باید و نبایدهای غربالگری ژنتیکی از زبان یک متخصص زایمان

یک متخصص جراحی زنان و زایمان به بیان توضیحاتی در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری پرداخت.

عاطفه سمائی نوروزی در گفت‌وگو با میزان در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری گفت: متاسفانه روند غربالگری در کشور مشابه آنچه در سایر کشور‌ها که مبتنی بر قواعد علمی است، نیست و روند بی قاعده کنونی منجر به سردرگمی پزشکان در تفسیر نتایج و البته خانواده‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هدف از انجام غربالگری تشخیص ناهنجاری‌های جنین پیش از تولد در راستای اتخاذ روند درمانی و تعیین روش ارجح زایمانی است و اگر تحمیل هزینه‌هایی از این دست به چنین هدفی منتج نشود یقینا اقدامی عبث است و از این رو شایسته است روند غربالگری منبعث از پروتکل‌های علمی و در راستای تشخیص بهتر باشد.

این متخصص جراحی زنان و زایمان اظهار کرد: طرح مجلس در راستای کمک به خانواده‌ها برای تقلیل هزینه‌ها و پرهیز از عوارض ناخواسته‌ای است که ممکن است به دنبال نتایج اغراق آمیز غربالگری‌ها منجر به سقط جنین شود.

وی افزود: از سوی دیگر با حذف اجبار به پزشکان کمک می‌کند تا در هر بیمار به صورت فردی و شرایط خاص سنی و وراثتی بهترین تصمیم را اتخاذ کند و این قانون به رغم جوسازی ایجاد شده در راستای مصونیت قضایی پزشکان و پرهیز از اعمال قصور غیرعادلانه و علمی است.

این متخصص جراحی زنان و زایمان توضیح داد: همانطور که می‌دانید اساس تست‌های غربالگری آنالیت‌های خون مادر هست که براساس قانون احتمالات فقط ریسک تولد نوزاد مبتلا به سه تریزومی کروموزومی ۱۳، ۱۸ و ۲۱ را تعیین می‌کند و در تشخیص سایر اختلالات ناتوان است و در قانون جدید تلاش شده تا تمرکز بر بررسی‌های پاراکلینیک قطعی همچون سونوگرافی NT و آنومالی اسکن (target sonography) و تعهدات بیمه‌ای فراگیر‌تر از آنچه امروزه وجود دارد باشد تا هم دامنه تشخیص واقعی نه براساس احتمال افزایش یابد و هم خانواده‌ها برای انجام آزمایشات بی نتیجه متضرر نشوند.

وی متذکر شد: این اقدام حرکتی جدید و ابداعی توسط دغدغه‌مندان ملی نیست بلکه در کل جهان چنبن روشی به عنوان فرآیندی صحیح و معقول در حال اجرا است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا