دکتر روازاده یکی از مدعوین ویژه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی / “نقد طرح تاسیس داروخانه های گیاهی”

 دکتر خدادوست مدیرکل محترم دفتر طب سنتی وزارت بهداشت: طرح تاسیس داروخانه های گیاهی ارتباطی با عطاری ها ندارد و این یک موضوع جدا از عطاری ها است.

دکتر روازاده: الحمدالله اگر این چنین است ما مشکلی برای عطاران نمی بینیم اما این موازی کاری با داروخانه های شیمیایی کاری عبث می باشد که باید اصلاح گردد.

روز چهارشنبه سوم شهریور ماه 1395 کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران در دفاع از عطاران به عنوان مخالف آیین نامه تاسیس داروخانه های گیاهی در کشور با حضور جناب آقای دکتر روازاده و همراه ایشان به عنوان مدعوین ویژه تشکیل جلسه داد.

این جلسه با حضور دکتر شمس اردکانی به عنوان مهمان ویژه و نمایندگان محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آقایان دکتر خدادوست و دکتر جمشیدی و حضور پرشور اساتید و نمایندگان داروسازان کشور و کارشناسان حقوقی و علمی ایشان با ریاست جناب آقای دکتر نوبخت حقیقی ساعت 12:30 برگزار گردید تا ایرادات طرح تاسیس داروخانه های گیاهی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

جلسه با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید با قرائت جناب آقای دکتر روازاده آغاز و ایشان به عنوان اولین نفر به ارائه سخنان خود پرداختند.

اهم مطالب بیان شده توسط دکتر روازاده:

  • داروخانه ها باید دارو بفروشند حتی داروهای گیاهی که حدود 5 درصد داروهای موجود در داروخانه ها را شامل می شوند.
  • ما با تشکیل داروخانه های گیاهی مخالفیم چراکه تا داروخانه های شیمیایی هستند این امر زیره به کرمان بردن است. این طرح به داروخانه ها ضرر مالی می رساند و موازی کاری محسوب می شود.
  • باید دارو کمتر مصرف شود، ما با مصرف دوا موافقیم.
  • در طب اسلامی ایرانی غذا درمانی اولین گام در درمان می باشد. بجای تجویز داروهای شیمیایی و حتی طبیعی باید در صورت نیاز غذای دوایی به بیمار داد.
  • از دیدگاه محمّد زَکَریای رازی طبیب گرانقدر طب سنتی ایران که در ایام بزرگداشت ایشان هستیم، درمان مرض و رفع کسالت ابتدا باید با استفاده از غذای مناسب صورت گیرد، اگر علاج واقع نشد غذای دوایی و بعد از آن دوای غذایی و در نهایت کار در صورت عدم بهبودی، از دوای مطلق استفاده شود.
  • خیلی از مشکلات افراد بخاطر طبیعت و ابدان ضعیفشان است که عمدتاً با یک اصلاح غذایی و یا نهایت مصرف غذای دوایی بسیاری از مشکلاتشان حل می شود و نیازی به دادن این همه داروهای شیمیایی با این همه عوارض و همچنین داروهای گیاهی نیز نمی باشد.
  • بعضی از غذاها باید در کنار دواها مصرف شوند مانند کباب که با سماق مصرف می شود لذا باید دوا جزء لاینفک زندگی مردم باشد.
  • داواها باید در عطاریها عرضه شوند.
  • عوارض داروهای شیمیایی را دواها ندارند.
  • در داروسازی شیمیایی از ماده موثره جهت تهیه دارو استفاده می شود، اما در دواهای سنتی از عصاره استفاده می شود.
  • در داروهای گیاهی کارخانه ای طب مدرن نیز همان ماده موثره به کار می رود که فقط باعث کنترل موقت بیماری می گردد، بیماری را درمان نمی کند و به مرور زمان دوز دارو باید زیاد شود.
  • کسانی که در خصوص طرح تاسیس داروخانه های گیاهی تصمیم می گیرند باید بدانند که 95 درصد علم طب سنتی خارج از دانشگاه است و نزد ماست که البته نظر بنده آن است که ده درصد علم طب اسلامی ایرانی در دانشگاه هاست ولی برخی از اساتید طب سنتی می گویند کمتر از 10 درصد. حال آیا جامعه ای که 90 درصد این علم را در اختیار دارند حق اظهارنظر ندارند و تنها برخی از مسئولین وزارت بهداشت با در اختیار داشتن 5 درصد این علم می توانند هرطور بخواهند در این حوزه تصمیم گیری نمایند. ما حاضریم در این خصوص با هرآنکه صلاح می دانید حضوراً بحث و گفتگو نماییم.

در ادامه جلسه دیگر حضار محترم در خصوص مباحث مطرح شده و طرح مذکور بحث و تبادل نظر نمودند از جمله جناب آقای دکتر خدادوست مدیرکل محترم دفتر طب سنتی وزارت بهداشت صراحتاً اعلام فرمودند که در طرح تاسیس داروخانه های گیاهی نظر ما عطاری ها نیست و این یک موضوع جدا از عطاری ها است.

در پی اظهارنظر ایشان آقای دکتر روازاده فرمودند، الحمدالله اگر این چنین است ما مشکلی برای عطاران نمی بینیم اما این موازی کاری با داروخانه های شیمیایی کاری عبث می باشد که باید اصلاح گردد.

در پایان نظر به اینکه به استناد قانون اساسی و مصوبات مجلس شورای اسلامی می بایست طرح تاسیس داروخانه های گیاهی مورد توافق همه ذینفعان طرح مذکور قرار گیرد لذا اساساً آیین نامه صادره مردود می باشد و آقای دکتر روازاده و دیگر منتقدان پیشنهاد دادند که داروخانه های شیمیایی همانگونه که داروهای گیاهی هم می فروشند به کار خود ادامه دهند و همچنین عطاریهای به روند کنونی خود ادامه دهند و داروهای گیاهی نیز توسط عطاریها به عنوان همکاری با داروخانه ها فروخته شوند، تا عرضه این گونه داروها به مردم سهل الوصول تر شود.

در انتها مقرر شد همه ذینفعان در وزارتخانه متبوع موضوع را فی مابین مورد رسیدگی و بررسی مجدد قرار دهند و تصمیم گیری نمایند.

majles-telegram-2

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا