نق زدن و خواب آلوده بودن کودک و مشکل دفع

در نوزادی که از بدو تولد به دلیل دل درد گریه های مداوم دارد و یا حتی پس از بهبودی، همچنان در طول روز گریه می کند و در اکثر ساعات، کسل و خواب آلود و خوابش هم در طول روز کم و سبک و مدام در حال نق زدن می باشد و همچنین دچار یبوست شده و به غذای کمکی هم علاقه ندارد و شیرمادر را هم کم می خورد و در کل اشتهایش کم است.

باید این موارد را در نظر داشت که؛

عمده مشکل این گونه کودکان یبوست می باشد که باید در قدم اول آن را درمان کرد. در صورتی که یبوست برطرف شود، اشتهای بهتری پیدا می کند و آرام تر می شود.

برای رفع یبوست بچه، دادن مقداری لعاب اسپند توصیه می شود، یعنی مقداری اسپند را داخل آب جوش می ریزید و بعد از چند دقیقه، آن را صاف می کنید و به بچه خیلی کم کم در حد چند قطره، چند بار می دهید تا یبوستش را برطرف کند.

اگر با شیر مادر تغذیه می کند، مادر نیز حتماً نکات تغذیه سالم و تدابیر مربوطه را رعایت نماید. چرا که اصل در درمان هر شیرخوار، درمان مادر شیرده وی است.

لذا در صورتی که مادر هم یبوست دارد خاکشیر با آب داغ و عسل میل کند. در صورتی که آرامش عصبی ندارد، دم کرده گل گاوزبان میل کند.

برای شیرخوار یکی دیگر از بهترین ملین ها، استفاده از مغز فلوس است.
یک قاشق مرباخوری مغزفلوس در یک استکان آب جوش حل کنید و صاف نمایید. یک قاشق روغن بادام و دو قاشق گلاب هم اضافه کنید و در طی روز به کودک بخورانید.

همچنین می‌توانید از ترنجبین و شیرخشت (یک قاشق مرباخوری در یک استکان آب جوش) هم استفاده کنید.

شکم کودک را هم با روغن کنجد یا زیتون یا کرچک چرب کنید و گرم نگهدارید.

در صورتی که با این اقدامات مشکل برطرف نشود باید با تنقیه روده ها پاکسازی شود. به هیچ وجه هیچ گونه مسهل گیاهی (مثل سنا) و یا شیمیایی (مثل بیزاکودیل) حتی به صورت شیاف مصرف نکنید.

به عنوان غذای کمکی حریره بادام را پیشنهاد می کنیم که غذای بسیار مفید و مقوی برای شیرخوار شماست.

ضمناً حتماً برای بررسی روند رشد کودک یک طبیب او را معاینه کند.

کتاب خفی اسئله و اجوبه جلد اول                   


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا