اذان درمانی

?  اذان  درمانی

در شریعت اسلام، اذان و اقامه در امور حیاتى و اجتماعى بسیارى، جز نماز ،

مستحب میباشد ، بعضى از آنها چنین است ??

?اذان و نوزاد

امام على علیه السلام :

هرکه برایش کودکى به دنیا آید، باید در گوش راست او اذان و درگوش چپش اقامه بگوید. این کار کودک شما را از [ شرّ ] شیطان نگه مى  دارد ، و شیطان را به وحشت مى اندازد ( و از او دور مى  سازد)

?اذان و نازایى:

هِشام بن ابراهیم از بیمارى اش و از اینکه فرزندى برایش زاده نمى  شد ، به امام رضا  علیه السلام شکوه کرد ؛ امام  علیه السلام به او دستور داد که با صداى   بلند در منزلش اذان دهد !هشام مى  گوید : این کار را کردم ، خدا بیمارى ام را زدود و فرزندانم زیاد شد.

?اذان و بیمارى

یکى از موالى [ بندگان آزاد شده ] امام صادق  علیه السلام در حالى که بیمار و بد حال بود نزد آن حضرت آمد

امام  علیه السلام به او فرمود ، چه شده ، تو را رنگ پریده و بد حال مى  بینیم ؟

گفت : فدایت شوم ، یک ماه است که به شدت بیمار و ناتوانم ، تب بدنم قطع نمى  شود ، به هرچه رفیقان برایم توصیف کردند خود را معالجه کردم ، سودى   نبخشید

امام صادق  علیه السلام به او فرمود : دکمه هاى   پیراهنت را بگشاى   ، و سر در گریبان فرو برو اذان و اقامه بگو ، و سوره  حمد را هفت مرتبه بخوان . گفت : چنین کردم ، پس گویاکه از بند رها شدم.

عَجْلُونى در کشف الخفاء از فقیه محمّد سیابا ـ به حکایت خودش ـ روایت مى  کندکه ، بادى   وزید و سنگ ریزهای به چشم او رفت و از بیرون  آوردن آن درماند ، و دردشدیدى او را فرا گرفت ؛ چون شنید مؤذن مى  گوید : «أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه» ، آن را به زبان آورد ، پس سنگریزه فورى   بیرون آمد .

?اذان و معیشت

سلیمان بن مُقبل مَدْیَنى مى گوید :

از امام کاظم  علیه السلام پرسیدم که ، چرا مستحب است انسان ٬ هنگامى که اذان را شنید ، مانند مؤذن اذان بگوید ؛ هرچند در حال بول و غائط باشد ؟

امام علیه السلام پاسخ داد: زیرا این کار روزى (درآمد و امکانات معیشتى) را زیاد مى  کند.

?اذان و سردرد

شیخ طبرسى   در «عُدّة السفر وعمدة الحضر» آورده است که ، از امامان  علیهم ا لسلام چنین روایت شده است :

«اذان و اقامه براى   رفع درد سر نوشته شده و به [ گردن ] شخص آویخته مى  شود».

?اذان و بد_اخلاقى

امام صادق  علیه السلام :

هر چیزى اشتهایى دارد ، و اشتهاى مرد گوشت است ، هرکه چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد مى  شود ، و هرکه بد_اخلاق شد در گوش راستش اذان دهید.

?اذان و راندن شیطان

سلیمان جعفرى روایت مى  کند که ، شنیده است امام صادق  علیه السلام مى  فرمود :«در خانه ات اذان بگوى   ، چه آن شیطان را مى رماند ، و براى( مصون ماندن )کودکان مستحب است.

?اذان و غول (جن)

در دعائم الاسلام از امام على  علیه السلام نقل شده که پیامبر  صلى   الله علیه وآله  فرمود :

هنگامى   که دیو وپرى   شما را فریفتند به نماز اذان دهید [ و با اذان شرّ آنها را از خود دور سازید .

ابو سعید خُدرى   مى  گوید : پیامبر  صلى   الله علیه وآله  فرمود : صداى   مؤذن را جن و انس و چیزى نمى  شنود مگر اینکه روز قیامت به نفع او شهادت مى  دهد…

خطاب رُعَیْنى از قول امام مى گوید :اذان در چند مورد مستحب است : هنگام ازدحام و زیادى جنها ، در گوش انسان غمگین ، در گوش راست کودک پس از تولد ، و گفتن اقامه در گوش چپ آن ، گفتن اذان و اقامه ، پشت سر مسافر .

?اذان و سحر وجادو

ایت الله بهجت ره:برای رفع سحر وجادو از منزل بوقت اذان ؛اذان بگویید

 

? اذان در هنگام سَیْر پیامبر به آسمان و معراج تشریع شد ، واین تنها براى تعیین وقت نماز نبود ، این شعار اسلامى اسرار عالى و معانى باطنى  عمیقى را در بردارد که بعضى از آنها را بیان کردیم……

? منبع: بحار الانوار ،وسائل الشیعه ، المحاسن 

کدمطلب:97100201


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

اذان درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا