهداشتی از ایران باشد که این مسله به دلایل کارشناسی ذیل قیاس مع الفارق بوده و  کاملا اشتباه است  و در اینده عوارض جبران ناپذیری برای  مردم کشور  عزیزمان خواهد داشت که در حال حاضر نیز از طرف استعمارگران مورد ظلم و تعدی قرار می گیرند  به چند دلیل.
۱- در اتحادیه اروپا شرکت های وارد کننده گوشت در خصوص سلامت بهداشتی گوشت وارداتی مسولیت محض دارند یعنی از زمان واردات تا عرضه و فروش و مصرف اگر در مصر ف کنندگان کوچکترین مشکل بهداشتی حادث شود شرکت موظف است ضمن پرداخت غرامت و جمع اوری گوشت از بازار خسارت انسانی وارد شده را جبران نماید. ولی در ایران همچین قانونی وجود ندارد.
۲-در اتحادیه اروپا وارد کنندگان گوشت شرکت های خصوصی هستند با مسولیتی که در بند یک توضیح داده شد ولی در ایران وارد کنندگان گوشت علاوه بر معدودی شرکت خصوصی شرکت های خصولتی عمده وارد کننده هستند که تابع هیچ ضابطه بهداشتی نیستند.
۳-اتحادیه اروپا تا قبل از تایید نهایی محصول و ارزیابی مخاطرات در مصرف کنندگان پول کامل گوشت را به شرکت های کشور صادر کننده پرداخت نمی کنند ولی شرکت های ایرانی موظف هستند پس از انعقاد قرار داد خرید تمام و کمال پول گوشت را پرداخت نمایند و حتی مسولیت گوشت در بین راه در خاک کشور صادر کننده هم به عهده خریدار ایرانی است!!!!!
۴-از نظر حقوقی و بین المللی اتحادیه اروپا در صورت وجود مسایل بهداشتی در گوشت وارداتی به راحتی می تواند در دادگاههای بین المللی احقاق حق کند ولی طرف ایرانی حرفش و ادعایش جایی شنیده نمی شود بطور مثال  تفاهم نامه برجام که در حق کشور اجحاف می شود ولی صدای ایران هم جایی شنیده نمی شود!!!!
۵-در اتحادیه اروپا روش های ازمایشگاهی به روز در ازمایشگاه معتبر بین المللی راه اندازی شده که در طول چند ساعت وضعیت کیفی گوشت از نظر انواع مخاطرات بهداشتی تعیین و تصمیم گیری می شود ولی در ازمایشگاههای ملی ما هنوز ازمایش های میکروبی به روش سنتی و دستگاههای قدیمی زمان بر انجام میشود ودر خصوص خیلی از مخاطرات بهداشتی همچون دیفراست و فراورده های تراریخته هنوز روش معتبری در کشور راه اندازی نشده است.
۶-در خصوص تعیین جنس و سن دام کشتاری به عنوان  شاخص های کیفی متاثر بر روی  کیفیت گوشت و قیمت ان هنوز هیچ ازمونی در کشور راه اندازی نشده و قابل انجام نیست .
۷-بسیاری از عوامل پاتوژن که از نظر بیو تروریسم برای کشور مهم هستند و می توانند از طریق گوشت وارد کشور شوند و جمعیت انسانی ما را الوده کنند قابلیت انجام ازمایش ان در کشور در زمان کوتاه وجود ندارد این در حالی است که گوشت وارداتی عمدتا در مراکز علمی و امنیتی کشور توزیع می گردد!!!!!
۸-بسیاری از کشورهای صادر کننده اطلاعات کامل و دقیقی از وضعیت بیماری های نوپدید به مراجع بین المللی ارایه نمی کنند و در این خصوص شفاف عمل نمی کنند ودر یک دوره کوتاه ممیزی این مسله برای ناظر بهداشتی قابل کشف و اثبات نیست و امکان ورود عوامل عفونی نوظهور به کشور زیاد خواهد بود و شناسایی این عوامل در داخل کشور هم ضمن زمان بر بودن مخارات ورود عامل پاتوژن به کشور را تقلیل نمیدهد.
با این توضیحات و چندین مورد دیگر جای بسی شگفتی است که چطور مسولین دامپزشکی کشور مسولیت این اقدام را پذیرفته و موافقت نموده اند!

کد مطلب: 96040303

گوشت

یک دیدگاه

  1. گوشت میخوریم ولی مخفی از جایی که نمیفهمند گوسفند زنده تهیه می کنیم ان شاءالله چون اگر بفهمند گوسفندا رو ویروسی می کنند جنگه و ما در جنگیم و باید هوشیار باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا