فشارخون بالا، نسخه‌های رایج و تشخیص‌های گمشده

?فشارخون بالا، نسخه‌های رایج، و تشخیص‌های گمشده!
?بنا به آموزه‌های طب ایرانی، پرفشاری خون ناشی از سبب‌های گوناگونی است که هرکدام نشانه‌ها و تشخیص‌های افتراقی و تدابیر غذایی و راهکارهای درمانی دارویی و غیردارویی گوناگونی دارند.
این سبب‌ها گاه بدنی‌اند، و گاه محیطی و/یا ذهنی‌روانی هستند. سبب‌های بدنی نیز گاه کارکردی (مزاجی/خلطی/قوه‌ای)، و گاه عضوی و ساختاری هستند؛ و چه‌بسا که ترکیب این سبب‌ها عامل افزونی فشار خون باشد. ذیل هریک از اقسام سبب‌های مزاجی، خلطی، قوه‌ای، عضوی، و ذهنی‌روانی، سبب‌های مشخص متعددی قابل کشف‌اند که تشخیص آنها نیازمند ورزیدگی پزشک در طب نظری، و مهارت وی در تجربه بالینی، و آگاهی‌ از پویش‌های روان‌تنی است.

?همین اشارات برای آگاهی از پیچیدگی این ناهنجاری کافی است و برای درمانگر و بیمار هشداردهنده است تا در گزینش دارو و پیروی از درمان شتاب نکند و بی‌پروا نباشد.

?گیاهان دارویی متداول در طب مردمی (Folk medicine) برای درمان پرفشاری خون، برمبنای فرآیندشناسی و روش‌ اصولی درمان در مکتب طب حکمی ایران، برای همه مبتلایان سودمند نیستند و چه‌بسا به عوارض جدی و آسیب‌های ناخواسته منجر شوند؛ مثلاً سیر در کسانی که خشم و تحریک‌پذیری عصبی و تپش قلب دارند بسیار زیان‌آور است، و گل گاوزبان در کسانی که نشانگان سوءمزاج دموی احتراقی دارند می‌تواند به افزایش خطربار فشار خون منجر شود، و داروهای ادرارآور مانند کرفس در کسانی که غلظت خون دارند پرگزند خواهد بود.

✅ برای درمان پرفشاری خون دست به خوددرمانی نزنید و از پیشنهادهای درمانی همگانی پیروی نکنید.

منبع: ? دکتر مجید انوشیروانی

کدمطلب:M98030802_


فشارخون بالا، نسخه‌های رایج و تشخیص‌های گمشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا