خواص گیاه دم اسبی

دم اسب دو نوع ساقه هوایی دارد. ساقه‌ای که برنگ قرمز است و در اوائل بهار ظاهر می‌شود و دیگری ساقه نازک که برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد می‌کند و مصرف طبی دارد.

دم اسب از جمله گیاهان دارویی است که از قدیم در اروپا و چین بکار می‌رفته‌است. در فارسی به آن «دم اسبی»، «دم اسب» و «علف هفت بند» نیز می‌گویند. درکتب طب سنتی با نامهای «ذنب الخیل» و «ذنب الفرس» از آن نامبرده شده‌است.

گیاه دم اسبی چون دارای مقدار زیادی سیلیس می‌باشد بنام سیلیس Silica نیز معروف است.

گیاه دم اسبی دو نوع ساقه هوایی دارد. ساقه‌ای که به رنگ قرمز است و در اوائل بهار ظاهر می‌شود و دیگری ساقه نازک که برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد می‌کند و مصرف طبی دارد.

خواص مصرف گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی ادرار آور است
گیاه دم اسبی به دفع آب بدن کمک می کند و حجم ادرار را تا 30 درصد افزایش می دهد. این گیاه به کاهش وزن و دفع چربی های تجمع یافته در ناحیه ی شکم کمک می کند. اگر دچار مشکلاتی مانند احتباس آب، چاقی مفرط، اسیداوریک زیاد، آرتریت و نقرس هستید، می توانید به این گیاه اعتماد کنید. گیاه دم اسبی از بروز بیماری های دستگاه ادراری جلوگیری کرده و خطر بروز سنگ کلیه و مشکلات پروستات را کاهش می دهد.

گیاه دم اسبی برای تقویت استخوان ها
گیاه دم اسبی حاوی میزان بالایی سیلسیوم است و به سلامت استخوان ها کمک می کند. مصرف گیاه دم اسبی برای افراد سالمند و افرادی که از مشکل شکستگی استخوان رنج می برند توصیه می شود چون به تقویت استخوان ها و تثبیت کلسیم در آنها کمک می کند.

علاوه بر این گیاه دم اسبی برای تقویت تاندون ها موثر بوده و در نتیجه باعث کاهش آسیب های ورزشی می شود. این گیاه برای پارگی لیگامنت ها و کشیدگی عضلانی مفید است و از بروز پوکی استخوان در خانم ها جلوگیری می کند.

گیاه دم اسبی برای قطع خونریزی ها

گیاه دم اسبی حاوی اسیدپکتیک و گالیک است که از خونریزی جلوگیری می کنند. در واقع این گیاه برای قطع خونریزی بینی، خون در ادرار و خونریزی شدید ماهانه مناسب است.

جهت بندآوردن خون شیره تازه این گیاه را می‌توان استفاده كرد.جهت جلوگیری از خون دماغ شیره این گیاه را در بینی بچكانید. جهت درمان خونروی‌های داخلی اعم از ریوی یا احشایی و رحمی از دمكرده گیاه دم اسبی روزی 3 فنجان بنوشید. جهت درمان اخلاط خونی از جوشانده دم‌اسب استفاده گردد.

گیاه دم اسبی مفید برای عفونت های مجرای ادراری

گیاه دم اسبی برای معالجه ناراحتی پروستات، عفونت های مجرای ادراری، دفع سنگ کلیه و کیست به کار برده می شود. (جهت بیماری‌های كلیه و دفع سنگ كلیه از دمكرده دم‌اسب هر 6 ساعت یك فنجان بنوشید.)

گیاه دم اسبی مفید برای مجرای تنفسی

استنشاق بخار دم کرده گیاه دم اسبی، گرفتگی مجرای تنفسی را باز می کند.برای رفع سرفه های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، روزی ۲ لیوان دم کرده این گیاه را میل کنید.

مصرف موضعی گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی برای درمان مشکلات پوستی
اگر از مشکلات پوستی مانند اگزما، درماتیت و یا هر مشکل دیگری رنج می برید می توانید به گیاه دم اسبی اعتماد کنید. این گیاه برای درمان زخم های سطحی و همچنین بهبود سریع جای زخم فوق العاده است.

گیاه دم اسبی برای بهبود وضعیت موها و ناخن ها
سیلیکای موجود در آن ، باعث تقویت و رشد مو می شود. از طریق ماساژ دادن موها با گیاه دم اسبی می توان از ایجاد موخوره پیش گیری کرد.

گیاه دم اسبی به پیشگیری از کچلی و بروز شوره سر کمک می کند. این گیاه باعث تقویت ناخن های شکننده شده و سرعت رشد آنها را بالا می برد. می توانید از شامپوی این گیاه استفاده کنید. برای تقویت ناخن هایتان نیز کافیست دم کرده آن را به ناخن ها بزنید. مصرف چای آن نیز برای تقویت مو و ناخن ها موثر است.

گیاه دم اسبی برای به تاخیر انداختن پیری
خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه برای پیشگیری از پیری زودهنگام و ایجاد چین و چروک روی پوست موثر است. با توجه به اینکه این گیاه خواص احیاکنندگی دارد می تواند برای کاهش ردپای گذر زمان و خط و خطوط لب ها و دور چشم ها موثر باشد.

گیاه دم اسبی برای لاغری و رفع سلولیت
ماساژ دادن پوست دارای سلولیت با گیاه دم اسبی، باعث کاهش این توده های چربی می شود. گیاه دم اسبی به لاغری ناحیه ی شکم، ران ها و پهلوها کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف گیاه دم اسبی
این گیاه را نباید اطفال خردسال و زنان حامله مصرف کنند. مقدار مصرف زیاد آن نیز ممکن است باعث ناراحتی معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود.

مصرف بیش از حد گیاه دم اسب به علت داشتن ماده شیمیایی اكیستین ایجاد مسمومیت می نماید و حیواناتی كه به میزان زیاد از این گیاه مصرف می كنند دچار تب و لاغری می باشند ، ضربان قلب آن ها نامنظم و عضلات آن ها ضعیف می باشد.

گیاه دم اسبی را نباید بیش از شش هفته مصرف نمود زیرا باعث التهاب دستگاه گوارش می شود .Thiamase یا ماده سمی گیاه دم اسبی باعث عدم تعادل ، اختلالات حركتی ، در نهایت باعث كومت و مرگ می شود . همچنین گیاه دم اسبی دارای مقداری سلنیوم می باشد و مصرف زیاد آن موجب نقص مادرزادی می شود . لذا زنان باردار بهتر است از آن استفاده نكنند .

در بیماری های قلبی و كلیوی به دلیل اثرات مدری آن كه موجب افزایش دفع پتاسیم می شود منع مصرف دارد و با توجه به مقادیر زیاد سیلیكای معدنی و سمیت گزارش شده از جویدن ساقه های این گیاه ، مصرف آن در كودكان مجاز نمی باشد . همچنین مصرف طولنی مدت گیاه دم اسبی به شكل پودر ، با توجه به مقادیر زیاد سیلیكای معدنی در آن و فعالیت تیامیناز این گیاه ممنوع است.

هشدار
– مصرف این گیاه به خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.
– مصرف این گیاه نباید بیش از چهار هفته ی متوالی باشد.
– استفاده ی خارجی آن روی پوست نیز نباید بیش از شش هفته باشد.
– اگر با مصرف گیاه دم اسبی دچار علائم غیرعادی شدید، خیلی سریع مصرف آن را قطع کنید.
– اگر از مشکل خاصی رنج می برید، قبل از شروع مصرف حتما با یک متخصص طب سنتی یا عطار مشورت کنید

منبع: سایت تبیان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا