دلیل پایین‌بودن مرگ‌و‌میر کرونا در چین استفاده از درمان‌های طب سنتی این کشور بوده است

دلیل پایین‌بودن مرگ‌و‌میر کرونا در چین استفاده از درمان‌های طب سنتی این کشور بوده است

عالی‌رتبه‌ترین مقام طب چینی در ووهان گفت: با قاطعیت می‌توانم بگویم که یکی از علت‌های کنترل بیماری و پایین‌بودن نسبی درصد مرگ‌ومیر در کشور ما استفاده از درمان‌های طب سنتی چین به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمدرضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیر‌کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پنجمین نشست ویدئوکنفرانس متخصصان طب ایرانی با متخصصان طب چینی با اشاره به افزایش روزافزون سطح آمادگی دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور در مقابله با کرونا گفت: پروتکل‌های درمانی طب سنتی برای بیماران کرونایی نیز در برخی بخش‌های بستری بیمارستانی کنار طب رایج اجرا می‌شود که پس از کامل شدن روند تحقیقات، نتایج مطلوب دقیق این اقدامات را به اشتراک می‌گذاریم.

وی ابراز امیدواری کرد: به‌زودی با پایان‌ یافتن بحران شیوع کرونا، بتوانیم موضوع نشست‌ها را به‌سمت انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه دارو و مبانی طب سنتی ایران و چین و خدمات طب سنتی که در چین و ایران می‌تواند به‌صورت مشترک ارائه شود، پیش ببریم.

70هزار بیمار در شهر ووهان از درمان‌های طب چینی بهره‌مند شده‌اند

پروفسور «جانگ بولی»، رئیس سابق آکادمی طب چینی کشور چین و رئیس دانشگاه طب چینی تیانجین با ابراز خوشحالی از اینکه ایران نیز تا حدی توانسته است بیماری را کنترل کند و از ظرفیت‌های طب سنتی بومی خود برای درمان بیماران کرونایی بهره گیرد، گفت: با توجه به اینکه در این مدت، طب سنتی در کشور چین توانسته کمک بسیاری به بیماران کرونایی کند و عوارض کمتری به‌جای بگذارد، وزارت بهداشت ما مصمم به بهره‌گیری از این طب کنار طب رایج است.

وی با تأکید بر اینکه طب‌های سنتی و مکمل در شرایط بحرانی می‌توانند ظرفیت‌های خود را به‌خوبی در کمک به بهبود شرایط نشان دهند، افزود: در آغاز بحران فعلی، ماهیت کووید19 ناشناخته بود و درمان‌های مشخصی برای این بیماری وجود نداشت اما با استفاده از طب چینی توانستیم به بهبود شرایط بیماران کمک کنیم و تا به امروز، 70 هزار بیمار در شهر ووهان، از درمان‌های طب چینی بهره‌مند شده‌اند.

جانگ بولی که از نخستین روزهای شیوع کرونا در ووهان به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام طب چینی، نحوه نظارت بر درمان‌های مبتنی بر اصول علمی طب چینی را در شهر ووهان مدیریت می‌کند، با اشاره به موفقیت درمان‌های طب چینی در بهبود علایم بیماران دارای شرایط خفیف بیماری گفت: به‌کمک این روش‌های درمانی توانستیم تب، سرفه، بدن‌درد و ضعف و خستگی این دسته از بیماران را بهبود ببخشیم و آمارها نشان داد که بهره‌گیری از درمان‌های گیاهی، کمک معناداری نیز به جلوگیری از پیشرفت بیماری کرده است.

وی از متفاوت بودن درمان‌ها و فرمول‌های گیاهی استفاده‌‌شده بر اساس شرایط بیماران خبر داد و اضافه کرد: حتی برای برخی افرادی که در مرحله ورود به فاز شدید تنفسی بودند، از داروی تزریقی گیاهی هم با نظر متخصصان مجرب و البته در برخی مراکز پیشرفته استفاده کردیم.

در کمک به بازتوانی بیماران در شرایط پس از بحران کرونا نیز موفق بوده‌ایم

جانگ بولی، دانشمند طب چینی با تأکید بر اینکه تمامی داروهای گیاهی مورد استفاده در کرونا، قبل از استفاده مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت چین دریافت کرده بودند، گفت: تصمیم‌گیرندگان بخش سلامت کشور با مشاهده نتایج مطلوب حاصل از ترکیب درمان‌های طب چینی و طب رایج، مصمم‌تر شدند که میزان استفاده از این درمان تلفیقی علمی افزایش یابد و با قاطعیت می‌توانم بگویم که یکی از علت‌های کنترل بیماری و پایین بودن نسبی درصد مرگ‌ومیر در کشور ما، استفاده از این درمان‌ها به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن بوده است.

وی کمک به بازتوانی بیماران را به‌عنوان دیگر اقدام موفق این روزهای متخصصان طب چینی در شرایط پس از بحران کرونا برشمرد و گفت: در بیمارانی که همچنان دچار تنگی نفس، فیبروز ریوی، سرفه مزمن یا دیگر عوارض بیماری هستند، از روش‌های مختلف، شامل درمان‌های گیاهی، طب سوزنی و ورزش‌هایی مانند تایچی و چی گونگ بهره می‌بریم و در این زمینه هم شاهد نتایج خوبی بوده‌ایم.

در ادامه، امیرهومن کاظمی، متخصص طب چینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب‌‌رئیس فدراسیون جهانی طب سوزنی، به بیان برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های اصول تشخیص و نحوه تجویز گیاهان دارویی در طب چینی و طب ایرانی و مقایسه چند فرمول گیاهی برای درمان کرونا در دو طب چینی و ایرانی پرداخت و گفت: در طب چینی اکثر فرمول‌های گیاهی از ترکیب حدود 15 تا 20 گیاه تهیه می‌شود، در حالی‌ که در طب ایرانی، درمان‌های زیادی با استفاده از یک مفرده خاص گیاهی یا ترکیبی از حدود پنج گیاه هم وجود دارد.

تجربه سارس در مدیریت بحران کرونا بسیار کمک‌کننده بود

لی گوآن شی، رئیس بخش بیماران تنفسی بیمارستان گوآنمن پکن نیز با تأکید بر اینکه برای سه داروی رسمی، مطالعات استاندارد انجام و سعی شده داروها در بالاترین کیفیت ممکن تهیه شوند و مورد مطالعه قرار گیرند، گفت: این داروها، برگرفته از فرمول‌های گیاهی ذکرشده در کتاب‌های مرجع طب چینی هستند که ترکیبات مشابه آنها در بحران سارس و پس از آن در درمان بیماری‌های تنفسی با عامل ویروسی و آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در آغاز بحران کرونا هم پس از ایجاد تغییراتی در فرمول‌های قدیمی با توجه به شرایط جدید بیماران و بیماری، با تجارب خوب پیشین به این بحران وارد شدیم که نتیجه خوبی نیز از درمان حاصل شد.

وی به وجود چند دسته‌بندی برای هر کدام از فرمول‌های گیاهی با توجه به حالات مختلف بیماری در بیماران مختلف اشاره و تصریح کرد: این فرمول‌های گیاهی تا به امروز در 700 بیمارستان و 28 استان برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بررسی‌ها روی آنها ادامه دارد تا پس از کامل شدن تحقیقات، به‌شکل محصول استاندارد وارد بازار شوند.

تصویب 17 کارآزمایی بالینی طب سنتی و مکمل در دانشگاه‌های علوم پزشکی

حسین رضایی‌زاده؛ رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به شرح برخی کارهای تحقیقاتی طب ایرانی در کمک به درمان کرونا پرداخت و گفت: تاکنون 17 کارآزمایی بالینی طب سنتی و مکمل با رعایت تمامی اصول پژوهش‌های علمی، در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تصویب شده و در حال انجام هستند.

در ادامه این نشست، شواهد بالینی برخی بیماران مبتلا بررسی شد و تبادل‌نظر میان متخصصان طب سنتی دو کشور در خصوص اقدامات درمانی مؤثر برای این بیماران انجام گرفت.

گفتنی است، در پنجمین نشست ویدئوکنفرانس متخصصان طب ایرانی با متخصصان طب چینی، پروفسور «لیو باو ین»، رییس فدراسیون جهانی طب سوزنی و مشاور دفتر طب سنتی و مکمل سازمان جهانی بهداشت و پروفسور «وانگ رونگ بینگ»، رییس بخش بیماری‌های تنفسی بیمارستان دیتان دانشگاه پزشکی کاپیتال، از سوی طرف چینی و علیرضا عباسیان، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، مهرداد کریمی، متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و کامران محلوجی کرمانشاهی، درمانگر  طب ایرانی نیز به‌عنوان دیگر نمایندگان کشور ما حضور داشتند.

پی نوشت:

در کشور ما نیز حکیم دکتر روازاده موفق شد از طب ایرانی (سنتی) نهکولیت(جوش شیرین) را بعنوان درمان قطعی کرونا ارائه کنند.

جهت اطلاع همه هموطنان عزیز موضوع جوش شیرین که توسط دکتر روازاده تحقیق شده است کاملا به طب سنتی مرتبط است و نام واقعی آن که زکریا رازی تاکید بر آن دارد نهکولیت است که توسط انگلیسی ها عمدا به جوش شیرین تغییر نام یافته است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا