روز جهانی غذا

روز 16 اکتبر(24 مهر) سالگرد تشکیل سازمان خواروبار و کشاوری ملل متحد (فائو) است که روز جهانی غذا هم نام گرفته است. این سازمان در سال 1945 میلادی در کبک کانادا تاسیس شد و با داشتن 169 عضو، بزرگ‌ترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.
مقابله با گرسنگی هدف اصلی این سازمان تعیین شده است. در واقع، می‌توان تشکیل این سازمان را اقدامی عملی برای پایان دادن به ترس همیشگی انسان‌ها از گرسنگی ارزیابی کرد.
فائو در گزارشی که با مشارکت برنامه جهانی غذا تهیه کرده، آورده است که بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان، در گرسنگی به سر می‌برند و تعداد این افراد با توجه به شرایط جدی اقتصادی، در حال افزایش است. سوءتغذیه در کشورهای در حال توسعه اصلی‌ترین محور این گزارش ارزیابی شده است.
طبق این گزارش، بیش از یک میلیارد نفر یعنی یک نفر از هر شش نفر، در سراسر جهان، دچار گرسنگی یا سوءتغذیه هستند که بیشتر این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. این گزارش 60 صفحه‌ای که درباره نبود امنیت منابع غذایی منتشر شده است، چشم‌اندازی نه چندان مطلوب پیش‌روی مخاطبان قرار می‌دهد.
پیش از این، سازمان فائو به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد افراد گرسنه در دنیا بود، ولی در آخرین ارزیابی کارشناسان این سازمان هشدار داده شده است که اگر اقدامی هماهنگ و بین‌المللی انجام نشود، هیچ پیشرفتی در این راه به دست نمی‌آید. آنها هشدار داده‌اند که باید تولید مواد اولیه غذایی در چند دهه آینده، حدود 70 درصد بیشتر شود، در غیراینصورت قحطی در دنیا غیرقابل اجتناب خواهد بود. با این حال، دیوید دیو ـ اقتصاددان ارشد فائو ـ تاکید می‌کند که باید کارهای بیشتری برای مقابله با کمبود غذا در سراسر جهان انجام شود. او یادآور می‌شود: حتی قبل از بروز بحران اقتصادی و بحرانی که بعد از آن، در قیمت مواد غذایی در دنیا پیش آمد، تعداد افرادی که دچار سوءتغذیه بودند، به‌تدریج در حال افزایش بود. به گفته او، قبل از این بحران‌ها بیش از 800 میلیون نفر در جهان در گرسنگی به‌سر می‌بردند یا دچار سوءتغذیه بودند و همین زیاد بودن تعداد افرادی که با گرسنگی دست به گریبان هستند، نشان می‌دهد که راهی طولانی برای حل این موضوع پیش‌رو است. دیوید دیو یادآور می‌شود که در دوره‌ای از تاریخ، از تعداد گرسنگان جهان کم شده است. او می‌گوید: در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی، با آنکه جمعیت به سرعت در حال رشد بود، تعداد مبتلایان به سوءتغذیه کاهش یافت، چون سرمایه‌گذاری زیادی در بخش پژوهش‌های مرتبط با کشاورزی از جمله شیوه‌های آبیاری و توسعه فناوری‌های جدید انجام شد.
هرچند طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های بین المللی نظیر فائو و یونسکو، کشور ایران به لحاظ تولید مواد غذایی و نیز سرانه مصرف مواد غذایی در وضعیت تقریبا مناسبی قرار دارد، با توجه به افزایش جمعیت کشور در سال-های آینده و نیز به دلیل آن که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزء مناطق خشک و کم باران محسوب می-شود، توجه ویژه به امنیت و ایمنی مواد غذایی و داشتن برنامه ای منسجم به منظور بهبود کیفیت تغذیه ای در کشور امری اجتناب ناپذیر است.

منبع: foodday.rifst.ac.ir     

پی نوشت احیای سلامت :

باید مراقب بود که به اسم افزایش تولید مواد غذایی،  موادی ناسالم و بیماری زا همچون مواد غذایی تراریخته را در سبد غذایی مان نگنجانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا