دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه: طلایی ترین فرصت جمعیتی از دست رفت

حجت‌الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه : عملاً سال ۹۰ که قرار بود به نرخ باروری را به ۴ برسانیم از سطح جانشینی هم پایین‌تر آمدیم و جزو معدود برنامه‌هایی است که برنامه‌های توسعه به این شکل محقق شده است.

امروز نرخ باروری در کشور ما تقریباً ۱.۷ و کمتر است. این نرخ به این معنا‌ست که حتی سطح جانشینی را هم نتوانسته‌ایم نگه داریم

حدود ۳۰‌سال آینده جزو پیرترین کشورهای منطقه خواهیم بود و این سرنوشت محتوم ماست و اینگونه نیست که بشود آن را کنترل کرد و قطعاً جزو پیرترین‌ها خواهیم شد.

اگر به دنبال جهش اقتصادی و علمی و هر نوع پیشرفتی باشید بهترین حالت این است که در پنجره جمعیتی به دنبال آن باشید، ولی متأسفانه این فرصت در کشورمان سوخت.

۱۰‌سال گذشته جزو طلایی‌ترین بخش پنجره جمعیتی کشورمان بود، اما دولت قبلی خیلی اعتقادی به این موضوع نداشت و مجلس نیز نسبت به این موضوع اهتمامی نداشت.

تقریباً ۲۰‌سال دیگر از پنجره جمعیتی ما باقی مانده است، این ۲۰‌سال را می‌توانید روی موضوع اقتصادی حساب کنید نه بحث جمعیتی، چراکه پیک جمعیتی ما در اوایل دهه شصت بوده است

حتی اگر حاکمیت در این خصوص همکاری نکند ارزش دارد که تک‌فرزندی نداشته باشیم، چراکه نیاز اصلی تک‌فرزند من داشتن برادر و خواهر همسن و سال است، نه باقی نیازها.

نکته اصلی این است کسی که رفاه بیشتری دارد فرزندآوری او لزوماً بیشتر نیست. پس موضوع فرهنگی است لکن اقتصاد هم موضوع بسیار مهمی است.

خانواده‌هایی که در شرف فرزند‌آوری هستند باید موانع سر راهشان را برداریم تا راحت‌تر به سمت فرزندآوری بروند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا