تدابیر مربوط به آب مروارید چشم

آب مرواريد چيست ؟
به از بين رفتن شفافيت و كدر شدن عدسي چشم انسان، آب مرواريد و در اصطلاح علمي آن كاتاراكت گفته مي شود. كه باعث كاهش بينائي  مي گردد.با افزايش سن احتمال اين بيماري هم بالا مي رود.

نتایج حاصل از پژوهش بررسى شيوع و علل اختلالات بينايى در جمعيت تهران در سال ۱۳۸۱ نشان مى دهد شايع ترين علل اختلالات بينايى براساس ديد اصلاح شده (عواملى كه به دليل اقدام ديرهنگام براى درمان يا رفع مشكل، همچنان به عنوان عوامل كم بينايى باقى مى مانند) آب مرواريد (كاتاراكت) ۳۶ درصد، اختلالات بينايى ناشى از بيمارى ديابت ۲۰ درصد و تنبلى چشم (آمبليوپى) ۱۰‎/۷ درصد است. امابراساس ديد معمول (اقدامى به منظور رفع مشكل انجام نشده) شايع ترين علل اختلالات بينايى، عيوب انكسارى اصلاح نشده (۳۳‎/۶ درصد)، آب مرواريد (۲۵‎/۴ درصد) اختلالات بينايى ناشى از ديابت (۱۲‎/۷ درصد) و تنبلى چشم (۸‎/۲ درصد) است.
نتايج اين تحقيق بيانگر بار قابل توجه اختلالات بينايى بر جامعه است و عيوب انكسارى اصلاح نشده و آب مرواريد در حالى كه به راحتى قابل درمان هستند، نقش بسزايى در ايجاد اين اختلالات دارند.
شايع ترين مشكلات در كشور ما كه موجب كورى مى شود آب مرواريد و پس از آن تراخم، آب سياه و عوارض ناشى از ديابت است. اما كورى ناشى از ديابت، آب مرواريد و آب سياه با تشخيص بموقع، استفاده از امكانات بهداشتى قوى و برخوردارى از نظام ارجاع كامل، قابل پيشگيرى است .


علت ایجاد آب مروارید:

شايعترين شكل آب مرواريد ناشي از افزايش سن است.
ساير علل آب مرواريد عبارتند از:
•    سابقه خانوادگي ابتلا به آب مرواريد
•    مشكلات طبي مانند بيماري قند (ديابت)
•    ضربه به چشم
•    مصرف طولاني داروها مانند كورتن
•    قرار گرفتن طولاني مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
•    سابقه جراحي چشم
از منظر طب سنتی علت آب مروارید افزایش رطوبات غلیظ بلغمی در سر و بدن و ریزش آن به چشم  می باشد.

علائم آب مرواريد:
شايعترين علامت كاهش بينائي است كه بدون درد و التهاب چشم است. از علائم ديگر ديدن هاله هاي رنگي در اطراف اجسام نوراني است يا ممكن است لبه هاي صاف اشياء بصورت مواج يا منحني ديده شود. دوبيني يك چشمي، تغيير در درك رنگها، ديدن نقاط ثابت تاريك مي تواند از علائم اين بيماري باشد.
در اطفال ممكن است تغييرات رفتاري، عدم توانايي مشاهده تخته سياه، ناتواني در مطالعه ديده شود.  در نوزادان ممكن است مردمك  چشمشان سفيد يا خاكستري شده يا لوچي آشكار داشته باشند.

تشخيص آب مرواريد:
توسط چشم پزشك و پس از گرفتن شرح حال دقيق و معاينه ساختمانهاي چشم توسط دستگاههاي مخصوص  معلوم مي شود. چون ممكن است بيمار در مراحل اوليه هیچ علامت و شكايتي نداشته باشد.

تدابیر لازم جهت پیشگیری از ایجاد آب مروارید:
برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید موارد ذیل توصیه می شود:
مصرف روزانه عسل و هر از چند گاهی ریختن عسل در چشم توصیه می شود و مراقب باشید سردی و تری به مغز غلبه نکند. خوردن دم کرده اسطوخدوس و رعایت توصیه های بهداشت چشم نیز مفید است. همچنین در این خصوص موارد ذیل نیز توصیه می شود:
1-    پرهیز از مصرف غذاهای بلغم زا مثل ماست و دوغ و سس و…
2-    رفع نفخ و سوء هضم و اصلاح وضع معده

درمان آب مرواريد از منظر طب جدید:
درمان داروئي موثري براي اين بيماري وجود ندارد. تنها درمان قطعي جراحي است. البته زمان جراحي مبتني بر قضاوت چشم پزشك پس از معاينه دقيق مي باشد. مثلاً در آب مرواريد هاي مادر زادي در اطفال جراحي فوري براي جلوگيري از تنبلي چشم ضروري است. در آب مرواريد كه ناشي از افزايش سن مي باشد ملاك جراحي ميزان ديد مورد نياز فرد است. در واقع زماني جراحي انجام مي شود كه كاهش بينائي فرد با زندگي روزمره وي با توجه به شغلش مداخله نمايد.

درمان آب مروارید در طب سنتی:
در منابع طب سنتی برای درمان بیماریهای چشم مطالب بسیار دقیق و فوق تخصصی تحت عنوان کحالی وجود داشته که نیاز به احیای مجدد آنها است.
در اوایل ابتلا به بیماری با استفاده از منضج و مسهل بلغم می توان مشکل را حل کرد لکن در موارد پیشرفته درمان اصلی آب مروارید در طب سنتی نیز جراحی می باشد.

تدابیر لازم جهت تسریع در بهبود وضعیت چشم بیمار بعد از عمل آب مروارید:
در صورتی که اوضاع شما بهتر شد و جراحی کردید موارد ذیل به غیر از نکاتی که از طرف پزشکان متخصص چشم به بیماران گوشزد می شود جهت تسریع در بهبود وضعیت چشم بیمار بعد از عمل آب مروارید توصیه می شود:
1-    حجامت زیر چانه
2-    استفاده از ایارج فیقرا
3-    نرم نگه داشتن طبع و اجابت مزاج راحت
4-    پرهیز از غذاهای بلغم زا
5-    اصلاح وضع معده و نفخ و سوء هضم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا