کشف برنج‌های تقلبی با نام “برنج لنجان”/ تنها مقداری از برنج‌ها جمع‌آوری شد

 در حالی که هفته گذشته خبر کشف ۵۷ تن برنج آلوده در استان اصفهان منتشر شد و شهروندان نگران توزیع این برنج‌های آلوده در سطح مراکز عرضه هستند، پرونده تخلف دیگری پیرامون برنج در مدیریت بازرسی اصناف اصفهان باز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان پنجشنبه گذشته از کشف و شناسایی 57 تن برنج آلوده در اصفهان خبر داد و اظهار داشت: آلوده بودن این میزان برنج‌ها مورد تأیید قرار گرفته است.

مهدی رفیعی با بیان اینکه حدود 57 تن برنج آلوده در یکی از انبارهای برنج اصفهان از سوی بازرسان گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان کشف و شناسایی شد، گفت: هنوز مشخص نیست این برنج‌ها قاچاق بوده یا خیر و در جریان اینکه این محموله با چه شرایطی وارد شده است، نیستیم چون بررسی این موضوع مرتبط با دستگاه ما نیست.

اما بعد از انتشار این خبر، خبرگزاری تسنیم به اسناد جدیدی دست یافت که نشان می‌دهد، این محموله بخشی از چند 10هزار تن برنجی است که در آخرین ساعات از آخرین روز کاری سال گذشته از سوی شرکت بازرگانی دولتی به شرکت س.ت.ج. فروخته شده است. بخشی از این برنج نیز اخیراً از سوی تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حالی که افراد مشغول تعویض گونی‌های آن و درج اطلاعات نادرست روی بسته بندی‌های جدید بودند، توقیف گردیده است.

پس از فروش برنج‌های فاقد تاریخ مصرف معتبر به شرکت س.ت.ج. آن هم به‌صورت غیرنقدی و صرفاً در قبال یک قطعه چک، اعتراضاتی به وزارت جهاد کشاورزی واصل و پس از آن دستور توقف عملیات فروش هم داده شد.

اما شهروندان اصفهانی نگران احتمال توزیع این برنج‌های آلوده در بازار هستند. مدیر بازرسی و نظارت انصاف استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم به این سؤال پاسخ داد.

جواد محمدی فشارکی گفت: از برنج‌های آلوده در سطح مراکز عرضه کننده چیزی توزیع نشده و قبل از توزیع بازرسان موفق به جمع‌آوری آن شدند. پرونده این ماجرا در اختیار تعزیرات حکومتی قرار گرفته و مسئولان امر در حال برخورد با متخلفان هستند، اما موضوع دیگری متأسفانه کنار این موضوع مطرح شده است که از توزیع متخلفانه برنج‌های مخلوط تایلند و اوروگوئه با برنج لنجان خبر می‌دهد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان بیان کرد: عده‌ای افراد سودجو مقداری از برنج لنجان را با برنج اوروگوئه و تایلند مخلوط کرده و تحت عنوان برنج لنجان با قیمت بسیار پایین در حال عرضه به بازار و فروش هستند.

وی ادامه داد: بازرسان این موضوع را پیگیری کردند و تنها مقداری از این برنج‌ها جمع‌آوری شد اما متأسفانه همچنان کم و بیش در سطح مراکز عرضه‌کننده استان وجود دارد که البته متولی اصلی این اقدام شناسایی و برای وی پرونده تشکیل شده و به مراجع قضایی تحویل داده شده است، اما چون از قبل مقداری از این برنج‌های مخلوط در سطح مراکز عرضه توزیع شده متأسفانه کم و بیش در بازار دیده می‌شود.

محمدی فشارکی درباره مقدار این نوع برنج توزیع‌شده گفت: مشخص نیست این مقدار برنج توزیع‌شده چه‌میزان است اما هرآنچه را از این برنج‌ها که در سطح مراکز عرضه دیده شده جمع‌آوری کردیم ولی طبیعی است که مقداری از آن فروخته شده است.

وی افزود: اکنون قیمت برنج لنجان نزدیک به هر کیلوگرم 10 هزار تومان است اما این برنج‌های مخلوط تحت عنوان برنج لنجان با مبلغ 6 تا 6 هزار و 200 تومان فروخته می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان با بیان اینکه این اقدام تخلف و نتیجه آن بدبین شدن مردم به تولید داخلی است، تصریح کرد: شخصی که اقدام به خرید برنج لنجان به‌عنوان برنج مرغوب داخلی می‌کند با خرید این برنج‌های مخلوط متوجه می‌شود که رنگ و بوی قبل را ندارد و نسبت به این نوع برنج که تولید داخل است بدبین می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که برنج‌های توزیع‌شده دارای مجوز بوده یا به‌صورت قاچاق وارد شده‌اند، گفت: ممکن است برنج‌های اوروگوئه‌ای و تایلندی مجوز واردات داشته باشند اما مجوز مخلوط کردن با برنج ایرانی که نداشته‌اند، این افراد سودجو با اقدام خود برند برنج داخلی را خراب کرد‌ه‌اند.

محمدی فشارکی تصریح کرد: برنج‌های قاچاق از سوی بازرسان اصناف، بازرسان سازمان صنعت و معدن استان و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جمع‌آوری شده‌اند، البته در بحث این برنج‌های مخلوط موضوع آلوده بودن منتفی است اما این اقدام تخلف است که با خاطیان برخورد لازم انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا