تدابیر تعریق زیاد

تعریق واکنش طبیعی بدن برای دفع مواد زاید است. اگر دفع مواد زاید از راه های دفعی دیگر خوب صورت نگیرد ممکن است تعریق افزایش یابد تا از این طریق مواد اضافی از بدن دفع شوند. لذا اگر تعریق در فردی بیش از اندازه عادی بود، با ورزش کردن و اصلاح مبادی خروج مواد زاید از بدن (مانند برطرف شدن یبوست، دفع منظم عادت ماهانه در خانمها و ...) میزان تعریق تنظیم خواهد شد. رعایت تدابیر زیر در کنار این اقدامات در کنترل تعریق بیش از حد کمک کننده است.

تعریق زیاد دست و پا: (تدابیر موضعی)

• از سالم و با کیفیت بودن کفش و جوراب خود اطمینان حاصل کنید.
• همواره از جوراب نخی استفاده نمایید.
• گذاشتن حنا موجب کاهش تعریق می‌شود و برای اینکه حنا دست را قرمز نکند حنا را با ماست ترش مخلوط کرده به دست بمالید که در این صورت رنگ نمی‌دهد. حنا را به روش ذکر شده هفته‌ای 2 بار روی دستها و پاها بمالید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند.
• بادنجان را له کرده و در دست بگیرید که البته بادنجان کمی رنگ می‌دهد.

تدابیر غذایی تعریق بیش از حد:

ناشتا:
یک لیوان عرق کاسنی و شاهتره داغ کرده +2 قاشق خاکشیر و 1 قاشق ترنجبین گرم میل شود.
یک ساعت بعد از نوشیدن ترکیب فوق صبحانه میل شود.
صبحانه:
مربای بالنگ، مربای سیب، مربای به با نان برشته
مربای آمله یا هلیله روزی 1 قاشق غذاخوری
ناهار و شام:
• روی تمام غذاها کمی سماق پاشیده شود.
• همراه غذاها زیتون پرورده میل شود:

طرز تهیه زیتون پرورده

مواد لازم: زیتون گوشتی شکسته 1 کیلو، مغز گردو 250 گرم، سیر تازه 5 حبه، گلپر ساییده 1 قاشق مرباخوری، زیره سیاه 1 قاشق چای‌خوری، آب لیموترش تازه 5-7 عدد، سرکه سیب 3 قاشق غذاخوری، رب انار در صورت تمایل.

طرز تهیه: ابتدا زیتون را در ظرف چینی یا لعابی بریزید و مغز گردو را چرخ کرده به آن اضافه کنید. بعد سیر را ریز رنده کرده و همراه بقیه مواد به زیتون اضافه کنید و خوب به هم بزنید و در یخچال بگذارید.

پلو به صورت زرشک پلو، چلوگشنیز یا چلوسماق میل شود.
در تهیه تمام غذاها و نوشیدنی ها آب آهن تاب استفاده شود.

• سَکباج
مواد لازم: گوشت گوسفند یا بره 300 گرم، بلغور گندم 150 گرم، سرکه و شکر سرخ هرکدام 50 گرم، پیاز متوسط 1 عدد، روغن زرد حیوانی، دارچین، میخک، نمک طعام و گشنیز خشک به مقدار لازم.
طرز تهیه: پياز را در روغن سرخ کرده و گوشت را نیز در آن تفت دهید. سپس آب و ادویه‎ها را به آن اضافه کرده بگذارید با حرارت ملایم بپزد. بلغور گندم را در ظرف دیگری با کمی نمک بجوشانید تا لعاب بیندازد. در این هنگام گندم را به گوشت در حال پخت اضافه کنید و بگذارید با هم بپزند. کمی زعفران، نبات و سركه و شيره را به عنوان چاشنى به آن اضافه كنید و بگذارید جا بیفتد.

• سوپ گشنیز :
گشنیز+اسفناج یا برگ چغندر+عدس+کمی برنج+گوشت مرغ محلی بدون چربی+ کمی نمک و پیاز و زردچوبه+ لیموعمانی کاملا بپزد و لعاب بدهد.

• سوپ جو با زرشک، آبغوره و روغن زیتون

• انواع آش با چاشنی های مختلف (رب انار یا تمر هندی یا زرشک): متشکل از گوشت مرغ محلی 60 گرم، سیر 5 گرم، لپه 80 گرم، نمک 1 گرم، زردچوبه 1 گرم، کدو سبز 50 گرم، خرفه 40 گرم، تره 5 گرم، برنج 60 گرم، روغن بادام 5 گرم و (رب انار 10 گرم یا تمرهندی 10 گرم یا زرشک 5 گرم).

• اشکنه رب انار: متشکل از پیاز 50 گرم، زردچوبه 2 گرم، نمک طعام 1 گرم، روغن زیتون 5 گرم، آرد گندم 15 گرم، شنبلیله 5 گرم، رب انار 15 گرم، تخم مرغ 2 عدد.

نوشیدنی:

• شربت عناب با عرق کاسنی و شاهتره: 20 عدد عناب را زخمی کرده و 24 ساعت خیسانده سپس بجوشانید تا پخته شوند و از پارچه صاف ‌کنید و بعد بجوشانید تا نصف شوند و با یک و نیم برابر آن شکر سرخ یا عسل بپزید تا به قوام برسد. موقع مصرف با مخلوط عرق کاسنی و شاهتره مخلوط نموده و بنوشید. روزی 3-4 استکان.

• شربت سیب و زرشک و لیمو: 400 گرم آب زرشک، 800 گرم آب سیب و 200 گرم آب لیموترش تازه، با هم مخلوط شود و با مقداری شکر به قوام شربت آورده شود. اگر زرشک تازه برای آبگیری نبود، مقداری زرشک خشک در 4 برابر آن آب یک شب خیسانده شود و روز بعد جوشانده شود تا یک سوم آبّ آن بماند و سپس صاف شود.

• شربت لیمو: مقداری شكرسرخ یا عسل را در ظرفی بريزید و آنقدر آبليموی تازه بر آن بفشارید كه رويش را بگيرد، سپس يك شبانه‎روز مخلوط را در ظرفی دربسته در دمای معمولی نگهداری كنید، سپس صاف كرده و با قدری ديگر آبليمو، روی حرارت به قوام آورید. مايه شربت فوق را در هنگام مصرف با مخلوط عرق خارشتر و کاسنی و شاهتره رقيق كرده و بنوشید.

سایر توصیه ها:

•گرد سنجد، سماق، آویشن و گرد کندر مساوی مخلوط شود و هر 6 ساعت یک قاشق چایخوری میل شود.
• ماء البزور: گشنيز خشك، برنج سفيد مكرر شسته شده، سماق پاك كرده هر يك 250 گرم، با سه برابر آن آب بجوشانید تا به یک سوم برسد. پس صاف نموده روزى نصف لیوان بنوشید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا