با طب اسلامی ایرانی طبیب خود باشیم

طب اسلامی ایرانی گنج نهان

آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم! اصطلاحی که بسیار شنیده ایم و مصداق های فراوان آن در زندگی پیرامون ما وجود دارد و در این میان که سخن از طبیب و دارو و راه های رسیدن به سلامتی است نیز مثالهایی وجود خواهد داشت. پس گاهی وقتها باید ریسک کرد. به ضرب المثل آب و کوزه بر می گردیم. درمان و یا پیشگیری از بعضی بیماریها، با داروهایی بسیار ساده و در دسترس امکان پذیر است که همه روزه به سادگی و بی تفاوت از کنارشان عبور می کنیم.

بله همان "گیاهان موجود در محل زندگیمان".

کاربردی دیگر از هزاران هزار درخت و بوته و گل هاییی که شهرداری ممکن است آنها را تنها برای زیباسازی و یا تصفیه هوا در چندین کیلومتر از طول خیابان های شهر بکارد، نمونه هایی از این گیاهان هستند مانند: چنار، نارون، اقاقیا، زیتون تلخ، شمشاد، گل طاووسی، زبان گنجشک، بید، سرو و غیره که تقریباً همه، آنها را می شناسند و در دسترس عموم قرار دارند. بسیاری از امراض مانند: سنگ کلیه و مثانه، ورم ها، سوختگی ها و عفونت ها، مشکلات ادراری، گزیدگی ها و تسکین انواع درد و چندین مورد دیگر، به سادگی با استفاده از این گونه گیاهان قابل درمان خواهند بود. پس با شناخت فواید گیاهان برای پیشگیری و درمان انواع بیماری های مرتبط با آنها بیایید "طبیب خود باشیم".

درخت بید با برگهای کشیده که گونه مجنون آن بیشتر در دسترس است و طبع آن سرد و تر می باشد.

نوشته های مشابه
  • برگ: تازه آن را آب بگیرید و در گوش بچکانید تا چرک آن را از بین ببرد. اگر تازه آن را مثل حنا خمیر کنید و بر سر گذارید، سردردی را که ناشی از گرمازدگی باشد تسکین می دهد. سوزانده چوب آن اگر با سرکه خمیر شود و ضماد شود، زگیل را در بعضی مزاج ها از بین می برد.

پوست شاخه بید: آب دم کرده آن را بنوشید، خنک کننده، قابض و مقوی بوده، مسکن دستگاه تناسلی می باشد. بی خوابی را رفع می کند و معالج تبهای گرم مزاج استف ورم کبد و طحال و مجاری صفرا را برطرف نموده، یرقان و ورم مجاری ادراری را معالجه می کتد.

ریشه درخت بید: اگر 25 گرم آن را با شیرین بیان پوست کنده به اندازه مساوی نیم کوب کنید و در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده آن را بنوشید، ادرار آور است، حبس البول و بند آمدگی ادرار را درمان می کند و برای از بین بردن سنگ کلیه و مثانه نافع است.

درخت سرو، درختی که در اغلب مکانها وجود دارد با ارتفاعی تا 20 متر.

  • میوه سرو: طبیعت آن گرم و خشک و عده ای معتدل می دانند. آبِ دم کرده آن برای قطع خونریزی، بهبود سختی نفس و زخم روده ها نافع است. 20 گرم از میوه تازه را در یک لیتر آب جوشانده و قبل از غذا یک فنجان بنوشید، اسهال ساده، خونریزی، بواسیر و خونریزی رحمی را بهبود می بخشد. جویدن آن برای قطع جریان آب از دهان سودمند است. آن را بکوبید، با حنا و سرکه خمیر شل تهیه کنید، موها را سیاه و قهوه ای می کند.

تذکر: میوه سرو برای ریه مضر است و مسهل آن کتیرا است.

  • برگ سرو: آبِ دم کرده آن را بنوشید، مدر، قابض، محلل و مخدر است. خونریزی را بند آورده و سختی ادرار و زخم روده را بهبود می دهد.

شمشاد درختچه ای تزئینی با برگ های بیضی شکل و لبه های صاف و چرمی شکل کلیه قسمت های این گیاه، مسهل، ملین و قی آور است. در صورت بالا بودن درجه حرارت بدن یا ورم مجاری صفراوی و ادراری مؤثر بوده و تب بر است که به صورت دم کرده یا پودر مورد استفاده است. در مصارف خارجی از برگ های این گیاه برای تهیه کمپرس ها یا حمام های ضد درد رماتیسم، نقرس و بیماری های پوستی بهره می بردند. مصرف آب جوشانده برگ ها در مورد زایمان های سخت مصرف می شود 40 گرم برگ آن را در یک لیتر سرکه جوشانده برای مشکلات پوستی و درمان زخمهای ناشی از کمبود ویتامین ث (C) مورد استفاده است.

هشدار: این گیاه سمی است و باید مقدار مصرف تجویز شده را رعایت کرد.

درخت توت سفید: شناخته شده ترین و گسترده ترین گونه توت؛

  • میوه توت: طبیعت آن گرم و تر است و خوردن آن، مقوی، مدر، ملین، خون ساز و چاق کننده است.
  • برگ: آب صاف کرده جوشانده برگ توت، برای تسکین سرفه، قطع تب، سرماخوردگی و بی حسی دست و پا مفید است. دم کرده برگ و سرشاخه های جوان آن خونساز و تصفیه کننده آن است. نگهداری آب جوشانده آن در دهان از پوسیدگی دندانها جلوگیری می کند. ضماد آب دم کرده آن روشنی چشم را موجب می شود.
  • جوشانده نیمکوب پوست درخت توت، ادرار را زیاد می کند. جویدن صمغ درخت توت سفید، مانع پوسیدگی دندان و باعث استحکام لثه می شود.
  • ریشه درخت: جوشانده پوست ریشه آن، سرد و خنک کننده، مدر، مقوی و نیروبخش

منبع: فصلنامه حکیمانه، سال اول، شماره چهارم

طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا