خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است

⚰️خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است.

?شاید درحالی‌که تشنگی‌تان را با یک لیوان آب شیر برطرف می‌کنید، از صبح‌تان با یک دوش آب گرم لذت می‌برید و یا در استخر شنا می‌کنید، متوجه نباشید که با این کارهای روزانه، خود را در معرض هزاران بیماری خطرناک قرار می‌دهید. اثرات زیان‌بار نوشیدن و استحمام کردن طولانی‌مدت در آب کلردار، خاموش و بی‌صدا، اما مرگ‌بار است. این در حالی است که ماده‌ شیمیایی کلر، قرار بود انسان‌ها را از بیماری‌ در امان نگه دارد؛ نه این‌که خود عامل بیماری باشد.

?امروزه کلر در بسیاری از تمیزکننده‌های خانگی استفاده می‌شود. هم‌چنین در ساخت پلاستیک، حشره‌کش‌ها و حلال‌های خشک‌شویی و پاک‌کننده‌های مواد روغنی از روی فلز و… نیز کاربرد دارد. از زمانی‌که مشخص شد کلر از رشد باکتری‌هایی مثل «ایکولای» ممانعت می‌کند، به سیستم آب لوله‌کشی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده هم راه یافت.
مصرف آب کلردار موجب بروز بیماری‌هایی همچون مشکلات گوارشی و ورم مفاصل، مسائل کبدی، مشکلات کلیه‌ای، مبتلا شدن کودکان به «اسپینا فیدا» و تضعیف سیستم ایمن می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، بسیاری از تحقیقات نشان داده که می‌توان به لیست طولانی معایب کلر، سرطان‌زا بودن را هم اضافه کرد.
درحالی‌که ضدعفونی کردن آب آشامیدنی با کلر برای کاهش بیماری‌ها اقدامی به ظاهرضروری است؛ اما نمی‌توان به‌همین سادگی از مضرات کلر دست کشید. کلر، یک ماده‌ سمی و در واقع یک سلاح شیمیایی است و به‌عنوان «عامل خفه‌کننده» طبقه‌بندی می‌شود.علاوه‌بر این، به‌عنوان گاز خردل شیمیایی در جنگ‌جهانی اول و سلاح شیمیایی در جنگ عراق استفاده شد

?حال جای این سؤال است که کلر چگونه برای انسان‌ها مضر نیست؛ درحالی‌که بسیاری از گونه‌های باکتری را می‌کشد؟
در این‌جا تنها بیان این جمله کافی است که هرچقدر محققان و مسئولین در مورد تصفیه‌ آب با کلر به اطلاعات بیش‌تری می‌رسند، استفاده از کلر برای ضدعفونی کردن آب نیز کاهش می‌یابد.
آیا واقعاً کلر روش امنی است و جلوی شیوع بیماری‌های منتقله از آب را می‌گیرد؟!
کلر، رایج‌ترین روش است. این‌که محلول رقیق آن به‌قدر کافی قوی است تا مواد زائد آب را از بین می‌برد؛ اما به اندازه‌ کافی قوی نیست که انسان را از بین ببرد، آن را امن نمی‌کند.

کلر، همه‌ عوامل‌ بیماری‌زای درون آب را حذف نمی‌کند. برای نمونه، ویروس‌های خاص منتقله از آب، مثل ویروس روده‌ای و هپاتیت آ ممکن است در نسبت با گونه‌های باکتریایی دیگر حتی به ضدعفونی‌کننده‌هایی مثل کلر هم مقاوم باشند.

? جدا از نقص عملکردی کلر در برخورد با بعضی عومل بیماری‌زا، معلوم شده که کلر باعث سخت شدن سرخ‌رگ‌ها، تخریب پروتئین‌های بدن، آزردگی پوست و سینوس‌ها، وخیم شدن آسم، آلرژی، مسائل تنفسی، حمله‌های قلبی، خستگی، سرگیجه و سردرد، کاهش تعداد اسپرم مردان، خطر سقط جنین و مرده‌زایی، تخریب مو و ایجاد شوره سر، مشکلات گوارشی و ورم مفاصل، مسائل کبدی، مشکلات کلیه‌ای، مبتلا شدن کودکان به «اسپینا فیدا» و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، بسیاری از تحقیقات نشان داده که می‌توان به لیست طولانی معایب کلر، سرطان‌زا بودن را هم اضافه کرد.

کدمطلب:98032836


خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا