تأسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو تصویب شد

تأسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو تصویب شد.

بل پیگیری و تلاش مستمر رئیس و دبیر گروه حکمت، طب اسلامی و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو تأسیس شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبدا، تأسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تلاش و پیگیری مستمر دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دبیر این گروه و عضو پیوسته فرهنگستان و دکتر سعداله نصیری قیداری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، پس از چهار سال، مورد تأیید و تصویب نهایی یونسکو قرار گرفت. این کرسی با ایجاد و ترویج یک نظام یکپارچه در زمینه تحقیقات، آموزش، اطلاعات و مستندات طب سنتی از طریق تسهیل همکاری بین کارکنان آموزشی و تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی که افرادی سطح بالا و از نظر بین المللی شناخته شده هستند و دیگر مؤسسات جمهوری اسلامی ایران، آسیا- اقیانوسیه، اروپا و دیگر مناطق جهان، می تواند فضایی مطلوب را برای هم اندیشی و انتقال تجارب میان پژوهشگران و متخصصان طب سنتی در سطح ملی و بین المللی فراهم آورد. پژوهش در زمینه طب سنتی و تدوین یک دائره المعارف بین المللی در زمینه طب سنتی با همکاری شرکای کرسی، حمایت از توسعه ظرفیت ها در زمینه طب سنتی، به ویژه از طریق ارائه آموزش های کوتاه مدت برای دانشجویان، دانشگاهیان، محققان، افراد حرفه ای و استادان مدعو، تقویت تبادل اعضای هیات علمی و دانشجویان، بهبود شبکه سازی و به اشتراک گذاری دانش و تجارب مفید از طریق تولید و توزیع گسترده نشریات، برگزاری نشست های ملی، منطقه ای و بین المللی و ایجاد وب سایت های تخصصی و همکاری نزدیک با کرسی های یونسکو و سازمان یونسکو پیرامون فعالیت ها و برنامه های مرتبط، از دیگر اهداف تأسیس این کرسی است. گفتنی است، کرسی های یونسکو، رقبای زیادی دارند و با وجود پیشرو بودن چین، مصر و هند در حوزه طب سنتی، کشور ایران توانست تأییدیه برای تأسیس این کرسی را دریافت کند.

 

 منبع: دو ماهنامه عسل درمانی- شماره 20- بهمن و اسفند 1396

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا