اوجاع مفاصل ( درد): درمان درد مفاصل دموی – بخش نهم

درمان درد مفاصل دموی بخش نهم

در این نوع اوجاع مفاصل، اقدام اولیه فصد_ اگر سن، عادت و فصل و بلد به اقتضای آن نماید به شرح زیر است:

اگر درد در دست راست باشد باید از دست چپ خون گرفته شود اگر درد در دست چپ باشد از دست راست خون گرفته شود رگی که در این حالت باید فصد شود رگ اکحل است و چنانچه درد در پای راست باشد از دست چپ باید خون گیری شود و اگر پای چپ درد مند باشد از دست راست خون گیری شود و در این حالت رگی که باید فصد کرد رگ باسلیق است و مقدار خون گیری و دفعات آن بسته به شرایط است که در تدابیر فصد بیان شده است. گاهی به یک دفعه و زمانی به دفعات باید خون گیری انجام شود در بیمارانی که امکان فصد نیست پزشک می تواند تجویز حجامت کند برای میل به مقصود باید حجامت از قسمت تحتانی موضع باشد یعنی قدری پایین‌تر از محل درد را باید حجامت کرد تا هم استفراغ ماده انجام شود و هم اماله ماده حاصل شود.

اقدامات بعد از فصل حجامت:

بعد از آنکه دو یا سه روز از فصد و یا حجامت بگذرد بودن پزشک به بیمار دستور قی می‌دهد. مقی مورد استفاده بیمار به شرح زیر است: آب برگ خیار و سکنجبین را با آب گرم مخلوط کرده بیاشامند و قی کنند.

سکنجبین با آب گرم ممزوج نموده دو درهم بیخ خربزه کوفته، بیخته اضافه کرده بیاشامند و قی کنند. در برخی بیماران کافی است که سکنجبین را با آب گرم تنها مخلوط کرده بیاشامند و قی کنند.

توجه:

در این بیماری تجویز قی به ویژه زمانی که مرض در پا است از جمله تدابیر عظیم‌النفع به شمار می‌آید

منبع: قانونچه 

کد مطلب: H97012302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا