رواج سنت حجامت


?چقدر باعث خوشحالی است که سنت حجامت در بین خانواده ها در حال رواج است.
خداروشکر ?
⭕️بر خلاف تبلیغات سوء وزارت بهداشت‼️

 

کد مطلب:96051104

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام.
      طب سنتی با طب اسلامی تفاوت بسیار دارد و ما خدا را شکر میکنیم که طب اسلامی رواج پیدا کند نه سنتی، چون طب سنتی به نوعی تجربی است و احتمال خطا در ان راه دارد ولی طب اسلامی با توجه به فرمایشات اهل بیت است که خطایی در گفتار انها راه ندارد و علم انها خدایی است.

  1. حجامت چرا اثر نمی کند؟
    ممکن است کسی بگوید حجامت میکنیم اما اثر نمی کند. این می تواند تا حدودی درست باشد. زیرا برای اون شخص حجامت اصولی انجام نشده است. حجامت امروز ما مثل حمام رفتن امروز ماست. حجامت یک نفر در قدیم حداقل از صبح تا ظهر طول می کشد. ولی امروزه شاهد آن هستیم که بط.ر مثال ۵-۶ نفر آدم را دریف می کنند، و همه را هم زمان تیغ می زنند و در مدت چند دقیقه حجامت را تمام می کنند. بنابراین اگر می بینید که حجامت اثر نمی کند دلیل آن غیر اصولی بودن آن است. اما اگر اصولی انجام شود، قادر به درمان بسیاری از بیماریها است (صاحب کتاب «فی طب الرسول المصطفی/ص/» آیت الله تبریزیان بنیان گذار طب اسلامی).(اثرگذاری حجامت)

    شرایط حجامت:
    در طب اسلامی سفارشات زیادی در نحوه و رعایت اصول انجام حجامت آمده است. از جمله آنها: مدت زمان انجام، فاصله بین هر حجامت، رعایت مراحل انجام آن، میزان خون خارج شده از بدن، سیر بودن شکم از قبل، روزهای مناسب انجام حجامت و موضع متناسب با بیماری جهت انجام حجامت. که رعایت هر یک موارد فوق در اصولی و مناسب بودن حجامت برای درمان بیماری تاثیر بسزایی دارد.

  2. حجامت اسلامی اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شود. کلیه مراحل حجامت اسلامی در کتاب دراسه فی طب الرسول المصطفی، جلد ۲، از آیت الله تبریزیان (بنیانگذار طب اسلامی) به شکل زیر در چهار گام عنوان شده است:

    گام اول: روش نشستن باید صحیح باشد

    در روایتی امده است:” هرگاه خواستید حجامت کنید جلوی حجامت کننده چهارزانو بنشینید، بسم الله بگویید و سپس آیت الکرسی بخوانید”.

    از این روایت معلوم می شود که باید چهار زانو نشست و روی صندلی یا حالت دراز کشیده نباید حجامت کنید.

    گام دوم: حجامت را در چند مرحله انجام دهید.

    حجامت باید با چند لیوان و در چند مرحله انجامگیرد. اینکه حبا لیوان گذاشتن و مکش قوی در یک مرحله حجامت را پایان می دهند کار صحیحی نیست. زیرا در این صورت دیوارهای لیوان اجازه نمیدهد بغیر از خون محدوده لیوان در زیر لیوان جمع شود.و این نکته اشتباه حجامت امروزی است.

    حجامت اسلامی باید در چند مرحله انجام شود و از مکش سبک شروع شود و به مکش شدید ختم شود.

    امام رضا علیه السلام دراین خصوص میفرماید:” مکش سبک دو فایده دارد:اول اینکه اگر در مرحله اول با مکش سبک شروع و کم کم مکش شدید تر شود، لخته ها، رسوبات و آشغالهای خون از زیر لیوان رد شده و در زیر لیوان قرار می گیرد. و فایده دوم آن این است که حجامت شونده احساس درد نمیکند”.

    بنابراین بهتر است حجامت تا حدود ۱۰ مرحله، از مکش سبک تا شدید انجام گیرد.

    گام سوم: نحوه تیغ زدن باید اصولی باشد

    نحوه تیغ زدن به جنس پوست افراد دارد. اگر پوست نرم و لطیف باشد باید نرم و بدون عمق تیغ زد. اما اگر پوست کلفت و خشک باشد باید قوی باشد تا در پوست نفوذ کند.

    همچنین باید تیغ زدن با حالت کشیدن و یواش یواش باشد. سریع تیغ زدن اشتباست.. هر تیغی باید آرام باشد . حالت سینه خیز باشد، نه حالت راه رفتن. و هر تیغی که رده می شود باید مکثی وسطشان باشد.

    همچنین بهتر است محل تیغ زدن با زوغن بنفشه یا دیگر روغنها، روغن مالی شود.

    گام چهارم: باید مقدار خارج شدن خون به اندازه باشد

    امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه میفرماید:” خونی که خارج میکنی باید اندازه باشد نه به هر شکلی که درآمد باشد. اندازه گرفتن خون به بستگی به شکل ، رنگ و غلظت خون دارد.اگر شکل و رنگ خون زیاد تغییر کرد، زیاد خون خارج کن. ولی اگر تغییرات خون کم است ، کمتر خارج کن”

    اگر از بچه میخواهی خون بگیری، نیاز نیست دو یا سه لیوان خون بگیری. وقتی خون صاف و رقیق است و رنگ روشنی دارد، مقدار کمی هم خارج کنی کافیست.ولی اگر رنگ خون تیره است، غلظتش بالاست، چربی و فضولات خون بالاست و باید خون بیشتری خارج کرد.

    منبع:eslamdaro.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا