آخرین خبرها
خانه / اسلایدر صفحه اول / بهترین درمان کمترین عارضه (گزارش روز کیهان-گفت‌وگو با دکتر حسین روازاده)
بهترین درمان کمترین عارضه (گزارش روز کیهان-گفت‌وگو با دکتر حسین روازاده)
گفت‌وگو با دکتر حسين روازاده

بهترین درمان کمترین عارضه (گزارش روز کیهان-گفت‌وگو با دکتر حسین روازاده)

گوشه چارقد سفید و ململ مادربزرگ همیشه مشتی سیاهدانه گره‌خورده بود. به محض اینکه کسی در فصل تابستان در اثر خوردن زیاد میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز ، خیار و هندوانه که همه سردی هستند، آب در دهانش جمع و دچار دل درد می‌شد، یک کف دست سیاهدانه به او می‌داد و از سردی میوه‌ها کم و دل دردش برطرف می‌شد. اگر بچه‌ها دچار سرماخوردگی و تب و سرفه شدید می‌شدند، با یک دم‌کرده، جوشانده و کمی آویشن حالشان خوب می‌شد و دیگر نیازی نبود برای یک بیماری ساده روانه این مطب و آن مطب و این بیمارستان و آن دکتر شوند و کلی هزینه کنند.
اما متاسفانه امروزه بسیاری از این سنت‌های کارآمد تا حدودی کم‌رنگ شده است. تا سرمان درد می‌گیرد، یک مسکن قوی می‌خوریم و تا دلمان درد می‌گیرد و به پزشک مراجعه می‌کنیم کلی عکس و آزمایش و سونوگرافی برایمان تجویز می‌کنند تا در نهایت بفهمند دچار سردی یا گرمی مزاج شده‌ایم؛ البته قصدمان از چاپ گزارش پیش‌رو خدای ناکرده نادیده گرفتن زحمات و پیشرفت‌های روزافزون علم پزشکی نوین نیست، بلکه چگونگی استفاده بهتر و کاربردی‌تر از طب ایرانی و اسلامی است. نکته دیگری که در این دو شماره گزارش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، فواید طب سنتی، نحوه نظارت بر کلینیک‌های طب سنتی است که قارچ‌گونه در گوشه‌ و کنار شهر رشد کرده‌اند و با سلامتی مردم به صورت مستقیم سروکار دارند. ولی آنچه در این برهه از زمان باید مورد دقت نظر همگان قرار گیرد این است که طب ایرانی اسلامی جایگاه ویژه و خاص خود را بین مردم باز کرده است و همین مسئله نظارت و دقت نظر بیشتر مسئولان وزارت بهداشت را در مورد عملکرد پزشکان سنتی و نحوه طبابت آنها را می‌طلبد تا هم مردم و بیماران با خاطری آسوده‌تر به پزشکان طب سنتی مراجعه کنند و هم تناقضاتی که بین برخی از پزشکان این حوزه مشاهده می‌شود از بین برود و طب ایرانی و اسلامی به جایگاه واقعی خود دست یابد.

نفوذ استعمار و فراموشی طب سنتی
به اعتقاد کارشناسان طب ایرانی – اسلامی و پزشکان حاذق این علم، بدیهی است که در چند سده اخیر به واسطه نفوذ استعمار و برنامه‌ریزی مدون، اصولی و بلندمدت صهیونیزم و فراماسونری جهانی در حوزه‌های مختلف مثل کشاورزی، تغذیه، درمان و… باعث شده تا زرق و برق دنیای غرب حتی چشم برخی از روشنفکران دنیای اسلام را کور کرده تا جایی که غافل از آن شدیم که آنچه امروز دنیای غرب دارد، مرهون زحمات اندیشمندان جهان اسلام بوده و آنچه امروز غرب به آن می‌نازد و می‌تازد، زاییده غفلت ما از آیات الهی، آثار و کتب دانشمندان و حکمای ایرانی – اسلامی است.
وقتی در مذهب تشیع حدود ۱۸ هزار حدیث در حوزه تغذیه، کشاورزی و پزشکی و درمان داریم، چرا باید زرق و برق داروهای غربی و دیگر محصولات غربی ما را چنان مستاصل و کور کند که گمان کنیم آنچه غرب دارد،‌ درست است و لاغیر!
خداوند در قرآن‌کریم می‌فرماید: «ای فرستادگان ما، از همه پاکیزه‌های جهان (از خوراکی، پوشاکی، آب، هوا، فضا، گیاه و… به عنوان تعلیم قافله بشری) برخوردار شوید و کارهای شایسته کنید که من به همه آنچه می‌کنید دانایم.»
برخی از مفسران هم معتقدند خداوند در این آیه می‌فرماید: تا غذای سالم نخورید، عمل صالحی انجام نمی‌دهید، بنابراین آیا نباید به فکر غذای سالم و طیب باشیم؟
و در جایی دیگر وقتی رسول مکرم اسلام(ص) می‌فرمایند: «معده خانه همه بیماری‌هاست و کم‌خوری وپرهیز در راس همه داروها،» آیا نباید به اهمیت غذا و خوراک خود پی‌ببریم.
و وقتی سیداسماعیل جرجانی می‌گوید: «اگر طبیبی قبل از آنکه غذای مریضش را اصلاح نماید و به او دوا بدهد، کمر به قتلش بسته است» آیا نباید به تغذیه مردم اهمیت بیشتری داد؟ براستی آیا ترویج محصولات غذای طبیعی و سالم سبب پایین آمدن سرانه مصرف دارو در کشور عزیزمان نمی‌شود؟ آیا بهتر نیست به جای مصرف هزینه‌های سرسام‌آور در حوزه درمان، در حوزه درمان و پیشگیری که به مراتب هزینه کمتر و بازده بیشتری دارد برنامه‌ریزی کنیم؟!

عطاری در واگن‌های شلوغ مترو
در آن همهمه و شلوغی مترو که صدا به صدا نمی‌رسد و به سختی جا برای ایستادن یک نفر هم وجود دارد، پیرزن با صدایی بسیار شیوا و رسا و با لهجه شیرین کاشانی تبلیغ بسته‌های تمیز سبزی‌های خود را می‌کند. شوید تازه دارم خانمها، بخرید، آویشن خانگی دارم همه را با سلام و صلوات پاک و خشک کرده‌ایم، پونه بخرید بسته‌ای ۵ هزار تومان، آویشن هم دارم، خانم بهداشت داریم به کار ما نظارت می‌کند. این سبزی‌ها برای درمان عفونت و سرماخوردگی خیلی خوبه! بخرید ضرر نمی‌کنید. خانمها یک بار بخرید و مصرف کنید مشتری همیشگی می‌شوید. آویشن را دم کنید و به صورت چای میل کنید هر چه عفونت در بدنتان باشد از بین می‌رود.
هنوز چند قدمی راهروهای شلوغ مترو را طی نکرده که صدایی از پشت سرش به گوش می‌رسد، این بار خانم زیتونی است. او لهجه شیرین شمالی دارد، تبلیغ چوچاق و سبوس برنج را می‌کند. خانمها چوچاق یک سبزی محلی و مخصوص شمال است که عطر خوبی به خورشت قورمه‌سبزی می‌دهد. برای ماهی شکم پر هم خیلی خوبه، طبعش گرمه اگر با ماهی بخورید، سردی‌تان نمی‌کند.
سبوس‌ها هم تازه از شمال آوردم برای شالیزار خودمونه، برای رفع کم‌خونی، ریزش مو، لاغری شکم بسیار موثر است.
اگر قبل از غذا با ماست بخورید لاغر می‌شود، اگر صبح ناشتا بخورید برای رفع یبوست افاقه می‌کند. بخرید و میل کنید. خانمها نون‌های ما سبوس‌ نداره، این را بخرید و داخل نمکدان بریزید و مثل نمک‌داخل سالاد و برنج بریزید.
کمی آن‌سوتر در قسمت دیگری از واگن خانمی تبلیغ پماد کوهان شتر را کرده و ادعا می‌کند، این پماد برای زانو درد و دردهای مفصلی و روماتیسم معجزه می‌کند.
اگر از دور تماشاگر این همه تبلیغات پزشکی از سوی پیرزنان و خانمهای میانسال و بعضا جوان باشید خواهید دید که هیچ تفاوتی بین این دست‌فروشان داروها با دست‌فروشان دارو در ناصرخسرو وجود ندارد، فقط آنها داروهای شیمیایی می‌فروشند، این خانمها داروهای گیاهی که صد البته اگر دردها را به خوبی و به صورت مقطعی درمان نکنند حداقل ضرر زیادی به بدن نمی‌رساند، ولی این مسئله هم نباید توجیهی بر فعالیت بی‌رویه و بدون نظارت این دستفروشان شود.

طب ایرانی – اسلامی، گوهری گرانبها
عده‌ای دلسوز متوجه این مسئله شدند که گوهر گرانبهایی به نام طب ایرانی – اسلامی به فراموشی سپرده شده است، از این رو به این فکر افتادند که مثل دیگر ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشورمان سعی کنند این ارزش پنهان شده را عیان کنند.
دکتر حسین روازاده محقق و پژوهشگر در طب ایرانی – اسلامی با بیان مقدمه فوق در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به رفع شبهاتی که در مورد این طب در جامعه مطرح شده می‌پردازد و به تاریخچه طب ایرانی – اسلامی اشاره می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در پی زحمات فراوانی که در دو سه دهه گذشته صورت گرفته و منجر به ایجاد دانشکده‌ای به نام طب سنتی و معاونتی به نام معاونت طب ایرانی اسلامی می‌گردید، خاطرنشان می‌کند؛ «موضوع دانشکده طب سنتی هم ۷-۶ سال قبل مطرح شده و اولین سری دانشجویان آن فارغ‌التحصیل شدند، اما آنچه امروزه به عنوان فارغ‌التحصیل داریم و کسانی‌که فارغ‌التحصیل شدند، در واقع حکیم نیستند، حکیم یک شرایط خاصی را می‌خواهد و سن خاصی را می‌طلبد که از ۳ سالگی آغاز می‌شود و بچه‌ها به جای آنکه به مهدکودک بروند، سراغ آموزشهای لازم برای حکیم شدن می‌روند و تا ۱۶ سالگی دوره‌های تکمیلی را طی می‌کنند و متاسفانه این کار در دانشکده طب سنتی صورت نگرفته است، در حدی که پزشکان امروزی که علاقه به این رشته دارند وارد این کار می‌شوند اما در مورد این طب باید بدانیم اگر قرار است ما حکیم پرورش دهیم، باید حکیم داشته باشیم و الان در خاورمیانه حکما یا از دنیا رفته‌اند و یا در طول تاریخ و دو قرن گذشته دست استکبار آنها را به سوی نابودی کشانده است.»
دکتر روازاده با اشاره به این نکته که این طب و علم الان یک طفل زبان‌بسته است و باید از آن پذیرایی شود، خاطرنشان می‌کند: «باید کمک کنیم تا این علم بتواند خود را عیان کند و بتواند حرف بزند. ما همه در برابر این علم مسئول هستیم چون روزانه با آن درگیر هستیم.»
وی با ذکر یک مثال ساده در مورد تغذیه می‌گوید: «وقتی کباب می‌خواهیم و می‌گوییم کباب کوبیده، این کوبیده نیست، بلکه کباب چرخ‌کرده است و وقتی گوشت گوساله و گوسفند را میل می‌کنید حتما باید روی آن سماق بزنید تا از سردی گوشت کاسته شود و آن را خنثی کند. این اجباری است و دلایل این کار باید برای مردم روشن شود و اگر مردم از این طفل نوپا حمایت کنند، از خودشان حمایت کرده‌اند.»

پذیرایی با چای به و عسل و قاشق برنجی
آیا می‌دانید چرا حال و هوای ظهر را با تابستان، عصر را با پاییز و شب را با زمستان مقایسه شده و هم‌معنا می‌شود؟
در حالی‌که قبل از مصاحبه با آقای دکتر روازاده در یکی از اتاقهایی که بیشتر شبیه کلاس درس بود، منتظر حضور ایشان بودیم، یکی از پرسنل ایشان با استکانی از چای به و عکس به همراه قاشق‌های برنجی از ما پذیرایی کرد تا زمان مصاحبه فرا رسد. اما اتاقی که برای انجام مصاحبه بهتر دیدیم دفتر کار آقای دکتر بود که روی میزش انواع و اقسام شیشه‌ها و گیاهان دارویی بوده و نمد پهن شده در روی زمین خیلی توجهم را جلب کرد مرا به یاد خانه مادربزرگم در سالهای بچگی‌ام برد که تمام اتاقش از نمد فرش شده بود و یک تشکچه کوچک هم مخصوص خودش بود که با سلیقه تمام ملافه‌ای گل‌ریز به روی آن کشیده بود تا کرکها روی مواد غذایی نریزد. نکته جالب‌تر آنکه در روی صندلی‌های چرمی آقای دکتر دو پوست حیوان که کاملا دباغی و خوش‌نقش و نگار روی صندلی‌ها پهن شده بود که آن هم حکایت خاص خود را داشت.  فرصت مغتنم بود برای آنکه از توضیحات دکتر روازاده در مورد سؤالات متعددمان در خصوص فواید طب سنتی، اختلاف نظر بین اساتید طب ایرانی-اسلامی و تناقضاتی که بسیار دیده می‌شود سؤال کنیم و از تجربیات و تحقیقات سالهای وی در مورد طب ایرانی-اسلامی جویا شویم. وی در توضیح مقدمه این مطلب که رابطه بهار، تابستان و پاییز و زمستان با روحیات انسان چیست خاطرنشان می‌کند: «همه افراد هوای بهاری را دوست دارند چون به آنها شادابی و نشاط می‌دهد، ولذا سحرخیزی هم بهترین راه برای افزایش طول عمر و دریافت سلامتی است.»
وی با طرح این سؤال که آیا می‌دانید چرا برخی افراد در عصرها دچار افسردگی می‌شوند، چون در واقع مزاج این افراد پاییزی است، مزاجشان سرد و خشک است و هوای پاییزی هم سرد و خنک است لذا حال افراد بد می‌شود.»
این استاد و پژوهشگر طب ایرانی-اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه هوای شب سرد و زمستانی‌تر است و هوای سرد برای افراد رماتیسمی خوب نیست می‌گوید: «بسیار دیده می‌شود که این افراد بعد از آنکه صبح از خواب بیدار می‌شوند دچار درد شدید عضلات می‌شوند و به اصطلاح چارچنگولی می‌شوند و بعد فرد آرام آرام وضعیت جسمی‌اش بهتر می‌شود.»
دکتر روازاده می‌گوید: اینکه طب جدید بخصوص در تغذیه ضعیف عمل کرده است، کافی است بگوییم آیا می‌دانید که چرا در زمان پخت غذا وقتی آب و مایع غذا کم می‌شود قطعا باید از آب جوش استفاده شود، و پاسخ تمام این سؤالات مغفول مانده است.»
به اعتقاد وی یکی از دلایلی که در این کشور علم طب حکیمانه به فراموشی سپرده شده است این است که دشمنان فرهنگ ارزشی، ابتدا دلایل عملکرد موضوعات مختلف را در این زمینه از جامعه حذف کردند و چه بسا در برخی موارد معنای متفاوتی در موضوعات ارائه دادند و برخی هم خجالت کشیدند از آن استفاده کنند. به او می‌گویم: لطفا مثالی در این مورد بزنید؟ دکتر روازاده می‌گوید: «مثلا استفاده از روکش دندان طلا برای مرد و زن در زمان قدیم دلایل علمی زیادی دارد اما برخی الان آن را قبیح می‌دانند. ضمن آنکه در جهان هستی دو نوع حرکت حکومتی داریم یا نظام شیطانی است یا نظام توحیدی و ارزشی و ضدارزشی و ما در اینجا با طبی که روبه‌رو هستیم و پزشکان امروزی از آن استفاده می‌کنند طب التقاطی است، خیلی از حرکات ما در این طب نوین با ارزشها همخوانی ندارد مثل آزمایش برای نطفه…

نوبت ۶ ماهه برای طب سنتی
الان چندین سال است که مردم اشتیاق وافری به سمت طب سنتی و طب ایرانی-اسلامی پیدا کرده‌اند. گواه این ادعا ازدحام و شلوغی بیماران در مطب‌ها و کلینیک‌های طب سنتی است و چه بسا شنیده شده که نوبتهای ۶ ماهه به بیماران برای مراجعه به متخصصان این طب داده می‌شود. پس در این نکته که این طب جایگاه خود را بین مردم تا حد زیادی باز کرده شکی نیست. فقط آنچه برای ما حائز اهمیت می‌باشد رعایت موارد قانونی در مورد اجرای مصوبات است و اینکه آیا وزارت بهداشت به وظایف قانونی خود در مورد اجرای این طب که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست، به صورت جدی و پیگیر عمل می‌کند یا خیر؟ محسن عالی دانشجوی پزشکی طب سنتی از ارمنستان و مدیر سابق روابط عمومی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در مورد موانع و مشکلات قانونی این مصوبات توضیحات مفصلی می‌دهد و می‌گوید: «در سال گذشته مقام معظم رهبری با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست سلامت کشور را ابلاغ کردند که در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی پس از مشورت این سیاستها ا بلاغ گردید. در ماده ۱۲ این سیاست چنین آمده است که نظارت وزارت بهداشت به ارائه طب سنتی و داروهای گیاهی لازم است.»
بندهای دیگر این سیاستها شامل موارد زیر است: تبادل تجربیات با دانشگاه‌های خارج از کشور در طب سنتی، برقراری تعامل منطقی بین این دو طب برای هم‌افزایی تجربیات درمانی و روش‌های آن، اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه، استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیص و فرآورده‌های مرتبط با آن. از آقای عالی می‌خواهم اطلاعات بیشتری در مورد این سیاستهای ابلاغی برای ما و خوانندگان ارائه دهد، می‌گوید: «دستورالعمل اجرایی خدمات طب سنتی توسط وزیر بهداشت وقت (خانم دکتر دستجردی) در تاریخ ۹۱/۴/۴ ابلاغ شد. طبق این دستورالعمل در ماده ۲ اعلام شده بود که کلیه پزشکان طب سنتی و دوره دیده مورد تایید دارای پروانه می‌توانند با رعایت موازین در طب سنتی فعالیت کنند.»
وی می‌گوید: همچنین در ماده دو در تبصره ۱، ۲ و ۳ آن آمده است:‌ «مجوز ارائه طب سنتی برای پزشکانی که دارای گواهینامه مورد تایید توسط معاونت آموزشی باشند از سوی معاونت درمان وزارتخانه صادر گردیده است. الان ۴ سال است که از صدور آئین‌نامه می‌گذرد ولی معاونت درمان علوم پزشکی مکانی جهت ارائه مدارک لازم به پزشکان و خبرگان طب سنتی در نظر نگرفته است.»
به او می‌گویم، پس چطور برخی از این آقایان به اصطلاح پزشک یا همان شکسته‌بندهای قدیمی خودمان در مطب‌ها بدون مجوز به مداوای بیماران می‌پردازند؟ عالی در پاسخ به این پرسشم می‌گوید: «طی این چهار سال گذشته کسی از آقایان مسئول وزارت بهداشت به این مسئله رسیدگی نکرده است و البته این پزشکان تجربی همه خبره هستند و آموزش دیده‌اند. ضمنا این مسئله در حالی است که معاونت درمان و طب سنتی در وزارت بهداشت باید پیگیر این مسئله باشد و مرکزی را قرار دهد تا پزشکان طب سنتی آزمون دهند و مجوز بگیرند. ولی متاسفانه الان هیچ مرکزی وجود ندارد والا این آمادگی از سوی این متخصصان وجود دارد.
همچنین طبق ماده ۱۸ همان آئین‌نامه آمده است که پزشکانی که طب سنتی کار می‌کنند یک سال مهلت دارند تا مجوز لازم را بگیرند ولی وزارت بهداشت جایی را مشخص نکرده است و این کم‌کاری از سوی خود آنهاست.»
شایان ذکر است از آنجایی که ما در هیچ یک از گزارشها نمی‌خواهیم یکطرفه قضاوت کرده باشیم و به قاضی برویم، تماس‌های مکرری با آقای خدادوست معاون طب سنتی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گرفتیم ولی متاسفانه آقای دکتر به هیچ یک از تماس‌های ما پاسخ ندادند. این در حالی است که حتی از طریق پیامک هم موضوع را به ایشان اطلاع دادیم ولی باز هم هیچ پاسخی دریافت نکردیم!!

۳ نظر

  1. محمد جواد عسکری بشکانی

    سلام. از این گزارش چنین برمی آید که پرسشهای دیگری هم از حکیم روازاده شده است که در این گزارش نیامده. آیا این گزارش دنباله دار است؟

    • با سلام و احترام
      بله این بخش اول بود. ان شاء الله بخش دوم بعد از انتشار در روزنامه کیهان، در سایت احیای سلامت هم اطلاع رسانی خواهد شد.
      گروه مدیریت سایت

  2. سلام دکتر جان/ کامل خواندم / عالی بود. مطالب خیلی مفیدی بود/ فیلمبرداری هم اگه شده/ بفرمایید چگونه میتونیم – فیلمش رو به دست بیاریم/ با تشکر نماینده شما دکتر جان عزیز. واحدنژاد شهر بادرود نطنز / دقیقا مرکز ایران اسلامی……

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

لطفا جای خالی را با مقدار مناسب پر کنید. *