تدابیر فصل پاییز

مزاج این فصل، سرد و خشک است. مزاج فصل پاییز، در سرما و گرما معتدل است؛ ولی در تری و خشکی همانند اعتدال بهار نیست، چون آفتاب تابستان، هوا را به گونه کامل خشک کرده است و اسباب تری در این فصل چندان آشکار نیست.
در این فصل، هوا تغییر می یابد و به سردی می گراید و سبب کم شدن نیروی افراد می گردد. سردی هوا، خلط های سوخته در بدن را حبس می کند، از این رو فصل پاییز، بیماری های فراوانی نظیر مشکلات ادراری و ضعف گوارش و کندی حرکات روده ها و دردهای مفصلی پدید می آیند.باید در این فصل به بیرون راندن مواد زاید از بدن پرداخت تا در زمستان گرد هم نیایند.
با وجه به خشکی مزاج این فصل، باید از اعمال افزایش دهنده خشکی بدن، نظیر افراط در نزدیکی جنسی دوری کرد. همچنین آب سرد، سبب ضعف حلق و تارهای صوتی و شیوع بیماری های تنفسی می شود، از این رو باید از نوشیدن آب سرد پرهیز کرد. در مقابل، باید از عوامل مرطوب کننده بدن مانند استحمام با آب ولرم کمک گرفت. چرب کردن بدن با روغن بنفشه بادام نیز به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی آن کمک موثری می کند.
در فصل پاییز، باید از مصرف مواد غذایی خنک، خوابیدن در معرض هوای سرد، حمام با آب سرد، نیز از گرمای نیمروزی و سرمای بامدادان پرهیز کرد و سر را از مجاورت هوای سرد پوشاند، زیرا نپوشاندن سر، به ویژه در آغاز صبح که هوا سرد است، سبب بسته شدن منافذ پوستی و عدم دفع بخارات سر و تجمع آن ها می شود و برخی بیماری ها نظیر زکام و سرفه را در پی دارد.
امام رضا(ع) در این باره می فرماید:
در تابستان غذای خنک تناول کن و در زمستان غذای گرم و در دو فصل دیگر (پاییز و بهار) غذاهای معتدل به اندازه توان(جسمی) و اشتهایی که داری.

  منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۲۳۴.

کدمطلب: 960130 10pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا