تدابیر زناشویی

ثبات و پایداری زندگی مشترک متکی به رعایت اصول و قوانینی است که زن و شوهر باید به آن توجه و عمل کنند و البته یکی از این اصول، توجه به رابطه زناشویی است.
این رابطه اگر لذت بخش، مستمر، منظم و رضایت بخش باشد، نقش بسزایی در قوام و دوام زندگی مشترک خواهد داشت اما ارتقای کیفیت این رابطه نیز مانند هر مهارت دیگری نیازمند آموزش، تمرین و آگاهی است

لذا آشنایی با آداب زناشوئی و بهداشت جنسی یکی از مباحث مهم در کانون خانواده است که متاسفانه اکثر مردم حتي قشر تحصيل كرده از چگونگی درست این رابطه اطلاع ندارند و با توجه به فرهنگ خاص جامعه ما كه بحث آموزش و حتي درمان اختلالات جنسي در تنگنا و با احتياط مطرح مي شود و از طرفی بسياري از نزاع ها و اختلافات و رفت و آمدهاي پياپي در دادگاه¬هاي خانواده ريشه در اين مهم دارد، پس بحث و مطالعه در سطح عام و آموزش بهداشت و كيفيت روابط زناشويي در زوجين از اهميت خاصي برخوردار است.
در این توصیه بهداشتی برخی از تدابیر و موارد مرتبط با زناشویی که در منابع طب سنتی آمده است ارائه شده است.

اثرات مفیدجماع:
– کاهش خشم و غضب
– دفع هم و غم و فکر
– دور کردن افکار پیچیده و وسواس گونه از انسان
– سبک ساختن بدن (از بین رفتن سنگینی سر و بدن )
– از بین رفتن مشکلات دید چشم و سرگیجه
– افزایش اشتها
– افزایش هوشیاری
– افزایش نشاط و قوت بدن
كلا اگر جماع موقع حاجت و موقع زيادتي مني و افزايش شهوت واقعي (نه شهوت كاذب) واقع شود باعث حفظ سلامتي مي شود.
غير از موارد ذكر شده بنظر مي رسد كه يك رابطة جنسي مناسب باعث از بين رفتن كدورت ها و ایجاد علاقه بیشتر بین زن و مرد و تحکیم خانواده می شود. این امر در تعدیل رفتارهای اجتماعی افراد و سلامت جامعه نقش بسزایی دارد.
عدم تخلية جنسي باعث آسيب هاي جسمي و روحي در زن و مرد مي شود. اين اشخاص در برخورد با مسائل اجتماعي نمي توانند واكنش منطقي از خود نشان دهند.

عوارض ترک جماع:
– کم شدن فرح و نشاط
– اضطراب
– وسواس
– کسالت و کندی ذهن
– سنگینی سر و بدن
– تاریکی چشم
– کمی اشتها
– طپش قلب
– تنگی نفس

عوارض ویژه زنان:
–  سردی تن
– خفقان رحم

عوارض ویژه مردان:
– درد در کشالۀ ران و بیضه ها
– متراکم و سمی شدن منی
– آسیب به قلب و مغز

مقدمات رابطۀ جنسی خوب:
براي داشتن يك آميزش صحيح بايد مقدماتي باشد كه شامل:
– رعایت نظافت و آراستگی
– استعمال بوی خوش
– استفاده از کلمات زیبا و محبت آمیز
– تماس بدنی و لمس کردن
پس تماس جنسي و آميزش وقتي بايد انجام شود كه زن و مرد هر دو آماده باشند. اين آمادگي مخصوصاً در مورد زنان بسيار مهم است. يك رابطة جنسي بدون مقدمه و شتابزده ضررهايي را بدنبال دارد بخصوص اين ضررها بيشتر متوجه زنان است. چون اگر عمل نزديكي تمام شود و نياز زن برآورده نشود باعث بروز عوارضي مي شود كه بيماري هاي روحي و جسمي را بدنبال خواهد داشت.

بهترین زمان آمیزش:
بعد از انجام مقدمات بهترين زمان آميزش عبارتند از:
– حدود 3-2 ساعت پس از خوردن غذا
– اعتدال مزاج بدن
– پر بودن مجاری منی
– غلبۀ شهوت واقعی و میل و رغبت طبیعت بدن
– قوای بدنی سالم
آميزش بدون غلبه شهوت واقعي و پر نبودن مجاري مني، باعث مي شود تخلية طبيعي صورت نگيرد و موجب ضعف و كاهش نيروي جسماني مي شود.

اشکال جماع:
بدترین حالت: مرد بر پشت بخوابد و زن را بر خود بالا برد، خصوصاً که خود از زیر حرکت نماید به سبب آنکه تعب بسیار به او می رسد و منی به عسرت خارج می شود که سبب باقیماندن منی در نتیجه تعفن و نهایتاً تقرح می گردد.
بهترین حالت: برعکس فوق تا فم رحم بالا و قعر آن پایین باشد.
تذکر: حالت نشسته و ایستاده نیز بد است و سبب حبس و دشواری خروج منی می گردد.

حد جماع:
كثرت و قلت جماع با توّجه به مزاج متفاوت می باشد.
به طور متوسط : هر 3 شبانه روز یک بار

موارد پرهیز از جماع:
اگر عمل نزديكي در شرايط مناسب بدني و روحي انجام نشود پيامد هايي را بدنبال خواهد داشت، به همين دليل دقت در زمان انجام آميزش حفظ صحت را بدنبال خواهد داشت. در موارد زير دوري از آميزش توصيه شده است:
– در حالت پری معده
– در حین گرسنگی
–  بعد از فصد و حجامت و قی واسهال و خونریزی
– بعد از حمام و در حمام
– بعد از تعب و ریاضت و خستگی و فعالیت زیاد بدنی
– بعد از بیداری زیاد
– غم و خشم شدید
–  فرح مفرط
– در حالت گرمی و سردی بدن
پس بهترين زمان آميزش در هنگام قوت بدن و تقاضاي طبيعت بدن و در هنگام اعتدال بدن و بعد از هضم غذا و بدون اكراه و اضطراب و با شوق و رغبت مي باشد كه در اين صورت باعث دفع امراض بسياري مي باشد.

توصیه های پس از جماع:
–  ادرار کردن و تخلیۀ مثانه
–  شستن محل
–  آب سرد و شربت سرد نیاشامند
–  با آب سرد غسل نکنند
–  از هوای سرد پرهیز کنند
– مصرف عسل

رفع ضعف حاصل از جماع مفرط:

در این خصوص خوردن موارد ذیل توصیه می شود
– خیساندۀ آب نخود با قدری عسل یا قند
– آب گوشت
– کباب بره
– زردۀ تخم مرغ نیم برشت
– خرما- انجیر- خربزه- زردک- پیاز- حلیم- شیر- عسل

زیان های افراط در آمیزش:
اگر در آميزش جنسي افراط شود زيانهايي را بدنبال خواهد داشت كه با توجه به مزاج، طيف وسيعي از بيماري ها را شامل مي شود. نزدیکی مکرر باعث ضعف بدن می گردد. خون و به تبع آن مواد غذایی متوجه دستگاه تناسلی می شود و خون رسانی به سر و ریشه موها کم می شود و احتمال ریزش مو را نیز بیشتر می کند.
در كل افراط در مقاربت باعث مشكلات زير مي شود:
– تضعیف قوای بدنی
– تضعیف قلب- مغز- کبد- معده- کلیه- مثانه- اعصاب- چشم- گوش
– بروز درد در ناحیۀ پشت
– بروز بیماری هایی مثل فلج، لرزش،  نقرس و وزوز گوش
– سست و ضعیف شدن پاها
– سست شدن ریشه موهای سر
– سرگیجه
– بدبویی دهان و لثه
– افسردگی و پژمردگی
– تب های سخت و سوزان
– سرد و خشک شدن بدن و حتی مرگ

پرهیز از جماع مفرط در افراد ذیل بیشتر لازم است:
– کسانی که معدة ضعیف دارند.
– کسانی که پس از جماع دچار لرزش و احساس سرما میشوند.
– کسانی که بدن نحیف و مزاج خشک دارند.
– کسانی که پس از جماع دچار تنگی نفس شوند.
– کسانی که سینة بیمار یا ضعیف دارند.
– کسانی که پس از جماع دچار خفقان گردند.
– کسانی که پس از جماع دچار گود افتادگی چشم میشوند.
– کسانی که پس از جماع دچار بیاشتهایی یا کماشتهایی میشوند.
– کسانی که به وجع ورک و عرقالنسا مبتلا هستند به خصوص هنگام پُری شکم باید از جماع پرهیز کنند.

روش پیشگیری از بارداری:
یکی از مطمئن ترین و سالم ترین روشها در حال حاضر استفاده از کاندوم های ساده است که به مواد شیمیایی (به منظور مواردی از جمله ایجاد تاخیر در انزال) آغشته نباشند و سعی گردد حتی الامکان لحظه انزال، آلت مرد بیرون از واژن باشد.
جرجانی در کتاب الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه در خصوص جلوگیری از بارداری توصیه ای را نوشته است که البته روش قطعی و صد در صد مطمئن نمی باشد ولی احتمال بارداری را کاهش می دهد، طبق این روش هنگام انزال توصیه می شود مرد و زن سریع از یکدیگر جدا شوند و زن به سرعت برخیزد و شبیه حالت طناب زدن، هفت یا نه بار به پایین و بالا بپرد تا منی از ایشان جدا شود و پس از آن عطسه بزند (برای تحریک جهت زدن عطسه می توان از انفیه آتشین استفاده نمود، اگر مغز انسان سالم باشد حتماً با استشمام انفیه باید عطسه بزند). همچنین توصیه می شود در وقت نزدیکی، مرد سر آلت خود را ترجیحاً با وازلین طبیعی (قطران) یا روغن بلسان چرب نماید تا امکان درآمیختن منی کاهش یابد.

تذکر:

– خود ارضایی و یا روابط جنسی نامشروع، عوارض بسیار بد و شدید روحی و جسمی در پی دارند که در مطالبی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

– حتماً بین دوبار نزدیکی غسل انجام دهید و بدون غسل مجدداً نزدیکی نکنید.
– استحمام در حالت ناشتا ضرر دارد لذا برای غسل کردن در حالت ناشتا توصیه می شود با خوردن مقداری عسل از ناشتایی دربیایید. حمام با شکم خالی باعث ضعف کلی بدن می شود.
– هرگز از ژل و اسپری های موجود در بازار به منظور تاخیر در انزال، حجم دهنده آلت و … که شیمیایی می باشند، استفاده نکنید چرا که عوارض زیادی دارند و حتی برای خانم ها نیز می تواند باعث حساسیتهای موضعی بشود.
– از قرص ها ضد بارداری و روشهایی که در این زمینه رایج شده اند هرگز استفاده نکنید. همان گونه که در بالا اشاره شد، استفاده از کاندوم های ساده است که به مواد شیمیایی (به منظور مواردی از جمله ایجاد تاخیر در انزال) آغشته نباشند یکی از مطمئن ترین  و کم عارضه ترین روشهای پیشگیری از بارداری می باشد.
– وازكتومي به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد و توصیه نمی شود. وازکتومی باعث افزایش وزن و چاقی دور شکمی می شود که می تواند باعث بروز دیگر بیماریها شود. همچنین روی میل جنسی نیز تاثیر منفی می گذارد و امکان بازگشت به وضعیت اولیه همواره مقدور نمی باشد.
– در هنگام نزدیکی در صورتیکه نیاز به ضماد یا ژلی روان کننده  دارید از روغن زرد به صورت موضعی می توانید استفاده کنید

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت 

کدمطلب: س ق

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون.اما وقتی از چیزی منع میکنید باید پیشنهاد جایگزین داشته باشید. افراد عادی از کاندوم ساده میتوانند استفاده کنند اما کسانی که زود انزالی دارند از کاندوم تاخیری بامواد مخصوص بخودش استفاده میکنند که براای درمان یا جایگزین مطلبی بیان نشد

    1. هوالشافی
      با سلام و احترام
      به اطلاع می رساند همانگونه که در سایت اعلام شده است، امکان درج سوالات پزشکی در سایت احیای سلامت مقدور نمی باشد و به پرسش های ارسال شده در بخش نظرات نیز ترتیب اثر داده نخواهد شد، لذا خواهشمند است جهت اخذ پاسخ سوالات پزشكي خود به يكي از طرق ذيل اقدام نماييد:
      1- جستجو در بخش بانك پرسش و پاسخ سايت قدیم احياي سلامت به آدرس ذيل:
      http://www.ravazadeh.com/fa/faq-menu/login.html
      2- با توجه به وجود مطالب متعدد در سايت احياي سلامت، مخصوصاً در بخشهاي “توصيه هاي بهداشتي”، “آيا مي دانيد كه” و “مقالات”، ممكن است در خصوص موضوع مورد سوال شما در سايت جدید یا قدیم مطالب ارزنده اي درج شده باشد كه از طريق جستجوي گوگل (كه در قسمت كناري سمت چپ سايت قدیم نيز قابل دسترس مي باشد) يا از طريق بخش ابزار ها با انتخاب يكي از ابزارهاي ذيل، مي توانيد به جستجو در سايت احياي سلامت بپردازيد:
      – نقشه سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/sitemap.html
      – جستجوي پيشرفته سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/search.html
      – سايت جدید به آدرس
      http://www.ravazadeh.com
      3- تهيه كتب پرسش و پاسخ آقاي حکیم دكتر روازاده از عطاري جنب مطب يا نمايندگيهای معتمد سراسر کشور
      4- تماس با مطب به شماره ذيل و اخذ وقت جهت ويزيت:
      تلفن مطب: 021-66425483
      همچنین در صورت علاقه به فراگیری طب جامع ایرانی (طب اسلامی-ایرانی) و آشنایی با تدابیر مربوطه، پیشنهاد می گردد نسبت به ثبت نام مجموعه آموزشی غیر حضوری مقدماتی پزشکی ایرانی اسلامی موسسه آموزشی پژوهشی” احیای طب جامع ایرانیان” اقدام نمایید. این مجوعه شامل DVDهای صوتی تصویری و کتاب‌های آموزشی ویژه هر DVD می‌باشد.
      مجموعه آموزشی دوره مقدماتی(غیر حضوری) شامل مباحث زیر می‌باشد:
      1- شناخت امور طبیعیه(ارکان، مزاجها، اخلاط …) 2- چگونه مزاج سالم و معتدلی داشته باشیم3- اصول تغذیه درست برای همه سنین(اطفال و پیران) 4-آشنایی با ریشه‌های عمیق فلسفی طب ایرانی 5- مروری بر احادیث اهل بیت(ع)درباره طب ایرانی) 6- تدابیر مسافران 7- اصول صحیح روابط زناشویی 8-شناخت خواص گیاهان دارویی، انواع خوراکی‌ها و کاربرد آنها 9- تدبیر آراستگی و پاکیزگی ظاهر تن 10-درمان چاقی و لاغری 11- تدبیر مشکلات روحی-روانی و روش کسب آرامش 12-نسخه‌های کاربردی در منزل 13- تدابیر بارداری و شیردهی 14-تدابیر حرکت و سکون،ورزش،خواب و بیداری 15-تدابیر آب و هوا- فصول 16-آموزش اعمال یداوی (انجام بادکش،دلک،حجامت، زالودرمانی و…)
      در پایان دوره آموزشی مقدماتی، آزمون کتبی توسط موسسه برگزار شده و برای دانش پژوهانی که نمره قبولی را کسب نمایند گواهینامه معتبر آموزشی صادر می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این بسته آموزشی با شماره 66920128-021 روابط عمومی تماس حاصل فرمایید.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا