نکته های شنیدنی: لزوم احتباس و استفراغ – بخش دوم

?نکته های شنیدنی?

#لزوم_احتباس_و_استفراغ_۲

۲. استفراغ:

هر یک از مراحل چهارگانه هضم، مواد نامتعادل و غیر طبیعی یا فصولات و زوایدی دارد که باید به وسیله استفراغ از بدن خارج گردد، وگرنه شخص دچار بیماری می گردد. فضولات ه نخست، از راه مدفوع و فضولات هضم کبدی، به وسیله ادرار دفع می شود. همچنین فضولات هضم عروقی از راه تعریق و ادرار بیرون می رود و فضولات هضم بافتی نیز از طریق ریه ها و به وسیله خروج بخارات تنفسی یا چرک روی پوست دفع می گردد.

به دیگر سخن، استفراغ به معنای زدودن سموم و مواد زایدی است که در هر یک از مراحل هضم تولید می شوند، از این رو اگر فردی به اندازه کافی غذا بخورد؛ ولی احتباس غیرطبیعی یا ضعف در هضم غذا و دفع سموم داشته باشد و مدفوع و ادرار و تعریق او بسامان نباشد، مواد زاید در بدنش تجمّع می کنند و به بیماری های گوناگونی نظیر احساس کسالت و خستگی دائمی مبتلا می گردد.

انواع استفراغ

استفراغ و پاکسازی بدن از مواد زاید دو گونه دارد:

یکم، استفراغ طبیعی

گاهی استفراغ و دفع مواد زاید و سموم از بدن، به گونه طبیعی و براساس عملکرد طبیعی بدن رخ می دهد، مانند خروج مدفوع و ادرار و منی و خون عادت ماهانه از رحم یا بیرون رفتن گازهای سمی از ریه، دفع بادهای شکم، ترشحات گوشته چشم در صبحگاهان و… .

گاهی نیز مواد زاید بیش از اندازه در بدن جمع می شود، از این رو قوای طبیعی بدن با استفراغ های طبیعی دیگری نظیر اسهال، خون ریزی یا آبریزش از بینی، سرفه و تب، در حفظ تعادل خود و دفع مواد زاید می کوشند. البته مدت زمان ابن گونه استفراغ های طبیعی، محدود و نشانه های آن نیز خفیف و اندک است.

دوم، استفراغ تحمیلی

گاهی قوای طبیعی بدن، از دفع مواد زاید و سموم ذخیره شده در بدن عاجز می شوندو نمی توانند آن ها را در مدت معین و به اندازه کافی دفع کنند، از این رو طبیب به کمک آن می آید و با ایجاد اسهال، تعریق، افزایش ادرار، فصد و حجامت یا دیگر تدابیر روحی و روانی، به درمان فرد بیمار می پردازد و به سیر طبیعی دفع مواد زاید و سموم کمک می کند.

منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص ۱۵۹.

کدمطلب: 960130   16pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا