توصیه بهداشتی: تدابیر مربوط به افرادی که با کامپیوتر زیاد کار می کنند

کامپیوتر یک وسیله الکترومغناطیسی می باشد و کار کردن با وسایل الکترومغناطیسی سودازا بوده و استفاده طولانی از آنها تاثیرات منفی زیادی برای کاربران خود ایجاد می کند. به ویژه امروزه کار با کامپیوتر در خانه و محل کار آن قدر رایج شده است که برخی از افراد هر روز مجبور به استفاده از کامپیوتر در مدت زمانی طولانی هستند، لذا انجام تدابیر ذیل برای کاهش مشکلات و عوارض کار طولانی با کامپیوتر توصیه می گردد:


1-    از چراغ خواب های نمک کنار کامپیوترتان استفاده کنید تا الکتریسیته مثبتی که در هوا هست را جذب کنند. البته در ساعات طولانی نباید این چراغ خواب های نمک،روشن باشند چرا که دچار سر درد می شوید.
چراغ خواب های نمک را می توانید به صورت آماده و ساخته شده خریداری نمایید یا اگر در دسترس نبود به شرح ذیل آن را بسازید:
یک لامپ کم وات را داخل سنگ نمک که با دریل سوراخ کرده و تراش داده اید نصب و روشن کنید. حرارت لامپ داخل سنگ نمک، باعث گرم شدن آن و در نتیجه آزاد شدن الکتریسیته منفی و خنثی کردن الکتریسیته مثبتی که در هوا هست می گردد.
همچنین افرادی که فشار خونشان بالاست برای اینکه شب ها هنگام خواب فشارشان بالا نرود و سکته نکنند، می توانند چراغ خواب های نمک را با فاصله از خود در هنگام خواب روشن بگذارند.
2-    کامپیوتر اثر پیر چشمی زودرس دارد و  توصیه می شود در بین ساعات استفاده زا آن فاصله زمانی بگذارید و بیشتر از 45 دقیقه (بر اساس نظر طب امروزی) پیوسته با آن کار نکنید. سبزی تازه و میوه زیاد بخورید و بهداشت چشمتان را کاملاً رعایت کنید و ماهی یکبار تزریق عسل به چشمتان را داشته باشید و پس از مدتی نگاه به صفحه کامپیوتر به نقطه ای دور خیره شوید و نگاه کنید و چشمتان را در تاریکی مطلق استراحت بدهید و از لامپ های کم مصرف به هیچ وجه استفاده نکنید.
ضمناً استفاده از عینک های که جلوی اشعه های مضر مانیتور را می گیرند، توصیه می شود.
ورزش چشم را نیز روزانه انجام دهید.
3-    از بلندگو بجای هدفون استفاده کنید البته هدفون های بزرگ آسیبشان کمتر است.
4-    یکی دیگر از عوارض کامپیوتر تاثیر منفی آن روی سلول های جنسی است که خیلی حساس هستند، لذا قرار دادن لپ تاپ بر روی زانو و در کنار دستگاه تناسلی که برخی از افراد عادت به استفاده از لپ تاپ خود بدین شکل دارند، می تواند برای کاربران مشکلاتی ایجاد نماید که توصیه می شود حتی الامکان لپ تاپ را با فاصله بیشتر از خودتان و بر روی میز قرار دهید.
5-    میز کامپیوترتان از لحاظ ارتفاع و صندلیتان از لحاظ اصول مورد توصیه طب باید مناسب ارگونومی بدن و ضوابط اعلام شده توسط کارشناسان ذیربط باشد.
6-    نشستن طولانی مدت بر روی صندلی می تواند برای شما ایجاد مشکل کند لذا هر از چند گاهی از جای خود برخیزید و مقداری قدم بزنید و وضعیت نشستنتان را تغییر دهید و از زیرپایی نیز استفاده نمایید. آویزان بودن پا در نشستن های طولانی روی صندلی باعث رکود خون در شبکه وریدی پشت ساق پا می شود، گاهی یک پایتان را از زانو خم کنید و روی آن بنشینید و این کار را در مورد پای دیگر نیز انجام دهید.

7- نزدیک غروب آفتاب از انجام کارهای دقیق که تمرکز چشم را می طلبد پرهیز کنید، چرا که در آن لحظه سلول های چشمی در حال تغییراتی هستند تا خود را آماده دید مناسب در شب نمایند و بکارگیری آن ها برای کارهای دقیق به آنها صدمه می زند.
8-   انجام نرمش و حرکات و ورزش های سبک برای پیشگیری از مشکلات اسکلتی و عضلانی به شما کمک می کند.

‫۷ دیدگاه ها

  1. خداوند شما استاد بزرگ را حفظ کند . و توفیق خدمت به تمام جامعه را بدهد .بنده از وقتی که تدابیر حضرتعالی را در زندگی اجرا می کنم واقعا تغیرات را در جسم و روح احساس کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا