مبانی طب از منظر آموزه های دینی – بخش دوم

#مبانی_طب_از_منظر_آموزه_های_دینی2

?مبانی دوم • شناخت نفوس چهارگانه انسان

در حوزه طب اسلامی، معرفت نفس و شناخت انسان، اهمیت فراوانی دارد. خدای سبحان می فرماید: یکی از راه های عظیم معرفت و آگاهی، سیر در آیات انفسی و مشاهده درون خویش است.

۱. ضرورت شناخت نفس

خود شناسی، نخستین گام در راه حفظ سلامت و درمان بیماری هاست، زیرا اگر انسان از شناخت ابعاد و ساحت های وجودی و صفات و ویژگی های خود بی خبر باشد، هرگز توانایی پرداختن به سلامت خود ندارد.

۲. حقیقت نفوس چهارگانه انسان

دیدگاه اندیشمندان اسلامی در این باره:

از منظر روایات، از نگاه اندیشمندان.

۳. اثر گذاری مبنا در پزشکی

خلقت و آفرینش آغازین انسان، از خاک و به وسیله ذات اقدس ربویی بود؛ همو که آدمی را از آبی بی مقدار آفرید و از روح خود در وی دمید و ساختار وجودی اش را به نیکو بیار است؛ یعنی انسان هم خلقت نباتی و حیوانی و انسانی دارد، هم آفرینش آسمانی با نفخه الهی، از این رو از دیگر موجودات متمایز می شود.

اصل هر گونه معرفت و دانش درباره اوست که در علم طبابت نیز، در شناخت بیماری های جسمانی یا نفسانی و درمان آن ها سودمند و راه گشاست، زیرا نفس انسان، رکن اساسی اوست و بدن نیز تابع و مطیع آن و در پیشگاهش نیط خاضع است و همه حرکاتش به اراده نفس و با اشراف و نظارت و تدبیر و رهبری آن است.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۷۹.  

کدمطلب:970204    8pc

مبانی طب از منظر آموزه های دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا