تغذیه سالم، قطعه گمشده جورچین سلامت

غذای سالم رکن اساسی سلامت بشر است. مقوله مهمی که به دنبال صنعتی شدن جوامع و به دنبال آن صنعتی شدن تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در یک قرن اخیر به شدت دستخوش تغییرات نامطلوبی شده است، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در جهت تولید بیشتر و سریعتر محصولات گیاهی و بکار گرفتن انواع هورمونها و آنتی بیوتیکها در تولیدات دامی، افزودن مواد نگهدارنده و افزودنی ها در تمام محصولات بسته بندی شده، استفاده از مواد ناسالم در صنایع بسته بندی مواد غذایی، فرایندهای نامطلوبی است که سلامت انسان کنونی را به شدت تهدید می کند. ارتباط معنی دار موارد یاد شده با انواع بیماری های مزمن و صعب العلاج از جمله سرطانها و اختلالات متابولیسمی و اختلالات جنسی و ناباروری در پژوهشهای بزرگ و متعددی در سراسر دنیا به اثبات رسیده است از این منظر داشتن تغذیه کاملاً سالم از نظر میکروبی و شیمیایی شاهراه اصلی بازگرداندن سلامت به جوامع بشری و محیط زیست است.در واقع بشر امروز که از چاله آلودگیهای میکروبی به چاه آلودگیهای شیمیایی افتاده است که این بار انسان با اپیدمی و پاندمی آبله، طاعون و … به یکباره از بین نمی رود بلکه در سنین بسیار پایین دچار بیماری های مزمن می شود که کیفیت سلامت جسمی و روانی انسان را پایین آورده و انسان را در واقع دچار مرگ تدریجی کسالت آوری می کند. آب سالم بدون آلودگیهای شیمیایی و مواد ضدعفونی کننده از جمله کلر،سولفات آلومینیوم، نیترات و … ، نمک کامل بدون اینکه ریز مغذیهای آن تجزیه شود (و فقط سمی به نام NaCl از آن باقی می ماند) و روغن سالم و پاک (روغن زیتون، روغن ارده کنجد و روغن حیوانی) که در پیشه درخشان تغذیه ایرانی امتحان خود را در سلامت بخشی به بدن انسان در طی سالهای متمادی به خوبی پس داده است، سه رکن اصلی غذای سالم است که در پزشکی ایرانی به مثلث الکیان شهرت دارد.

پرهیز کامل از غذاهای صنعتی و فرآوری شده و روی آوردن به غذاهای طبیعی راهکار درمانی بسیار موفق در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی می باشد. مواد افزودنی و نگهدارنده ها را با این عبارت قید می کنند:

در مقادیر مجاز. به یاد داشته باشید وقتی این مقادیر مجاز از صبح تا شب به همراه انواع مواد کارخانه ای وارد بدن می شود در طی روز دوز تجمعی آن قطعاً به مقدار غیر مجاز و بیماری زا می رسد. استفاده از آب و مواد غذایی که بدون هیچ گونه مواد سمی، کودهای شیمیایی، افزودنیها و نگهدارنده ها به دست آمده است کلید طلاییگنجینه سلامت جسمی و نشاط روحی انسان است، اما یک نکته باریک تر از مو اینجاست! غذای ارگانیک یا طبیعی؟ غذای ارگانیک در واقع همان غذای سالم و طبیعی نیست. در تهیه مواد ارگانیک تا حد امکان از روش های شیمیایی و هورمونی معمول در تولید صنعتی استفاده نمی شود و به جای آن از روش ها و موادی که ظاهراً منشاء طبیعی دارند استفاده می شود ولی در پروسه فراوری این مواد نیز دستکاری های آزمایشگاهی صورت می پذیرد که کاملاً مزه و خواص ماده غذایی را کم و غیر طبیعی می کند و چون به تازگی مطالعات روی آن شروع شده است آثار نا مطلوب آن اثبات نشده است، در حالی که غذای طبیعی ، غذایی است که در فرایند تولید آن هیچ گونه مداخله غیر طبیعی و شیمیایی صورت نگیرد.

تولید این محصولات اگر چه طولانی تر و پر هزینه تر به نظر می رسد ولی در برایند کلی که سلامت جامعه را تامین می کند باعث صرفه جویی های کلان در حوزه سلامت خواهد شد.

روش پخت و پز غذا نیز از ارکان مهم تغذیه سالم است. پرهیز از زودپز کردن، سرخ کردن در روغن های صنعتی ، ماکروویو ضروری است و استفاده از روش های پخت آرام و به اصطلاح آشپزی ایرانی «بار گذاشتن» بهترین روش در حفظ سلامت غذا می باشد.

نوشته های مشابه

مضرات ظروف تفلونی، پلاستیکی و آلومینیومی امروزه به روشنی به اثبات رسیده است. پخت و پز در ظروف برنجی، مسی، سنگی و چدنی نه تنها هیچ ترکیب و یون مضری وارد غذا نمی کند، بلکه ریز مغذی هایی مثل آهن، مس، روی را به ارزش غذایی آن می افزاید و ما را از مکمل های غذایی مولکولی غذایی بی نیاز می کند.

منابع:

 

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام بسیار ممنون از مطالب مفید فایده این خانه مجازی که باعث تحول بزرگی در زندگی بنده و خانواده ما شده است
    اگر امکان دارد منابع طب سنتی ایرانی و اسلامی را معرفی یا در دسترس نیازمندان قرار دهید . بخشی در سایت با محوریت منابع اطلاعاتی صوتی تصویری و متنی .
    با تشکر و قدردانی از شما و استاد عزیزمان

  2. باسلام و تشکر از راهنمایی خوب این سایت با توجه به اهمیت وعده صبحانه لطفا یک سین برنامه صبحانه برای هفت روز هفته به صورت پیشنهادی ارایه بدید یا حداقل هفت نوع غذا رو که مناسب وعده صبحانه باشه نام ببرید چون خوردن صبحانه سالم و عیر تکراری برای خیلی ها دغدغه است صمنا ممنون میشم اگه خواص هرکدام از غذاها رو هم اعلام کنید

    1. هوالشافی
      با سلام و احترام
      به اطلاع می رساند همانگونه که در سایت اعلام شده است، امکان درج سوالات پزشکی در سایت احیای سلامت مقدور نمی باشد و به پرسش های ارسال شده در بخش نظرات نیز ترتیب اثر داده نخواهد شد، لذا خواهشمند است جهت اخذ پاسخ سوالات پزشكي خود به يكي از طرق ذيل اقدام نماييد:
      1- جستجو در بخش بانك پرسش و پاسخ سايت قدیم احياي سلامت به آدرس ذيل:
      http://www.ravazadeh.com/fa/faq-menu/login.html
      2- با توجه به وجود مطالب متعدد در سايت احياي سلامت، مخصوصاً در بخشهاي “توصيه هاي بهداشتي”، “آيا مي دانيد كه” و “مقالات”، ممكن است در خصوص موضوع مورد سوال شما در سايت جدید یا قدیم مطالب ارزنده اي درج شده باشد كه از طريق جستجوي گوگل (كه در قسمت كناري سمت چپ سايت قدیم نيز قابل دسترس مي باشد) يا از طريق بخش ابزار ها با انتخاب يكي از ابزارهاي ذيل، مي توانيد به جستجو در سايت احياي سلامت بپردازيد:
      – نقشه سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/sitemap.html
      – جستجوي پيشرفته سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/search.html
      – سايت جدید به آدرس
      http://www.ravazadeh.com
      3- تهيه كتب پرسش و پاسخ آقاي حکیم دكتر روازاده از عطاري جنب مطب يا نمايندگيهای معتمد سراسر کشور
      4- تماس با مطب به شماره ذيل و اخذ وقت جهت ويزيت:
      تلفن مطب: 021-66425483
      همچنین در صورت علاقه به فراگیری طب جامع ایرانی (طب اسلامی-ایرانی) و آشنایی با تدابیر مربوطه، پیشنهاد می گردد نسبت به ثبت نام مجموعه آموزشی غیر حضوری مقدماتی پزشکی ایرانی اسلامی موسسه آموزشی پژوهشی” احیای طب جامع ایرانیان” اقدام نمایید. این مجوعه شامل DVDهای صوتی تصویری و کتاب‌های آموزشی ویژه هر DVD می‌باشد.
      مجموعه آموزشی دوره مقدماتی(غیر حضوری) شامل مباحث زیر می‌باشد:
      1- شناخت امور طبیعیه(ارکان، مزاجها، اخلاط …) 2- چگونه مزاج سالم و معتدلی داشته باشیم3- اصول تغذیه درست برای همه سنین(اطفال و پیران) 4-آشنایی با ریشه‌های عمیق فلسفی طب ایرانی 5- مروری بر احادیث اهل بیت(ع)درباره طب ایرانی) 6- تدابیر مسافران 7- اصول صحیح روابط زناشویی 8-شناخت خواص گیاهان دارویی، انواع خوراکی‌ها و کاربرد آنها 9- تدبیر آراستگی و پاکیزگی ظاهر تن 10-درمان چاقی و لاغری 11- تدبیر مشکلات روحی-روانی و روش کسب آرامش 12-نسخه‌های کاربردی در منزل 13- تدابیر بارداری و شیردهی 14-تدابیر حرکت و سکون،ورزش،خواب و بیداری 15-تدابیر آب و هوا- فصول 16-آموزش اعمال یداوی (انجام بادکش،دلک،حجامت، زالودرمانی و…)
      در پایان دوره آموزشی مقدماتی، آزمون کتبی توسط موسسه برگزار شده و برای دانش پژوهانی که نمره قبولی را کسب نمایند گواهینامه معتبر آموزشی صادر می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این بسته آموزشی با شماره 66920128-021 روابط عمومی تماس حاصل فرمایید.
      گروه مدیریت سایت

  3. سلام و خسته نباشین . آقای روازاده نظر شما راجع به برنامه تلویزیون از اینکه مگین نمک دریا نخورین کلی سرب و مضرات داره چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا