از نگاره‌های خشت تا انگاره‌های جان

از نگاره‌های خشت تا انگاره‌های جان

مجید انوشیروانی: پزشک. دکترای تخصصی طب ایرانی

انسان به‌اقتضای جسمانیت، در بند جای‌گاه و مکان است و به‌ضرورت بهره‌مندی از جانِ آگاه، در تعاملی پیچیده با هر جای‌گاه و مکان، چه در وضع صورت‌بخش و آفریننده جای‌گاه و چه در وضع تماشاگر و پردازنده و مُدرک آن.

خطوط و شکل‌ها و حجم‌ها، رنگها و نورها، و نگاره‌ها و نقش‌ها رساننده اطلاعاتی هستند که در سطوح زیستی و روانی و معنایی آدمی اثرگذارند.‌ اگر این حامل‌ها در یک بنا با هم بخوبی جفت‌وجور و سازمان‌مند گردند می‌توانند جای‌گاهی خلق کنند که در آن، تجربه‌‌ رویدادهایی گوناگون ولی همگرا، از اعتدال حال اعضای مُدرک حسی گرفته تا خاموشی هیاهوی ذهن، تا انبساط قلب، و تا انشراح صدر در پیوستاری ممتد و حلقوی به امکان ظهور و وقوع برسد.

به رای و تجربه چندین‌باره من، مسجد نصیرالملک شیراز یکی از برترین نمونه‌های این‌گونه معماری است که هم فضای درونی آن و هم محیط بیرونی‌اش در این کاربرد، بی‌مانند یا کم‌نظیر است.

در روزهایی که از بیم و نگرانی ممکن است دچار کژکاری تنی و تنگدلی و کم‌رمقی شویم، نگریستن در عکسهای این بنا نیز نیکوست و حال ما را بهتر می‌کند.

به‌امید گذری هرچه زودتر از این دشواری، و سفر به شیراز و تماشا به حضور، بازنمایی سریانِ جان در مسجد نصیرالملک را در این تصاویر ببینیم:

 

کدمطلب:M98122201- M98122202-


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا