مبانی طب از منظر آموزه های دینی – بخش سوم

#مبانی_طب_از_منظر_آموزه_های_دینی3

?مبانی سوم، توجه به اخلاط و مزاج های چهارگانه انسان

براساس آموزه های اسلامی، توجه به اخلاط و مزاج های چهارگانه انسان، از دیگر مبانی مهم طب است که در این بخش به آن پرداخته می شود:

✨مزاج همان کیفیت همگون یا حالتی است که بر اثر واکنش متقابل اجزای ریز موّاد متضادّ با یکدیگر حاصل می شود. به دیگر سخن، مواد مختلف با هم می آمیزند و بر هم تاثیر می گذارند و از این آمیزشیا تاثیر، کیفیت متشابهی به نام مزاج حاصل می شود، پس مزاج، همان حالت فعالیت کل بدن یا اجزای آن است و همه موجودات مادّی و معنوی، دارای مزاج هستند.

?چگونگی پیدایش مزاج:

همه انسان ها به لحاظ شکل، اندام، قد، وزن و صورت ظاهری، یا یکدیگر تفاوت دارند، همچنین به جهت حالت و وضع بدنی نیز گوناگون هستند. این اختلاف، به سبب غذایی است که بدن آن ها را می سازد و ورود مستمرمواد گوناگون غذایی به بدن، مایه پدید آمدن مزاج می شود.

براین اساس، مزاج با دگرگونی آب و هوا یا رژیم غذایی و بهداشت و کار و مسکن ،تغییر می کند و می توان با مدیریت این گونه تغییرات، از انحراف مزاج از سلامت به سوی بیماری پیش گرفت.

?ویژگی های مزاج هاب گوناگون

مزاج های گوناگون، همان واکنش های متفاوت بدن در برابر عوامل خارجی است؛ اگر در بدن فردی، میزان مواد کانی و معدنی، نظیر آهن و کلسیم و.. و یا املاح، از اندازه عادی بیشتر باشد، مزاج وی خشک است. چنانچه مقدار بیش تری آب در سلول های بدن فرد جمع و رطوبت بر وی غالب گردد، مزاج وی را رطوبتی می نامند. همچنین هر دارو یا غذایی که سبب بالا رفتن کار غده تیروئید یا پایین آمدن آن باشد، به ترتیب مزاج فرد را گرم یا سرد می گرداند.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۹۱.

کدمطلب:970204    7pc

مبانی طب از منظر آموزه های دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا