مرگ ۳۷ میلیون زنبور عسل در مزارع ذرت تراریخته (دستکاری ژنتیکی) ‼

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از وان کلیک چک،تنها چند هفته پس از آنکه کشت محصول تراریخته ذرت در اونتاریوی کانادا آغاز شد، میلیون‌ها زنبور عسل از بین رفتند.

داو شوئیت پرورش‌دهنده زنبور عسل در این منطقه 37 میلیون زنبور خود را از دست داد.

شوئیت گفت: پس از آنکه کشت محصول تراریخته ذرت در این منطقه آغاز شد، زنبورها از بین رفتند. در این میان بسیاری از زنبورداران استفاده از سموم شبه‌نیکوتینی (سمومی که باعث اختلال عصبی در حشرات می‌شود) را عامل از بین رفتن زنبورها عنوان می‌کنند.

به دلیل از بین رفتن کلونی‌های زنبور عسل، بسیاری از کشورها در منطقه اتحادیه اروپا استفاده از حشره‌کش‌های شبه‌نیکوتینی را ممنوع اعلام کردند.

در محصولات تراریخته که معمولاً مقاوم هستند، سموم بیشتری استفاده می‌شود که هم در خود گیاه تراریخته باقی‌مانده بیش از حد مجاز باقی می‌گذارد و هم اینکه به گیاهان دیگر آسیب وارد می‌کند.

عامل از بین رفتن زنبورها مربوط می‌شود به اینکه این گونه سموم به گرده‌های گل‌ها وارد شده و زمانی که زنبور عسل و دیگر حشرات مفید از آنها استفاده می‌کند، آنها را از بین می‌برد.

دو سم ایمیداکلوپراید و کلوتیانیدین که از سموم پرفروش شرکت «بایر» است، در گرده‌ها و شهد گلها وارد می‌شود و باعث از بین رفتن حشرات مفید از جمله زنبورعسل می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، مرگ میلیون‌ها زنبورعسل با بازاریابی این نوع سموم، بسیار مرتبط بوده است.

ناتان کری یکی دیگر از کشاورزان محلی می‌گوید: پس از سمپاشی این نوع سموم متوجه شده است که جمعیت زنبورهای مزرعه‌اش به شدت کاهش یافته و به این نتیجه رسیده که ارتباط بسیار قوی‌ای در از بین رفتن زنبورها و استفاده از این حشره‌کش‌ها وجود دارد.

در گذشته، بسیاری از دانشمندان در پی یافتن دلیل اصلی از بین رفتن تعداد انبوهی از حشرات بوده‌اند. این پدیده موسوم به «اختلالات از بین رفتن کلونی‌های زنبورعسل» معروف بود.

در کشور آمریکا برای 7 سال متوالی جمعیت زنبورهای عسل در حال کاهش بود.

دانشمندان آمریکایی 121 آفت‌کش مختلف را در نمونه‌های زنبورعسل، موم و گرده‌های آنها پیدا کرده بودند و به این نتیجه رسیدند که عامل اصلی از بین رفتن جمعیت زنبورها همین آفت‌کش‌ها است.

جفری پتیس از آزمایشگاه تحقیقات زنبورعسل گفت: «باور داریم که ارتباط بسیار نزدیکی بین تغذیه، آفت‌کش‌ها و تنش‌های محیطی در از بین رفتن کلونی‌های زنبورعسل وجود دارد». این فروپاشی در جمعیت زنبورهای عسل در گستره جهانی، یک تهدید اصلی برای تولید محصولات کشاورزی است. برآورد می‌شود یک‌سوم هر آنچه که انسان‌ها مصرف می‌کنند، وابسته به گرده‌افشانی زنبورهای عسل است. مفهوم آن این است که زنبورهای عسل در اقتصاد جهان 30 میلیارد سهم دارند.

یک مطالعه جدیدی که در ژورنال «نشنال آکادمی آف ساینس» منتشر شد، نشان می‌دهد که آفت‌کش‌های شبه‌نیکوتینی (آفت‌کش‌هایی که از طریق اختلال اعصاب حشرات آنها را از بین می‌برند) با نابود کردن سیستم ایمنی زنبورها آنها را از بین می‌برند و باعث می‌شود آنها در مبارزه با بیماری‌ها و باکتری‌ها ناتوان باشند.

گزارش نابودی در سطح گسترده زنبوران عسل، پس از مصرف سم ایمیداکلوپراید، استفاده از این سم در ذرت و آفتابگردان به رغم اعتراضاتی که شرکت بایر(تولید کننده سم) داشت، ممنوع شد.

یک اقدام مشابه و هوشمندانه دیگری را کشور فرانسه انجام داد و سفارش‌های سم کلوتیانیدین را لغو کرد و دیگر کشورها نظیر ایتالیا هم استفاده از سموم شبه نیکوتینی را ممنوع کردند.

همچنین پس از شکستن رکورد مرگ زنبوران عسل در انگلستان، اتحادیه اروپا استفاده از چندین سم از جمله آفت‌کش (نئونیکوتینوید) را ممنوع کرد.

کدمطلب: 96122810 الف

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا