حفظ سلامتی یعنی تنظیم روش زندگی و تغذیه، مطابق مزاج و خصوصیات ذاتی

یک دستیار تخصصی طب سنتی گفت: طب سنتی ایران حفظ سلامتی (بهداشت و پیشگیری) و درمان بیماری‌ها را به‌طور عمده در یک عبارت خلاصه می‌کند؛ تنظیم روش زندگی و تغذیه، مطابق مزاج و خصوصیات ذاتی هر فرد رعایت شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, مجید امتیازی درباره دستورات تغذیه‌ای مخصوص مزاج گرم و خشک از دیدگاه طب سنتی ایران اظهار داشت: از مهم‌ترین آموزه‌های طبیعت در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها توجه به غذاست.

pic-950316برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک نمایید

به‌گفته وی این توجه در طب ایرانی در درک اخلاطی از وجود انسان و نسبتی که از این منظر با همه پدیده‌های هستی برقرار می‌کند، ریشه دارد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ادامه داد: حکما معتقد بودند که انسان، حیوان، گیاه و … همه از چهار عنصر یا رکن اصلی تشکیل شده‌اند. این چهار رکن عبارتند از خاک، آب، هوا، آتش که هر یک دارای کیفیت خاص خود هستند و در نتیجه کنش و واکنش بین کیفیت‌های متضاد عناصر چهارگانه کیفیت جدیدی حاصل می‌شود که به آن مزاج می‌گویند.

امتیازی اضافه کرد: پس هر جسمی (هر بدنی) ناگزیر مزاج خاص خود را دارد. از آنجا که کیفیت‌های نخستین عناصر از 4 نوع: گرمی، سردی، تری و خشکی تشکیل شده است به‌طور کلی از تأثیر عناصر بر هم 9 مزاج مختلف به وجود می‌آید (سرد، گرم، تر، خشک، گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر، سرد و خشک و معتدل) هر فرد بر اساس مزاج، مشخصات جسمی و روحی خاص خود را داراست و برای حفظ سلامتی و درمان بیماری نیاز به دستورات و تدابیر تغذیه مخصوص خود دارند.

وی بیان کرد: خصوصیات جسمی افراد گرم و خشک عبارت است از؛ این افراد لاغر، رنگ چهره و سفیدی چشم متمایل به زردی، عطش زیاد و دهان خشک، کم‌خواب، تمایل به خوردن ترشی‌ها و از جمله خصوصیات روانی آنها؛ پُرانرژی، باهوش و پُرحرف و جنب و جوش زیاد دارند.

این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: برای افراد گرم و خشک تغذیه و تدبیر از نوع سرد و تر (کاهو، خیار، زرشک، انار، ترنجبین) و پرهیز از تغذیه گرم و خشک (ادویه تند، سیر، پیاز، فندق، گردو و سیاه‌دانه) است.

امتیازی عنوان کرد: با توجه به اینکه اخلاط، سازنده اعضای بدن و همچنین ارواح (قسمت لطیف اخلاط) است و صدور افعال سالم مستلزم جسم و روح سالم است و با توجه به اینکه اخلاط از استحاله غذا به وجود می‌آید پس مهم‌ترین نکته در سلامتی و درمان بیماری از منظر طب سنتی ایران تغذیه مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: طب سنتی ایران حفظ سلامتی (بهداشت و پیشگیری) و درمان بیماری‌ها را به‌طور عمده در یک عبارت خلاصه می‌کند؛ تنظیم روش زندگی و تغذیه، مطابق مزاج و خصوصیات ذاتی هر فرد رعایت شود.

منبع: ماهنامه عسل درمانی (اسفندماه 94) شماره 14  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا