شرایط جمعیتی در ایران “نامطلوب” شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: شرایط جمعیتی در ایران “نامطلوب” شد / مجلس ‌طرح “خانواده و جمعیت” را تصویب می‌کند

  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۹:۱۱

گروه استان‌ها ـ ‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جامعه امروز در شرایط نامطلوب جمعیتی قرار گرفته‌ و متاسفانه در سال جاری بیشترین آمار کاهش جمعیت را داشتیم، گفت: کمیسیون فرهنگی در حال آماده‌سازی طرح خانواده و جمعیت است

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با بیان مهم‌ترین اولویت در کمسیون فرهنگی، اظهار داشت: مسئله خانواده بسیار مهم بوده و خانواده مبنای تحرک فرهنگی پایدار در جامعه است، خانواده مهم‌ترین سلول راهبردی یک جامعه و عامل اصلی برای شکل‌گیری یک تمدن بزرگ است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به خانواده به عنوان مهمترین رکن انتقال فرهنگ و هویت یک ملت به آن پرداخته شود و به میزانی که از جوانان برای شکل‌گیری خانواده حمایت شود به همان میزان ناهنجاری‌های موجود در جامعه کاهش می‌یابد، لذا مهمترین مسئله جامعه ما در مسئله فرهنگی خانواده و حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده است.

وی با اشاره به اولویت کمسیون فرهنگی، گفت: کمیسیون فرهنگی در حال آماده‌سازی طرح خانواده و جمعیت است. جامعه امروز در شرایط نامطلوب جمعیتی قرار گرفته‌ و متاسفانه در سال جاری بیشترین آمار کاهش جمعیت را داشتیم.

راستینه ادامه داد: امروز با چالش جمعیتی رو به رو شده و در آینده با چاله‌ جمعیتی مواجه خواهیم شد و عبور از آن به راحتی نیست و امروز می‌توان با یک سیاست‌گذاری درست از کانون خانواده و برنامه‌های تعالی‌بخش خانواده و ایجاد انگیزه در جوانان به سمت تشکیل حفظ رشد جمعیت کوشید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: عزم جدی مجلس یازدهم و کمیسیون فرهنگی در حمایت ویژه از خانواده و جوانان قرار گرفته است.

وی با اشاره به عدم توجه به فرهنگ، هویت دینی، انقلابی و بومی محلی استان، تصریح کرد: در عدم توجه به هویت فرهنگی خود دچار مسائل ناهنجاری در جامعه شده و آثار این ناهنجاری مشهود است، فرهنگ غنی این استان یکی از مسائل دغدغه‌مند است.

راستینه ادامه داد: جوانان و خانواده‌ها باید در حفظ فرهنگ غنی کوشا باشند و بر این غیرت‌مندی فرهنگی استان به خود بالیده و پافشاری کنند، البته مسئولین استان هم باید در این حوزه به صورت جدی به این مسئله بپردازند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه ملی، ما دارای یک فرهنگ غنی ایرانی بوده، به گونه‌ایی که این فرهنگ غنی ایران اسلامی را در سال‌های گذشته، به عنوان یک کشور مقارن و ایثارگر به جهان معرفی کرده است.

راستینه با اشاره به اوج ایثار مردم در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: فرهنگ همدلی در جهان کمتر دیده می‌شود اما این فرهنگ غنی در جامعه ما در سال‌های گذشته بخاطر برخی کم توقعی‌ها آسیب دیده است، روحیه اشرافی‌گری، ایجاد تبعیض و فاصله طبقاتی، بی‌تفاوتی برخی از طبقات جامعه نسبت به مستضعف جامعه و هجمه سنگین فرهنگ غربی، می‌تواند آسیب‌های فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: ما با یک مسئله جدی در حوزه فرهنگی جامعه در حوزه کار و سران مطالعه رو به رو هستیم. پایین بودن انگیزه کاری، ساعات کار مفید و سرانه مطالعه جزو دغدغه و مسائل فرهنگی است که متاسفانه جامعه ما دچار آسیب شده و باید در این حوزه‌ها با برنامه‌ریزی کمک کنیم‌.

راستینه با اشاره به راهکار در زمینه افزایش سرانه مطالعه، گفت: تلاش داشته در سبد معیشت و هزینه خانوار برای آینده در بحث تعالی خانواده، سرانه مطالعاتی را پیش بینی کنیم و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در نظام آموزشی را مورد توجه قرار دهیم.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: همچنین با یک تولید محتوای غنی، شبکه‌های اجتماعی را به سمت حمایت از ایجاد برنامه‌های کتابخوانی، برگزاری مسابقات اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی در قالب گروه‌های مطالعاتی، تشکیل گروه‌های نمونه مطالعاتی در محله‌ها و پاتوق‌های مطالعاتی با تعریف درست از فضاهای اجتماعی، فرهنگی و پارک‌های محلی خود حرکت کنیم.

راستینه بیان کرد: کلیه دستگاه‌ها باید در ترویج مسئله کتابخوانی همکاری داشته باشند، یکی از مسائل مهم، وضعیت کتابداران می‌باشد. معیشت کتابداران، انگیزه آن‌ها را کاهش داده است و باید برنامه ریخت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت فضای مجازی، گفت: مهمترین مسئله مجازی این است که به سمت شبکه‌ ملی اطلاعات حرکت کند.

راستینه در پایان با اشاره به توسعه اقتصاد دیجیتال، خاطرنشان کرد: امروز مسئله اقتصاد دیجیتال بسیار حائز اهمیت بوده لذا ما باید به سمت فناوری نوین و نقش آن‌ها در اقتصاد و توسعه فناوری نوین در خانواده‌ها به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم و خانواده‌ها بتوانند به صورت آنلاین در قالب شبکه‌های اجتماعی با استفاده از فضای مجازی نیازهای خود را برطرف کنند، می‌توان بسیاری از مسائل هزینه‌های رفت و آمد، ایجاد آلودگی و … را با تقویت اقتصاد دیجیتال  کاهش داد و حتی مسئله اشتغال را حل کرد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم   

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا