سرفه کودکان

?سرفه کودکان در مرحله نخست از دندان ها میباشد زیرا که آنان به علت عدم تکامل سینه و اندام قادر به بستن گلو بالسان المزمار نمیباشند. درمان آن با مداوا و پرهیز غذایی می باشد زیرا که این گونه کودکان را با درمانهای قوی معالجه نمی کنند. برای درمان بادام زمینی شیرین” را گرفته و در آب رازیانه ذوب کرده و سپس آن را صاف کرده و صبح و شام به کودک بدهید، و یا این که اب رازیانه را با شیر مادر آمیخته و به کودک بخورانید و اما اگر همراه با سرفه، گرفتگی سینه و خشکی سینه مشاهده شد در چنین حالتی آرد «به “» را گرفته و در آب داغ ریخته و سپس بخش ژلاتینی آن را جدا کرده و آن را با روغن بادام بر روی آتش جوشانده و سپس در جایی نگهداری کنید و اگر سرفه همراه با تب بود با آن آب انار شیرین بیامیزید. برای درمان سرفه تب آلود در کودکان می توان یک درهم و نیم خشخاش سفید و یک درهم ونیم کتیرای سفید” و یک درهم خیار تره “پوست کنده را باهم آمیخته و در محلول خلاصه المواد حل نمایند. درمان دیگر برای سرفه کودکان اینست که کشمش خشک بدون هسته را گرفته و در یک ظرف فلزی جوشانده و باید بر حذر بود تا نسوزد و سپس آن را به هم زده و سرد نموده و سپس یک جزء از آن را گرفته و با یک جزء مساوی از شیر مادر مخلوط کرده وصبح وشب به میزان یک فندق به کودکان خوراند.

✳درمانی دیگر برای سرفه ناشی از سرما اینست که مُر را گرفته و با روغن بادام مخلوط کرده و به کودک دهید و اگر سینه کودک با ترشحات محتقن شده باشد در چنین حالتی صمغ کتیرا و خیار تره را به میزان مساوی آمیخته و سپس ان را با تخم مرغ پخته مخلوط کرده و به کار برند. و اگر در کودک تنگی نفس پدید آید، باید بذر کتان را ساییده و با عسل آمیخته و یا این که بذر پنبه را گرفته و با تخم مرغ پخته مخلوط کرده مصرف نمود و اگر سرفه همراه با اسهال باشد باید جوشانده آس” در شیر و یا جوشانده خرما در غذای عادی و یا شیر تهیه و به کودک خورانده شود.

آس:درختی است بلندتر از انار،برگش ریزه تر از برگ انار ومایل به استدار،تخمش سیاه وخزان نمیکند وگل وبرگ ان معطر است.

? منبع: رساله پزشکی کودکان،ترجمه دکتر احسان مقدس،ص ۴۹-۵۰.

کدمطلب: 961213  6pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا