فواید میوه ها و خوراکی ها – برخی آموزه های کتاب طب الرضا – بخش یازدهم

بخش پایانی

نان برنجی

چیزی سودمندتر از نان برنجی به درون شکم فرد مبتلا به سل راه نیافته است.

نخود

احمد بن محمد ابی نصر از امام رضا(ع) روایت کرده است که امام (ع) فرمود: نخود برای کمردرد خوب می باشد.

و حضرت رضا (ع) پیش و پس از هر غذا، نخود می خواست.

در کتاب عیون اخبار الرضا با سه سند به نقل از امام رضا(ع) از پدرانش آمده که رسول خدا (ص) فرمود: بر شما باد خوردن نخود و عدس، زیرا مبارک و مقدس است و باعث رقت قلب و زیاد شدن اشک می شود.

نمک

در کتاب عیون اخبار الرضا از عبدا… بن عبدالرحمان معروف به صفوانی روایت شده است: کاروانی از خراسان به سوی کرمان رفت، راهزنان راه را بر مسافران بستند و مردی را که گمان می کردند دارایی بسیاری دارد گرفتند. مرد، مدتی در اسارت دزدان بود و او را شکنجه دادند تا این که مقداری پول به آن ها داد و خودش را آزاد ساخت. دزدان، مرد را در میان برف رها و دهانش را از برف پرکرده و بستند. همسر یکی از راهزنان، دلش به حال مرد سوخت و او را آزاد کرد و مرد را فراری داد. ولی دهان و زبان مرد آسیب دید به طوری که نتوانست حرف بزند. سپس به خراسان برگشت و شنید امام علی بن موسی الرضا(ع) در نیشابور است. در خواب دید گویا یک نفر به او می گوید: فرزند پیامبر خدا به خراسان آمده است، دربارۀ بیماری خودت از حضرت بپرس شاید دارویی به تو یاد دهد که از آن سود ببری.

مرد گفت: در خواب احساس کردم نزد حضرت رفتم و از آن چه گرفتار شده بودم شکایت نمودم. حضرت به من فرمود: مقداری زیره و آویشن و نمک بردار و نرم کن و روزی دو یا سه مرتبه در دهان خودت نگه دار تا خوب شوی.

مرد از خواب بیدار شد و به آنچه در خواب دیده بود فکر نکرد و به آن اعتنا نکرد تا این که به دروازه ی نیشابور رسید. به او گفته شد: علی بن موسی الرضا(ع) از نیشابور بیرون رفته و در رباط سعد است.

مرد تصمیم گرفت به سوی حضرت برود و بیماری خودش را بگوید تا شاید دارویی سودمند به او داده شود.

به سوی رباط سعد رفت و داخل کاروانسرا شد و به حضرت گفت: ای پسر پیامبر خدا! ماجرای من چنین و چنان است و دهان و زبانم آسیب دیده است به طوری که به سختی می توانم حرف بزنم، به من دارویی یاد بدهید تا از آن سود ببرم.

امام رضا(ع) فرمود: آیا به تو یاد ندادم؟ برو و به آن چه را در خواب گفتم انجام بده.

آن مرد گفت: ای پسر پیامبر خدا، اگر مصلحت می دانی آن را دوباره برایم تکرار کنید.

امام رضا(ع) به مرد فرمود: مقداری زیره، آویشن و نمک را با یکدیگر مخلوط و مقداری از آن را در هر روز، دو یا سه مرتبه در دهان بگذار که خوب خواهی شد.

مرد گفت: استفاده کردم از دارویی که حضرت برایم تجویز نمود و خوب شدم.

هویج

خوردن هویج برای رفع قولنج و بواسیر است و به جماع نیز کمک می رساند.

به کوشش: مژگان اشرفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا