حلوای فالوذج

 فالوذج نوعی حلوا است که از روغن زرد، آرد، آب، عسل و زعفران ساخته می‌شود

#حلوای_فالوذج

فالوذج نوعی حلوا است که از روغن زرد، آرد، آب، عسل و زعفران ساخته می‌شود.

فالوذج شبیه همان فالوده‌ی امروزی است که البته به شکل حلوا است و به شکل بستنی نیست. در کشورهای عربی زیاد مصرف می‌کنند که معادل آن «فالوته» است. امروزه بیشتر نشاسته و بادام و رشته فرنگی داخل آن می‌ریزند که مناسب نیست.

* مواد لازم:

-آرد گندم کامل                   ۱ پیمانه

-روغن زرد گاوی         ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم

-عسل                              1 پیمانه

-پودر زعفران        1 قاشق مرباخوری

-آب                                  1 پیمانه

* طرز تهیه:

ابتدا عسل را با آب مخلوط کنید روی شعله بگذارید تا در آب کاملاً حل شود. سپس گلاب و زعفران را اضافه کنید تا اندکی بجوشد و اگر روی آن کف ایجاد شد آن را بردارید و دور بریزید.

آرد را در ظرف دیگری ریخته و با شعله بسیار کم تفت دهید .آرد را مرتب هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و خامی آن گرفته شود.باید مواظب بود تا آرد بیش از حد تفت داده نشود و نسوزد.روغن را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن باهم خوب ترکیب شود.همچنان که آرد و روغن را هم می زنید کم کم شربت عسل و زعفران را اضافه کنید تا ترکیب شود.ظرف را از روی حرارت بردارید و مقداری هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. سپس در ظرف مناسبی ریخته و بگذارید سرد شود.

-نکته : به جای آرد می توانید از سویق گندم استفاده کنید، در این صورت نیازی به تفت دادن نیست.

– نکته : روغن را اضافه کنید اگر کمتر باشد بعد از اضافه کردن آرد خشک و گلوله می شود در این صورت بازهم مقداری روغن اضافه کنید.

– نکته : هرچه حرارت کمتر باشد حلوا خوشمزه تر می شود، که در این صورت ممکن است تفت دادن آرد تا چهل دقیقه طول بکشد.

-در روایت آمده است که برای پیامبر(ص) فالوذج آورده شد، انگشت خود را درون آن بردند و دست کشیدند. عرض شد حرام است؟ فرمود نه، ولی نمی‌خواهم به این غذاها عادت بدهم. به جهت تواضع در مقابل خداوند این غذا را نخوردم.

♦️البته خوب است که انسان عادت به خوردن غذاهای خوشمزه نکند به گونه ای که خوردن باقی غذاها برای او رنج آور باشد و غذاهایی مانند نان و ماست و سرکه و روغن زیتون را غذا به حساب نیاورد.

⚜️امام هادی (ع) می‌فرمایند:

«خير الاشياء لحمى الربع ان يؤكل في يومها الفالوذج المعمول بالعسل ويكثر زعفرانه ولا يؤكل في يومها غيره»[طب الأئمه، ابن سابور الزيات، ص۵۱]

«بهترین چیز برای تب ربع این است که انسان در روز تب فالوذج بخورد، فالوذجی که با عسل درست شده و زعفرانش را هم زیاد کند، و در آن روز چیز دیگر نخورد.»

– تب ربع تبی است که انسان یک روز مبتلا به تب می‌شود و دو روز تب برطرف می‌شود و روز چهارم برمی‌گردد.

کدمطلب:‍98020954


حلوای فالوذج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا