نحوۀ زراعت اسفناج

زمین مناسب برای کشت کردن اسفناج زمینی است که کود ریخته باشند و زمین سیاه و پرقوت باشد و آب نهرها و چشمه ها و قنات ها برای اسفناج مناسب تر است.

اسفناج دو نوع است: مذکر که یک چوب در وسط آن بالا آمده است و مونث آن اینگونه است که برگ ها در آن رشد می کند و بلند می شود، مثل کاسنی.

در هر سرزمینی نوع زراعتش متفاوت است. در ایران هم به صورت آبی و به صورت دیم کشت می کنند.

اگر به صورت آبی بخواهند کشت کنند در تمام سال می توانند، الّا سه ماه زمستان در مکان های سردسیر، در مناطق گرمسیر زمستان هم کشت می کنند، اما در تابستان به علت گرمای هوا نمی توانند کشت کنند. کشت کردن اسفناج در ماه های بهمن و اسفند بهترین زمان است.

به این ترتیب است که زمین را خوب شخم می زنند و کود فراوان می دهند،کرت بندی می کنند، کلوخ های آن زمین را نرم و هموار می کنند و بذر اسفناج را در زمین پاشیده و با دست یا بوتۀ خار با خاک مخلوط می نمایند و کود نرم بر روی آن ها می پاشند و فوراً کرت ها را پر از آب می کنند تا زمین سیراب شود.

کشت اسفناج در ایران به دو شکل آبی و دیم انجام می شود.

هر گاه در شهریور و مهر کشت کنند بعد از در نظر گرفتن خاک به آب دقت می کنند، آب را شش روز یک مرتبه به زراعت می رسانند و اگر چه در ماه آبان کشت کنند همان آبی که در خاک است کفایت می کند و بارش باران آن زراعت را سیراب می کند،

مهم است که بدانید در خاک آب وجود دارد و بعد از باران اگر آب دستی هم به زراعت برسانند محصول خراب می شود.

اگر اسفناج را در تابستان بکارند هر شش روز یکبار باید آبیاری کنند، زیرا محصول باید در نم و رطوبت و طراوت رشد کند.

دیمه که نیازی به دادن آب دستی ندارد به دو صورت کشت می شود:

اول به این صورت است که زمین توسط بارش باران دارای نم و رطوبت است و در این زمان دوبار شخم می زنند و یا با بیل زمین را زیرو رو می کنند و کرت بندی می کنند، بذر اسفناج را یک شبانه روز در آب می خیسانند، سپس بیرون می آورند و در کرت ها می ریزند و پس از آن با ماله زمین را صاف و هموار می کنند.

به این طریق که یک پا را بر تختۀ مرکز می گذارند و پای دیگر را بر روی زمین که صدمۀ چندانی به بذرها نرسد، به اندازه ای که بذر به داخل گِل و کرت ها فرو برود و صاف و هموار شود کفایت می کند.

زمان کشت اسفناج به صورت دیمه از ماه آبان است تا اسفند.
علت بستن کرت ها این است که اگر باران دیرتر از موعد بارید بتوانند به صورت دستی آبیاری نمایند.

روش دوم کشت دیمۀ اسفناج این است که اگر باران که رحمت الهی است با تاخیر بارید برای اینکه زمان زراعتش نگذرد توسط آبیاری دستی زمین را نمناک می نمایند.
بقیۀ مراحل کشت به همان صورت اول است که بیان شد.

 مفاتیح الارزاق، ج۲، ۵۱۷

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران               


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا